Trillingen bij bepaalde snelheden

Voor alle technische vragen over de BMW X3
jeroegro
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2016, 14:25

Trillingen bij bepaalde snelheden

Bericht door jeroegro » 14 jun 2021, 19:39

Beste Forum,
mijn E83 met 2,5L benzine rolde in 2004 van de band en ik heb er nu 2ton op staan. Ik heb m al 5 jaar en hoor al jaren bij bepaalde snelheden wat licht gebrom. Wat daarbij opvalt is dat het afneemt als ik geen gas geef. Het is een brom die bij 25, 55, 70 en tegen de 120 tevoorschijn komt. Nu sinds een maand komt er een hardere brom te voorschijn als ik t gas loslaat. Ook als ik de bak in N zet blijft de brom gewoon komen. Als ik 140 rijd en m uit laat rollen in N komt ie bij 120 echt hard tevoorschijn en verdwijnt lager ook weer. Ik kon 'm niet uit laten rollen tot nul, er was te veel verkeer, maar ik vermoed dat de brom bij lagere resonantie punten weer langs zal komen. De auto heeft DSC, maar schakelen daarmee haalt niks uit. (eigenlijk heb ik geen flauw idee wat dat knopje nu precies doet? Garage dacht een jaar geleden aan de banden en die zijn toen vervangen (waren er wel aan toe. Nu begin ik me af te vragen of ik een grote schade kan voorkomen en waar ik de garage naar moet laten zoeken. Het is een BMW garage maar geen dealer. Een klein clubje wat zich vooral met BMW motoren en onderhoud bezig houdt. Wie heeft aanwijzingen hoe ik dit kan lokaliseren?

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Trillingen bij bepaalde snelheden

Bericht door Edward » 15 jun 2021, 16:11

jeroegro schreef: 14 jun 2021, 19:39De auto heeft DSC, maar schakelen daarmee haalt niks uit. (eigenlijk heb ik geen flauw idee wat dat knopje nu precies doet?)
Handleiding bij de auto gekregen?

Anyway, beknopt resumé:
Zelfs in gevaarlijke situaties blijft, door toepassing van de dynamische stabiliteitsregeling (DSC), de stabiliteit van het voertuig optimaal gehandhaafd. Het systeem regelt gedurende het accelereren en als met een stilstaand voertuig wordt weggereden, de dynamische stabiliteit.
Als je dus eenmaal op het DTC-knopje drukt, treedt DTC (Dynamische Tractie Controle) in werking. Deze zorgt er voor dat de grenzen van ingrijpen door DSC iets ruimer worden. Houdt je het DTC-knopje ingedrukt (3 seconden), dan worden alle hulpmiddelen (behalve ABS) uitgeschakeld.

MartinE83
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2021, 09:30

Re: Trillingen bij bepaalde snelheden

Bericht door MartinE83 » 16 jun 2021, 15:37

Resonanties in een aandrijflijn zijn vaak lastig te lokaliseren. Ik hoor wel dat er met een stethoscoop wordt geluisterd bij deze klachten. Heb je al eens olie van aut. bak, transferbak en diffs laten vervangen? Mogelijk ook te lage oliestanden en/of versleten lagers van aandrijfas.

jeroegro
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2016, 14:25

Re: Trillingen bij bepaalde snelheden

Bericht door jeroegro » 10 jul 2021, 16:06

Edward schreef: 15 jun 2021, 16:11
jeroegro schreef: 14 jun 2021, 19:39De auto heeft DSC, maar schakelen daarmee haalt niks uit. (eigenlijk heb ik geen flauw idee wat dat knopje nu precies doet?)
Handleiding bij de auto gekregen?
Ja, een (hoe verrassend) duits boekje en daar ben ik bepaald geen kei in, vooral als t om techniek gaat. dank voor je toelichting. Als ik normaal ga rijden brandt er geen 4x4 lampje op het dashboard. Als ik er 1x op druk gaat dat aan en ik heb me ooit wijs laten maken dat de auto dan op 4 wielen aangedreven wordt maar het systeem zit dus wel wat complexer in elkaar als ik jou zo goed begrijp. DSC uitzetten met 3 sec vasthouden zou dn een verschil kunnen maken en misschien ook wel juist geschikt zijn als ik op een helling een boot uit het water wil trekken, moet ik dat zo lezen? Ik ga er eens mee experimenteren, misschien kan ik mijn brom beter lokaliseren?

Anyway, beknopt resumé:
Zelfs in gevaarlijke situaties blijft, door toepassing van de dynamische stabiliteitsregeling (DSC), de stabiliteit van het voertuig optimaal gehandhaafd. Het systeem regelt gedurende het accelereren en als met een stilstaand voertuig wordt weggereden, de dynamische stabiliteit.
Als je dus eenmaal op het DTC-knopje drukt, treedt DTC (Dynamische Tractie Controle) in werking. Deze zorgt er voor dat de grenzen van ingrijpen door DSC iets ruimer worden. Houdt je het DTC-knopje ingedrukt (3 seconden), dan worden alle hulpmiddelen (behalve ABS) uitgeschakeld.

jeroegro
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2016, 14:25

Re: Trillingen bij bepaalde snelheden

Bericht door jeroegro » 10 jul 2021, 16:09

MartinE83 schreef: 16 jun 2021, 15:37 Resonanties in een aandrijflijn zijn vaak lastig te lokaliseren. Ik hoor wel dat er met een stethoscoop wordt geluisterd bij deze klachten. Heb je al eens olie van aut. bak, transferbak en diffs laten vervangen? Mogelijk ook te lage oliestanden en/of versleten lagers van aandrijfas.
Martin, grappig, zo heet de man van mijn garage ook maar vast niet dezelfde. Toen ik hem vroeg om de automatische bak "eens te spoelen" reageerde hij daar vrij stellig over. Ze waren er geen voorstander van. Andere oliën werden door hun al nagekeken dus ik ga er van uit dat dat dan goed is!

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Trillingen bij bepaalde snelheden

Bericht door Edward » 10 jul 2021, 16:35

jeroegro schreef: 10 jul 2021, 16:09Toen ik hem vroeg om de automatische bak "eens te spoelen" reageerde hij daar vrij stellig over. Ze waren er geen voorstander van. Andere oliën werden door hun al nagekeken dus ik ga er van uit dat dat dan goed is!
Geen voorstander van een oliewissel van de automaat of een oliespoeling? En dan kunnen ze de andere oliën wel nakijken, dat zegt niets over de olie in de automaat.

In beide gevallen zou dit voor mij betekenen: tijd voor een andere garage.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X3 (E83) Techniek”