Piepende Riem/lager/spanrol?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Michael Brouwer

Piepende Riem/lager/spanrol?

Bericht door Michael Brouwer » 31 mar 2010, 18:50

Goedendag,

Ik heb een vraag over mijn multiriem/spanrol. Een week geleden begon mijn riem te piepen, ik heb toen de riem vervangen, het piepen was toen over. Echter na 1 dag begon het weer te piepen toen heb ik de onderste (in het groen omcirkelde) spanrol ook vervangen. Het piepen stopte weer even. Maar na weer een dag begon het weer.

Toen ik de riem en spanrol vervangen had startte ik de motor ( om te testen) toen zat de ventilator er dus niet op (deze had ik eraf gehaald om er goed bij te kunnen) toen piepte het heel erg, toen ik de ventilator er weer op zette werd het piepen een stuk minder. Dit is links rood omcirkeld (zie foto) Zou het dus aan het lager van die ventilator kunnen liggen..?

De bovenste spanrol (rood omcirkeld bovenin) heb ik nog niet vervangen en wil ik dus eigenlijk ook nog doen.

Nu vraag ik me dus af of het in het lager van die ventilator kan zitten, de bovenste spanrol is, of iets anders... zoals de riem aanspannen misschien, alleen zou ik niet weten hoe dat zit...

Iemand ervaring hiermee??

Afbeelding

Groet Michael

Kyletjuh

Re: Piepende Riem/lager/spanrol?

Bericht door Kyletjuh » 31 mar 2010, 20:56

Ik heb zelf ook zoiets gehad. .
Ik heb toen een druppeltje olie op de riem gedaan, waardoor het 'gepiep' stopte.
Durf niet te zeggen of het bij jou ook zou helpen.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 31 mar 2010, 21:04

Daar heb je normaal gesproken speciale spray voor.
Olie kan je riem ook laten slippen.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 31 mar 2010, 21:18

Hey,

is het de eerste x dat de riem vervangen is?
Ik zou gewoon bij dit soort dingen de gehele set vervangen als de auto al wat meer km's heeft gereden. Deze rollen hebben dan al heel wat meer omwentelingen gemaakt en slijten dus ook.
Als er een loop of spanrol vast slaat door een kapot lagertje ben je veel verder van huis.

Kan je ook niet voelen of er ergens speling op zit?
Of leen even bij iemand een stethoscoop, dan kan je luisteren op het betreffende deel of deze piept.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Michael Brouwer

Bericht door Michael Brouwer » 31 mar 2010, 22:20

Ik kan inderdaad wel even van die spray proberen, misschien helpt dat.

Fabian: het volgens mij de eerste keer dat die riem vervangen is ja, want ik zag op de oude riem nog bmw logo's staan, dus denk dat die van de fabriek af komt...
En je bedoelt dus om ook alle pullies/lagers te vervangen..?
En een geluidsmeting is ook een goed idee, zat ik zelf ook al aan te denken, moet alleen dan even aan de apparatuur zien te komen.

Maar in iedergeval bedankt:)

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 31 mar 2010, 23:42

Heb zelf precies dezelfde ergenissen gehad. Het geluid komt gewoon doordat de riem erg droog is.
Simpel op te lossen met een busje siliconenspray (om rubber en plastic delen in te vetten).
gewoon een paar pufjes spray op de riem spuiten bij draaiende motor. Door het draaien van de riem verspreid het vet zichzelf.
Mijn riem zag er ook als nieuw uit, en toch veroorzaakte dit het irritante gepiep. ;)

uzi

Bericht door uzi » 31 jan 2011, 11:15

je moet je waterpomp vervangen groetjes uzi

CJDekker

Bericht door CJDekker » 14 feb 2011, 22:31

Een beetje laat misschien maar ik heb nu precies hetzelfde probleem, totdat de auto warm word, dan is het gepiep over. Mijn microriem hangt wel redelijk slap. In de zin van je kan hem wel vrij makkelijk indrukken. Dus ik denk dat de automatische spanner lam is. Er zit ook een soort schokbrekertje achter het geleiderrolletje die zou ook lam kunnen zijn maar deze dient alleen als demper volgens mij. Ik zou dus de hele automatische spanner vervangen en kijken of dat helpt. Dat is dus het gedeelde waar de onderste spanrol op vast zit.

Jasper
Niets is zo fijn als een 6 in lijn!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”