E46 vraag

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DeDromer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2019, 20:56

E46 vraag

Bericht door DeDromer » 11 aug 2019, 12:56

Een bijzonder goede middag allen!

Ik ben de trotse eigenaar van een BMW E46 uit 2005 met 209000 op de klok. In februari dit jaar heb ik haar aangeschaft met “slechts” 193000 op de klok. Aanschaf prijs € 2750,- onderhoud historie is wazig al lijkt het er op dat ze tot inspectie II en 176000 redelijk in onderhoud is geweest bij diverse garages waaronder ook een BMW dealer. Ons huwelijk begon slecht op dag 2 stopte ze en sprong in de noodloop, emissie en motor lampje. Oorzaak Valvetronic defect. De handelaar waar ik haar heb gekocht heeft mij overigens prima geholpen. Dag later kon ik haar weer ophalen en reed ze perfect. De handelaar/garage waar ik haar kocht had de radiator en dynamo reeds vervangen. Bij de 200000 km begon het koelvloeistof lampje te branden, eerst sporadisch daarna elke 15km.
BMW naar de Ekeris (bmw dealer gebracht) en na onderzoek bleek het expansievat kapot (scheurtje) dat wetende opdracht gegeven dit te fixen en na een week (!!!) en € 380 verder kon ik weer op weg. Helaas deed niet snel hierna het volgende euvel zich voor, het trillen bij remmen, schijven krom. Nieuwe schijven er onder laten zetten en gaan maar weer. Omdat ik nu wat meer durfde te gassen vond ik de wegligging steeds slechter worden, oorzaak schokbrekers, besloten deze alle vier te vervangen, inderdaad wat een verschil. Helaas merk ik nu dat mijn handrem slecht zijn werk doet en merk ik dat mijn koppelingspedaal soms wat trilt. Ik lees hier veel dat dit te maken kan hebben met het massavliegwiel. Voordat ik hier €1300,- aan uit ga geven (koppeling compleet, 2 massavliegwiel en krukaskeering ben ik vooral benieuwd of hier rijders zijn die hier ook last van hebben (gehad).
Komende vrijdag vertrekken wij naar Italië en geen garage die even snel tijd heeft en het drukt ook aardig op mijn vakantie budget. Gelukkig hebben we nog een 2011 Clio diesel met 135000 maar met veel minder ruimte staan.
Kan ik de gok nemen en gewoon 5000 km wegzetten of ben ik gedoemd de Fransoos te nemen.
BMW heeft vorige week nog een beurtje gehad en ik heb de afgelopen 2500 km slechts een klein beetje koelvloeistof bij hoeven te vullen.

Wie kan mij helpen of van wat nuttige informatie voorzien!

Met vriendelijke groet,

De Dromer

DeDromer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2019, 20:56

Re: E46 vraag

Bericht door DeDromer » 15 aug 2019, 19:45

Nou nou, wat een bijzondere vraag en enthousiast publiek!

Niemand die iets durft te adviseren ?

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: E46 vraag

Bericht door Daytonawim » 15 aug 2019, 19:54

Tja, remmen zijn natuurlijk eenvoudig te vervangen, doe dat niet met goedkope rommel maar gebruik ATE spul.

V.w.b je koppeling, je hebt een achterwiel aangedreven auto, das veel makkelijker om de koppeling te vervangen. Als je vliegwiel aan braad is kost dat wel een paar centen helaas.
Een beetje handige monteur met een brug, kan de koppeling op een middag wel vervangen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

DeDromer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2019, 20:56

Re: E46 vraag

Bericht door DeDromer » 15 aug 2019, 20:06

Thanks!!!

De vraag is kan zo’n vliegwiel mij echt stil laten staan!

Het gekke is hij schakelt perfect!

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: E46 vraag

Bericht door Daytonawim » 17 aug 2019, 08:39

Mijn ervaring is dat dat vliegwiel er niet voor zorgt dat je stil komt te staan.

Eigenlijk zijn het 2 op zich staande vliegwielen, die onafhankelijk van elkaar iets kunnen bewegen, door een rubber of een veer tegen gehouden.
Als die lam zijn dan kan dat trillingen of bijgeluiden veroorzaken, met name tijdens stationair loop.

Koop je een 2e hands moet je ook maar weer afwachten wat je krijgt, als je zelf een bak kunt wisselen kan je de gok nog wel nemen, moet je het laten doen wordt het al snel een duur geintje.
Een nieuwe vliegwiel van Luc kost 350 euro een koppelings set 130 euro, beide bij auto doc.

Ik zou altijd beide vervangen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 vraag

Bericht door rob75 » 18 aug 2019, 13:53

Over het trillen van de koppeling, dit kan ook aan de CDV liggen. Een klepje in de koppelingsleiding. Ben je een stuk voordeliger uit.
Als de auto nog goed koppelt (en schakelt) zal het vliegwiel en koppeling het nog wel even uithouden.

Succes,
Rob

DeDromer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2019, 20:56

Re: E46 vraag

Bericht door DeDromer » 18 aug 2019, 20:49

Bedankt voor de tip!

Inmiddels zitten we in Italië en heeft de 316 zich prima gedragen! Zelfs hoog in de bergen!
Koppelt goed! Trillen blijft af en toe! Ondanks een 316 een fijne reisauto!

Toch droom ik stiekem van een 525 (2001) :-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”