E46 vraag
Geplaatst: 11 aug 2019, 12:56
Een bijzonder goede middag allen!
Ik ben de trotse eigenaar van een BMW E46 uit 2005 met 209000 op de klok. In februari dit jaar heb ik haar aangeschaft met “slechts” 193000 op de klok. Aanschaf prijs € 2750,- onderhoud historie is wazig al lijkt het er op dat ze tot inspectie II en 176000 redelijk in onderhoud is geweest bij diverse garages waaronder ook een BMW dealer. Ons huwelijk begon slecht op dag 2 stopte ze en sprong in de noodloop, emissie en motor lampje. Oorzaak Valvetronic defect. De handelaar waar ik haar heb gekocht heeft mij overigens prima geholpen. Dag later kon ik haar weer ophalen en reed ze perfect. De handelaar/garage waar ik haar kocht had de radiator en dynamo reeds vervangen. Bij de 200000 km begon het koelvloeistof lampje te branden, eerst sporadisch daarna elke 15km.
BMW naar de Ekeris (bmw dealer gebracht) en na onderzoek bleek het expansievat kapot (scheurtje) dat wetende opdracht gegeven dit te fixen en na een week (!!!) en € 380 verder kon ik weer op weg. Helaas deed niet snel hierna het volgende euvel zich voor, het trillen bij remmen, schijven krom. Nieuwe schijven er onder laten zetten en gaan maar weer. Omdat ik nu wat meer durfde te gassen vond ik de wegligging steeds slechter worden, oorzaak schokbrekers, besloten deze alle vier te vervangen, inderdaad wat een verschil. Helaas merk ik nu dat mijn handrem slecht zijn werk doet en merk ik dat mijn koppelingspedaal soms wat trilt. Ik lees hier veel dat dit te maken kan hebben met het massavliegwiel. Voordat ik hier €1300,- aan uit ga geven (koppeling compleet, 2 massavliegwiel en krukaskeering ben ik vooral benieuwd of hier rijders zijn die hier ook last van hebben (gehad).
Komende vrijdag vertrekken wij naar Italië en geen garage die even snel tijd heeft en het drukt ook aardig op mijn vakantie budget. Gelukkig hebben we nog een 2011 Clio diesel met 135000 maar met veel minder ruimte staan.
Kan ik de gok nemen en gewoon 5000 km wegzetten of ben ik gedoemd de Fransoos te nemen.
BMW heeft vorige week nog een beurtje gehad en ik heb de afgelopen 2500 km slechts een klein beetje koelvloeistof bij hoeven te vullen.
Wie kan mij helpen of van wat nuttige informatie voorzien!
Met vriendelijke groet,
De Dromer
Ik ben de trotse eigenaar van een BMW E46 uit 2005 met 209000 op de klok. In februari dit jaar heb ik haar aangeschaft met “slechts” 193000 op de klok. Aanschaf prijs € 2750,- onderhoud historie is wazig al lijkt het er op dat ze tot inspectie II en 176000 redelijk in onderhoud is geweest bij diverse garages waaronder ook een BMW dealer. Ons huwelijk begon slecht op dag 2 stopte ze en sprong in de noodloop, emissie en motor lampje. Oorzaak Valvetronic defect. De handelaar waar ik haar heb gekocht heeft mij overigens prima geholpen. Dag later kon ik haar weer ophalen en reed ze perfect. De handelaar/garage waar ik haar kocht had de radiator en dynamo reeds vervangen. Bij de 200000 km begon het koelvloeistof lampje te branden, eerst sporadisch daarna elke 15km.
BMW naar de Ekeris (bmw dealer gebracht) en na onderzoek bleek het expansievat kapot (scheurtje) dat wetende opdracht gegeven dit te fixen en na een week (!!!) en € 380 verder kon ik weer op weg. Helaas deed niet snel hierna het volgende euvel zich voor, het trillen bij remmen, schijven krom. Nieuwe schijven er onder laten zetten en gaan maar weer. Omdat ik nu wat meer durfde te gassen vond ik de wegligging steeds slechter worden, oorzaak schokbrekers, besloten deze alle vier te vervangen, inderdaad wat een verschil. Helaas merk ik nu dat mijn handrem slecht zijn werk doet en merk ik dat mijn koppelingspedaal soms wat trilt. Ik lees hier veel dat dit te maken kan hebben met het massavliegwiel. Voordat ik hier €1300,- aan uit ga geven (koppeling compleet, 2 massavliegwiel en krukaskeering ben ik vooral benieuwd of hier rijders zijn die hier ook last van hebben (gehad).
Komende vrijdag vertrekken wij naar Italië en geen garage die even snel tijd heeft en het drukt ook aardig op mijn vakantie budget. Gelukkig hebben we nog een 2011 Clio diesel met 135000 maar met veel minder ruimte staan.
Kan ik de gok nemen en gewoon 5000 km wegzetten of ben ik gedoemd de Fransoos te nemen.
BMW heeft vorige week nog een beurtje gehad en ik heb de afgelopen 2500 km slechts een klein beetje koelvloeistof bij hoeven te vullen.
Wie kan mij helpen of van wat nuttige informatie voorzien!
Met vriendelijke groet,
De Dromer