Upgrade van 1 naar 3 fase laden

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Upgrade van 1 naar 3 fase laden

Bericht door hlaan » 10 feb 2019, 21:26

Hallo,

Is er iemand die weet wat deze upgrade zou moeten kosten ?
Weet iemand specialisten op EV gebied, kan zelf niet veel vinden op i-net.

Haha heb mijn auto nog niet eens en ben nu al aan het spitten hoe waar te upgraden :gekdoen:
MvG,
Huub

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: Upgrade van 1 naar 3 fase laden

Bericht door hlaan » 10 feb 2019, 22:37

Enige toelichting op mijn vraag:

De 1e generatie i3 heeft een wisselstroom lader op 1 fase, 1 gelijkrichter in de auto dus.
Nieuwere generaties hebben een wisselstroom lader op 3 fase, 3 gelijkrichters in de auto.
Geef er geen garantie op maar voorzover ik artikeltjes heb gelezen zijn alle i3 modellen met de 33KW(94Ah) en 42KW(120Ah) uitgevoerd met 3 fase wisselstroom lader.

Nu begrijp je het waarschijnlijk al, met een 3 fase lader in de auto kan je dus met de juiste laadpaal 3 keer zo snel laden.
Ik heb dus een 1e generatie auto en ben benieuwd of er een upgrade van 1 fase naar 3 fase lader op de auto mogelijk is en wat de bijbehorende kosten dan zijn.

Ja snelladers bestaan ook maar zijn publiek slechts beperkt aanwezig enkel langs de snelweg.
Dit zijn gelijkstroom laders van zo'n 30K Euro per stuk heb ik begrepen en naast dat de prijs niet gangbaar is voor thuisgebruik vragen deze ook vast wel wat vermogen van het elektriciteitsnet welke de gemiddelde EV rijder niet tot haar/zijn beschikking heeft.


Toelichting en wat voorbeelden betreft oplaad mogelijkheden (niet snelladen).

Vele woningen in NL hebben een 3 fase aansluiting afgezekerd op 3 X 25A.
Het is mogelijk om bij het energie bedrijf een zwaardere aansluiting aan te vragen bv 3 X 35A maar dan gaan je vastrecht kosten ook wel stevig omhoog.

Er zijn ook vele woningen met een 1 fase aansluiting van 35A.

Hoe herken ik of ik een 1 of 3 fase huisaansluiting heb ?
Kijk in de meterkast waar de stroomkabel van het energie bedrijf binnenkomt en volg deze, als 1e kom je de hoofdstop(pen) tegen. Heb je 1 hoofdstop dan heb je een 1 fase huisaansluiting, heb je 3 hoofdstoppen dan heb je een 3 fase huisaansluiting.

*In alle rekenvoorbeelden hieronder heb ik geen rekening gehouden met de 'normale' stroom verbruikers in huis, het kan theoretisch zo zijn dat je teveel vebruikers op 1 hoofddstop aangesloten hebt zitten en als je deze dan tegelijkertijd aanzet en je auto gaat opladen je hoofdstop er uitklapt.
Denk aan wasmachines, wasdrogers, waterkokers, strijkijzers, etc.

*Alle hieronder berekende laadtijden zijn gebaseerd op de 22KW-60Ah versie van de i3, de grotere accu paketten vragen logischerwijs meer laadtijd maar je kunt de sommetjes eenvoudig aanpassen voor jezelf.


Woonhuis 3 fase 25A met 1 fase lader in de auto
Elke groep in de meterkast is max 16A
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 16A = 3.7KW (3680 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 3.7 = 6 uur.

Woonhuis 3 fase 25A met 3 fase lader in de auto
Elke groep in de meterkast is max 16A
De auto kan op 3 fase laden dus een thuislader kan maximaal 3 X 230V X 16A = 11KW (11040 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 3 X 22 : 3.7 = 2 uur.

Woonhuis 1 fase 35A met 1 fase lader in de auto
Je kunt een aparte groep (laten) installeren tbv je thuislader van 16A, 20A of 25A (weet niet precies wat hier de regels elektrotechniek zijn betreft de max waarde van een groep of 20A of 25A wel/niet mag).
Bij een 16A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 16A = 3.7KW (3680 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 3.7 = 6 uur.
Bij een 20A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 20A = 4.6KW (4600 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 4.6 = 4.8 uur.
Bij een 25A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 25A = 5.7KW (5750 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 5.7 = 3.9 uur.

Woonhuis 1 fase 35A met 3 fase lader in de auto
Dit is gelijk aan 'Woonhuis 1 fase 35A met 1 fase lader in de auto' omdat je maar 1 fase in je woonhuis hebt kan je geen 3 fase laadpaal aansluiten.


Openbare laadpalen (geen snelladers):
11KW of 22KW met 1 fase lader in de auto,
Hier ben je meestal in het nadeel omdat het (denk ik) 3 fase laders betreft en kan je slechts 1/3 van de opgegeven waarde laden

11KW of 22KW met 3 fase lader in de auto,
Hier kan je de opgegeven waarde laden
MvG,
Huub

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: Upgrade van 1 naar 3 fase laden

Bericht door hlaan » 23 feb 2019, 21:49

BMW Dealer heeft aangegeven deze upgrade niet (meer) uit te voeren ...
MvG,
Huub

Willem_bruins
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2021, 10:22

Re: Upgrade van 1 naar 3 fase laden

Bericht door Willem_bruins » 17 jun 2021, 10:29

Goedemorgen,

Ik heb onlangs een BMW i3 gekocht en wil graag een laadpaal op de oprit. Wat hebben jullie gedaan? Zelf de laadpaal geïnstalleerd of laten doen door een partij? Ik zag dat het al vanaf €375,- kan bij https://laadpaaltoday.nl/kosten-installeren-laadpaal. Ik heb een 1-fase aansluiting in de meterkast en hoef niet te veel te graven.

Is het moeilijk om het zelf te doen? Of kan ik het beter laten uitvoeren door een partij?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Henry320d
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 aug 2007, 20:40
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Upgrade van 1 naar 3 fase laden

Bericht door Henry320d » 02 sep 2021, 09:48

Ik gebruik zelf al ruim 6 jaar de meegeleverde "omalader" op een standaard 220V aansluiting (in de volksmond stopcontact genoemd)
Ik heb dan wel geen i3 maar een Opel Ampera, dus een kleinere accu. die is met iets meer dan 5 uur wel vol. Ik maak overigens tegenwoordig zo weinig km's dat ik amper nog laad... (elke dag met de fiets 2 km naar het werk.)
Laatst gewijzigd door Leen op 02 sep 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW i3 Performance en tuning”