i3 60Ah Accu performance

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

i3 60Ah Accu performance

Bericht door hlaan » 10 feb 2019, 14:38

Wat gegevens bij elkaar gesprokkeld betreft de i3 60Ah dus de 22KWh versie (zonder Range Extender alias REX)


Actieradius opgegeven in Kmtr | Instantie
190 | NEDC (New European Driving Cycle)
-- | WLTP/WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures)
130 | BMW Comfort modus
160 | BMW ECO Pro modus
200 | BMW ECO Pro+ modus
130 | EVDB Real Range

Nu hebben we inmiddels allemaal gelezen dat vele normen niet de werkelijke waarden geven omdat de methode toegepast niet de juiste situatie weerspiegeld in de werkelijkheid (lab simulatie).

Het lijkt erop dat bij elektrisch rijden het soort en de manier van verbruik veel gevoeliger is dan bij brandstof auto's. Zoals de buitentemperatuur, rechtervoet gedrag, kruissnelheid.

Alle modellen zijn ook optioneel verkrijgbaar met een benzine motor 'RangeExtender (REX)'
Deze heeft geen effect op het vermogen/koppel omdat deze extra benzine motor wordt toegepast om de accu onderweg bij te laden. Deze modellen komen dmv de REX dus wat verder op 1 accu lading maar kunnen niet 'oneindig' blijven rijden en hebben dus ook een max aantal kmtrs per tank/accu lading.
Nadeel hiervan is in Nederland dat je dan Motorrijtuigen belasting betaald voor een benzine auto
MvG,
Huub

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: i3 60Ah Accu performance

Bericht door hlaan » 18 feb 2019, 21:27

Vandaag 18 feb 2018 de 1e woon-werk rit gereden.
Mijn verwachting was wel heen en weer te kunnen met een volle accu (mijn auto is een BEV 60Ah (22KW), bouwjaar 12-2013 met 76000kmtr op de klok).

Het is gelukt om thuis weg te rijden en op 1 accu zonder bij te laden heen en weer te komen maar het was wel wat spannend Smile
Vanmorgen met een voorverwarmde auto weggereden met een 100% geladen accu.
Te rijden afstand 2 X 55 kmtr enkel provinciale wegen.

Vanmorgen:
Buiten temp 2 graden
Gereden in modus Eco Pro, kachel op 18 graden stoelverw uit.
Bij aankomst restant accu 51% ...

Vanmiddag
Buiten temp 11 graden
Gereden in modus Eco Pro+

Het resultaat, ik heb het gehaald maar het was op het randje ...
Zijn 'Reserve' wordt aangegeven vanaf een resterende actieradius van 10kmtr en de 'accu' balk verkleurt van blauw naar geel.
Foto is genomen na aankomst

Afbeelding
MvG,
Huub

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: i3 60Ah Accu performance

Bericht door hlaan » 13 mei 2019, 21:08

Nog een plaatje verbruik van 2019-05-13

Accu vd auto staat op restant van 22% en geeft aan nog 21 kmtr te rijden.

Afbeelding
MvG,
Huub

Plaats reactie

Terug naar “BMW i3 Performance en tuning”