Pagina 1 van 2

2x starten...

Geplaatst: 28 nov 2019, 00:02
door faircatch
Als ik mijn F11 535d start dan lijkt het net of hij op 3 cilinders loopt. Als ik dan opnieuw start is er niks aan de hand... Uitgelezen, geen problemen.

Iemand ervaring mee of tips/raad???

Re: 2x starten...

Geplaatst: 28 nov 2019, 06:29
door Kuupertie
En als je hem een tijdje laat lopen na de eerste start ?
3 van de 6 is wel erg rauw .... is dat echt ?

Re: 2x starten...

Geplaatst: 28 nov 2019, 13:17
door faircatch
Nee, maar ik heb dan veel minder vermogen. Dus het lijkt alsof er maar 3 cilinders lopen maar dat is niet zo.
Als ik niet opnieuw start dan blijft het vermogen weg, heel raar...

Re: 2x starten...

Geplaatst: 28 nov 2019, 16:00
door vijfje
535... dubbele uilaat... als je koud start is er nog geen vacuum van de motor en staat de klep open: meer geluid

Re: 2x starten...

Geplaatst: 28 nov 2019, 16:18
door faircatch
Nee, het rijdt gewoon met minder vermogen. Geluid is geen verschil.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 28 nov 2019, 19:49
door Kuupertie
Ik kan met de omschrijving nog niet zoveel. Als hij LIJKT op 3 cilinders te lopen, zou het geluid ook aanzienlijk rauwer moeten zijn en zou de motor niet mooi rond lopen. Ook zou je veel trilling moeten hebben.

Als het alleen motorvermogen is, zou ik het eerder in gloeibougies, injectoren of EGR/Roetfilter zoeken.
- Als je een tweede keer start gloeit hij natuurlijk ook een tweede keer.
- Ik heb eens een D5 gehad met gare injectoren, die liep koud de eerste 100 meter ook allerberoerdst ...
- Ik heb een E60 gehad met een vol filter, maar dat merkte ik alleen tijdens regenereren.

Ik denk injectoren. Die kan je laten testen.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 29 nov 2019, 14:55
door MarcF11
Denk ook gloeibougies of injectoren.
Maar wel grappig, dat van die dubbele uitlaat en geen vacuüm bij koude start, mijn 535I klinkt na een koude start mooi donker vanuit de uitlaat, na een tijdje, als het stationair toerental is gezakt loopt hij vrijwel onhoorbaar, ook als je een beetje gas geeft. Vroeg me al vaak af hoe dat komt.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 29 nov 2019, 15:39
door m.h.
Kuupertie schreef: 28 nov 2019, 19:49 Ik denk injectoren. Die kan je laten testen.
Injectoren?.... en waarom zouden die na een 2de x starten zich ineens anders gedragen? Tis beetje moeilijk en gokwerk op deze manier. T zou kunnen maar ik kan niet redeneren wat er dan mee zou zijn.

Zulke storingen kun je alleen gaan zoeken met livedata als er geen foutcodes zijn. Dus even aan de testkast hangen.

Gloeibougies zitten in een moderne diesel niet omdat deze niet of slecht start koud omdat de compressie veeeeeeel hoger is als vroeger. Die zijn er om de motor zo snel mogelijk op temp te krijgen (milieu) en voor bij de dpf regeneratie.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 29 nov 2019, 16:29
door MarcF11
Ook een moderne diesel gaat slecht starten bij 1 of meerdere kapotte gloeibougies.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 29 nov 2019, 17:24
door m.h.
Maar echt "voor" gloeien doen ze toch niet meer, de laatste generatie gloeibougies heeft circa 5 seconden nog om op target temp te komen.

Zodra je de start knop indrukt start de motor meteen. Dus veel tijd om voor te gloeien is er niet.
Bij temperaturen onder nul merk je soms een lichte vertraging met het starten. Dan neemt de ECU wel de tijd om langer voor te gloeien.

Meestal komen defecte gloeibougies aan het licht door problemen met dpf regeneratie

Maar nu wordt het erg off-topic

Re: 2x starten...

Geplaatst: 29 nov 2019, 17:31
door faircatch
Het is opgelost...

Uitlezen gaf aan dat er een hefboom was afgebroken van een wervelklep. De melding is al 30.000 km geleden getoond en dat had de dealer dus moeten zien bij een beurt waar ik ook bij aan heb gegeven wat het probleem met starten was. Ze hebben toen uitgelezen en niks kunnen vinden!

Dealer hierop gewezen en gevraagd het op te lossen, ze gaven niet thuis, konden ze niks mee was het verhaal.

Nu wervelkleppen laten verwijderen en de SW opnieuw laten programmeren zodat die kleppen niet meer worden aangestuurd. (niet bij dealer uiteraard)

De 535 start weer als een zonnetje en rijdt weer als de brandweer met 700+nM :-)

Bedankt voor jullie hulp en het meedenken

Re: 2x starten...

Geplaatst: 29 nov 2019, 18:07
door m.h.
Top, fijn dat je de oplossing laat weten!

Re: 2x starten...

Geplaatst: 29 nov 2019, 19:29
door Kuupertie
m.h. schreef: 29 nov 2019, 15:39
Kuupertie schreef: 28 nov 2019, 19:49 Ik denk injectoren. Die kan je laten testen.
Injectoren?.... en waarom zouden die na een 2de x starten zich ineens anders gedragen? Tis beetje moeilijk en gokwerk op deze manier. T zou kunnen maar ik kan niet redeneren wat er dan mee zou zijn.

Zulke storingen kun je alleen gaan zoeken met livedata als er geen foutcodes zijn. Dus even aan de testkast hangen.

Gloeibougies zitten in een moderne diesel niet omdat deze niet of slecht start koud omdat de compressie veeeeeeel hoger is als vroeger. Die zijn er om de motor zo snel mogelijk op temp te krijgen (milieu) en voor bij de dpf regeneratie.
Fijn dat het opgelost is.
Heeft een F11 530d of 535d (N57) nog steeds het waardeloze wervelklepmechanisme dat de E60 (M57) ook had ? Ik heb die van mijn E60 destijds afgedopt en het mechnisme verwijderd. Verder niets uitgeprogrammeerd; nooit iets van gemerkt.
Ik mag toch hopen dat ze dat verbeterd hebben ?!?!?!

- Injectoren omdat die tot vreemde storingen kunnen leiden. De verschijnselen die deze 535d vertoonde, had ik ooit ook als gevolg van slecht gereviseerde injectoren.
- Gloeibougies zitten er zeker nog wel in. En ook bij moderne diesels kunnen kapotte tot diverse storingen leiden.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 03 dec 2019, 18:18
door m.h.
Ik bedoelde ook niet dat er geen gloeibougies meer inzitten hoor. Heb t idd niet zo duidelijk getypt... :D
leestekens oeps...

In ons klimaat zitten gloeibougies in een moderne diesel er niet voor een koude start, dit is niet meer nodig omdat de compressie veeeeeeel hoger is als vroeger. Die zijn er voornamelijk om de motor zo snel mogelijk op temp te krijgen ifv de uitstoot
Het gloeirelais zorgt er voor dat de gloeibougies meerdere minuten actief blijven na de koude start de cilinder sneller op temp is.

Ook voor de dpf regeneratie zijn ze van groot belang.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 09 dec 2019, 14:48
door MarcF11
Wat wordt er dan verstaan onder een moderne diesel? Elk commonrail blok? Bedoel je daar bijvoorbeeld ook het blok mee dat in een E39 530d ligt? Dat is een N57 volgens mij.
En hoe weet je dan dat één of meerdere gloeibougies kapot zijn? Volgens mij merk je dat ècht wel bij een koude start met temperaturen onder de 5 graden.
Ik geloof absoluut dat ze er tegenwoordig meer zijn ivm emissie maar volgens mij is het niet helemaal waar dat ze geen rol meer spelen bij de koude start.
Overigens, het vervangen van gloeibougies schijnt een rotklus te zijn omdat je de oude er vaak heel moeilijk uit krijgt. Als er eentje afbreekt moet je de kop eraf halen en het restant uitboren begreep ik.