Motor warmgelopen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
UberPrutser

Motor warmgelopen

Bericht door UberPrutser » 01 jul 2011, 22:45

Afgelopen maandag met het warme weer is de diesel motor van mijn compact warmgelopen.
Helaas is de temperatuur meter mij nooit opgevallen en ik zou zweren dat het rode (olie) lampje pas aanging toen de motor uitviel met het nemen van een rotonde (Normaal?). Toen ik stil stond kwam er damp onder de motorkap vandaan. Rond het koelwater tankje was een sputter patroonzichtbaar alsof er iets is gebarsten. Zit geen druppel meer in het tankje, ik heb verder nog geen onderzoek gedaan. Auto start wel en het olie lampje gaat weer uit. (Moest wel de accu opladen maar dat komt mogelijk omdat ik de radio vele uren aan heb laten staan) Mogelijk is een slechte visco de oorzaak en hopelijk valt de schade mee.

Maar nu vroeg ik me af, omdat de motor in eens uitviel en ik niet meer kon starten, of er een soort van oververhit beveiliging op de BMW zit? Maar misschien was het ook wel een slechte accu in combinatie met een defecte visco. Morgen maar even op onderzoek.

ThCB33R

Re: Motor warmgelopen

Bericht door ThCB33R » 02 jul 2011, 09:36

zonder coolvloeistof en zonder olie en dan er mee stoppen met een hoop rook en gesis ...

nauw , eerst alles weer bijvullen koeling eerst met water vullen kijkken of je een lekkende,gescheurde of losgeslagen slang hebt
(als er een slang kapot is aan onderkant loopt er een paar liter water over straat geen koelvloeistof)
controleer de radiator cooling fan temperatuur schakelaar (zit aan de zijkant boven in radiator)
ook in je zekering kast zitten 2 relais (1 voor highspeed coolingfan en 1 voor low speed coolingfan),is verschillend waar waar ze zitten
moet je ff opzoekken (positie in zekeringkast)

accu opladen en proberen te starten
draaid motor rond ?
zo niet zet auto in versnelling (2) en probeer de auto met 2 of 3 man naar vooren te duwen ,als achterwielen blokeren (alsof ie op handrem staat)
en autoo is niet naar vooren te krijgen en staat muurvast , zit je blok vast en is ie echt goed kapot
(dat je tegen druk hebt is normaal met naar voren duwen is normaal (compressie ) )

draaid motor wel rond bij starten met sleutel maar start niet , het gewoone proces volgen
heb je vonk ,branstof,zuurstof

niet te vroeg juiggen ,je begrijpt ook dat door de enorme hitte in je blok de boel kan kromtrekken (krimpen en uitzetten)

raar is het dat er niet eerst alemaal waarschuwingslampjes gingen branden ,controleer daarom de sensors goed ,die temp door geven

ik hoop voor je dat de schade meevalt,en dat ie het nog doet .....succes ubberPrutser

AdE39

Bericht door AdE39 » 02 jul 2011, 11:06

Hallo BMW vrienden,

Bij een oververhitte motor kan alles vast zitten, hoeft echter niet.

Daarna bij het afkoelen kan alles weer gewoon draaien, in de meeste gevallen!

De reden daarvan, alles zet behoorlijk uit in het blok, het ene metaal zet meer uit dan het andere soort, logisch eigenlijk.
Nu kan door het overeverhitten van de motor alles behoorklijk uitgezet zijn, doordat de motor geen koeling kreeg.
Maar, na afkoelen kan het blok weer geheel los gekomen zijn, tenzij de oliesmereing ook nog afwezig was, dan zou het zomaar kunnen zijn, dat alles muurvast blijft zitten, ik zou dan ook niet gaan trekken of duwen, de kans is echter zeer groot, dat u de versnellingsbak en aanverwante onderdelen ook nog om zeep helpt.

Wil de motor niet meer rond tornen op de startmotor, vergeet het dan verder maar, de schade aan de motor is te groot.

Ik denk zeer waarschijnlijk, dat alle toeters en bellen gewoon hun werk gedaan hebben, maar dat het niet is opgevallen bij de eigenaar.
Soms wil men ook nog voorzichtig door rijden nadat alle lampen zijn opgeflitst op het klokkenspel, echter een ding vergeet men dan.
Rode eb oranje waarschuwingslampjes geven de ernst van de waarschuwing aan.

Precies hetzelfde bij de verkeerslichten, daar rijd men toch ook niet door met rood licht, tenminste, ik mag toch echt niet hopen dat men dit wel zou doen!

Ik heb al meer van deze gevallen van schade aan een motor gezien, en dat er gezegd werd, maar je kan dan toch gewoon zachtjes doorrrijden, nee, helaas niet!

Dat dit gepaart gaat met grote onkosten, een andere motor of een revisie aan de defecte motor, indien nog mogelijk!

Nooit doen, als er een lampje gaat branden op het dashboard, beter even stoppen en kijken om wat voor soort lampje het gaat!
Stop indien mogelijk op een parkeerplaats of zover als mogelijk is van de weg af de berm in.
Vergeet de procedure niet die u moet volgen, alarmlichten en gevaren driehoek indien u niet verder kan rijden, ga ook achter de vangrail indien mogelijk, en bel de hulptroepen.

Houd daarbij altijd uw veiligheid en van de meer eizende passagiers in het oog.

Met vriendelijke groet,

Ad

UberPrutser

Bericht door UberPrutser » 02 jul 2011, 12:26

ThCB33R schreef:met een hoop rook en gesis ...
Nee zo dramatisch was het niet. Rook viel pas op toen ik al enkele seconden stil stond.
Vanmorgen heb ik de tuinslang er opgezet en de motor gestart.
De kunstof leiding die voor om het blok heen loopt was afgebroken in de buurt van het oliefilter.
Water kwam er net zo snel weer uit. Motor liep verder nog normaal.
Heb ondertussen een vervangende leiding van de sloop gehaald. Leiding komt van een touring en is van metaal en mist een steuntje. Zo meteen maar even monteren en hopen dat de boel nog heel is.

Willen ze een beetje goed onluchten die 4 cilinder diesels?

edit: De voorste electische fan loopt niet soepel. Veel kracht nodig om rond te krijgen en hij lijkt aan te lopen.

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 02 jul 2011, 12:36

ik denk dat het dan allemaal wel meevalt ,een slang of leiding kan nu eenmaal een keer afscheurren ofzo
is gewoon slijtage gebeurd bij elke auto wel een keer als ie wat ouder word

ik denk als je slang vervangt koelvloeistof er in ,dat je gewoon weer kan knallen met je bmw :driving: :duim:

edit : is het lager van die fan niet kapot dan ? zit er speling op ?
en electrieke ,zit dat niet met een v-snaar die fan ,ik weet het niet zeker maar bij mij wel (318isedan1991) ?

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 02 jul 2011, 12:47

ooooh diesel laat maar dat zit vast anders ...die fan

UberPrutser

Bericht door UberPrutser » 02 jul 2011, 13:07

Hij staat momenteel lekker warm te draaien.
Er komt gelukkig nog geen witte rookuit de uitlaat dus misschien valt de schade mee.
Strak de olie er maar even checken en als dat nog lekker zwart is dan gaan we er gewoon weer mee rijden.
Wel een tankje water mee voor de zekerheid :)

Hoeveel spanning komt er normaal op de radiator slangen te staan? Kan ze maar een 1 cm of inknijpen.
Misschien iets te veel druk.......

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 02 jul 2011, 13:42

Hij staat momenteel lekker warm te draaien.
^^^^^^ lol ^^^^^

ff je kachel op warm volluitzetten met warmdraaien zodat het systeem zich helemaal kan vullen ...

als ie druk op gaat bouwen en slang er weer afknalt kan je wel eens probleem hebben (lekke koppakking)
idd ...hoe is je olie lichte dikke slutch drek errin wil zeggen dat er koelvloeistof cq water bij je olie zit

UberPrutser

Bericht door UberPrutser » 02 jul 2011, 13:54

Auto staat nu al bijna een uur te draaien. Zit nog steeds een half streepje van het rode af. De electro fan draai nog nog niet maar die is volgens mij ook echt wel stuk. De visco fan draait wel maar als ik een schroeven draaier op de ring van de fan zet kan ik deze redelijk eenvoudig stop zetten. Auto staat wel buiten en het waait redelijk hard dus dat zal ook voor wat ventilatie zorgen.
Druk op de slangen is nog verder opgelopen. Maar ik heb daar geen ervaring mee dus dit is mogelijk wel normaal.

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 02 jul 2011, 13:57

Hoeveel spanning komt er normaal op de radiator slangen te staan?
Afbeelding

UberPrutser

Bericht door UberPrutser » 02 jul 2011, 14:43

Uiteindelijk is de temp wel ik het rode gekomen. Maar na een stukje rijden stond de temp meter weer netjes in het midden.
De fans doen volgens mij beide bitter weinig en dit is mogelijk ook de oorzaak van het warmlopen, de gebarsten leiding het gevolg.
(Ok, het was erg warm maandag maar continue 80 in de 5 zou toch niet voor een koelings probleem mogen zorgen?)
De olie ziet er nog goed uit maar ik zal e.e.a. de komende dagen goed in de gaten houden. Maar voorlopig ben ik behoudend optimistisch gestemd.
Ik heb nog wel een ander probleem/uitdaging "ontdekt" maar daar zal ik wel een nieuwtopic over starten.

Thx.

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 03 jul 2011, 12:09

daty je motor weer afkoelde bij het rijden
komt gewoon door de rijwint koeling
op de snelweg zal je niet veel problemen krijgen ,maar zodra je voor een stopoplicht staat
is de kans groot dat ie weer gaat koken en er weer een slang afknalt
(zelfde effect als een fluitketel) ,je koelvloeistof gaat koken ,dus stomen en de druk moet er ergens uit
op het zwakste punt zal er dan een breuk in slang komen
het is dus belangrijk dat die fan het goed doet ,anders kan je weer van voor af aan beginnen

je schreef dat de fan niet lekker meedraait ,er zit en soort koppeling (visco) tussen,kijk daar is naar
(die kan je losdraaien met 32 mm sleutel ,engelse draad ,dus los en vast draaien is andersom als normaal)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”