Van AWD naar RWD
Van AWD naar RWD
Beste allemaal, in de FB groep "E83 owners club" las ik dat eigenaars de aandrijfas naar de voorwielen hebben verwijderd zodat er alleen nog RWD overblijft. De auto blijkt zuiniger te rijden, minder rumoer te maken en ook zijn er geen problemen meer met verdeelbak en actuator....heeft iemand van jullie dit ook al gedaan?
Laatst gewijzigd door MartinE83 op 29 jun 2021, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Van FWD naar RWD
je bedoeld van X-Drive naar RWD
Re: Van FWD naar RWD
Ja precies, dat bedoel ik. Als het technisch goed zou kunnen, dan zou ik daar zeker voor kiezen. Maar ik vraag me dus af of het geen problemen gaat geven.
Re: Van FWD naar RWD
Tsja, ik zou persoonlijk zelf nooit een auto kopen die die "mod" gedaan heeft. En ik denk dat dat toch ook wel voor zowat iedereen geldt, ik denk dus niet dat het gunstig is voor het doorverkopen van je auto straks.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Van FWD naar RWD
Jeremy, ja dat ben ik met je eens. Nu ben ik niet van plan om deze meer te verkopen maar ik wil 'm ook graag netjes behandelen en zo veel mogelijk origineel laten. Dit leek me echter een wijziging die mogelijk geen problemen geeft maar wel voordelig is.
Re: Van FWD naar RWD
Snap ik. Was ook uiteraard niet als kritiek bedoeld maar meer om over na te denken. Wat je altijd zou kunnen controleren is "hoe moeilijk" het is om het evt. weer terug te plaatsen bij verkoop. Al denk ik dat er ook coderen bij komt kijken natuurlijk.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Van FWD naar RWD
zoek eens op of Xdelete toepasbaar is op jouw model/uitvoering. daarmee wordt softwarematig iets losgekoppeld zodat je effectief ook RWD hebt. met als voordeel dat je het in de winter gewoon weer in kan schakelen bij sneeuw.
bij veel auto's is overigens het achterste diff KLEINER uitgevoerd bij AWD/Xdrive, vergeleken met hun RWD variant. ga je bij een AWD auto het voorste diff uitschakelen dan komt alle kracht dus ook alleen op het achterste diff. iets om rekening mee te houden bij grotere vermogens en/of Tuning
bij veel auto's is overigens het achterste diff KLEINER uitgevoerd bij AWD/Xdrive, vergeleken met hun RWD variant. ga je bij een AWD auto het voorste diff uitschakelen dan komt alle kracht dus ook alleen op het achterste diff. iets om rekening mee te houden bij grotere vermogens en/of Tuning
Re: Van FWD naar RWD
Je kunt fuse 26 weghalen (uit handschoenenkastje) of stekker onder voorste deel van laadvloer losmaken. Dan schakel je de actuator uit en wordt alle kracht alleen naar de achterwielen overgebracht. Ik vraag me alleen af of dit ergens toch tot schade zal leiden op de lange duur.
Re: Van FWD naar RWD
zoek eens op Xdelete, die doet dit softwarematig, dus zonder stekkers of zekeringen ergens uit te trekken. genoeg ervaring op het WWW
Re: Van FWD naar RWD
Klopt maar dan moet je via de OBD wijzigingen gaan doen en daar wil ik zelf niet aan gaan beginnen...;-)
Re: Van AWD naar RWD
Vandaag als "test" even 1 (linker) van de stekkers van de X-drive module (direct achter de achterbank onder de vaste vloer) losgemaakt en een stukje gereden. Alleen het "4x4" lampje brandt nu. Auto rijdt wat mij betreft lekkerder dus ik laat de auto tijdens de zomer/herfst in RWD staan. In de wintermaanden steek ik de stekker er weer in zodat de auto weer AWD is. Volgns de diverse fora is de auto nu ook iets zuiniger maar dat moet ik eerst ervaren.
Re: Van AWD naar RWD
Is ook logisch dat de auto zuiniger is, 2 wielen minder om aan te drijven, maar dat vind ik altijd zo drogreden. Vaak rijdt de auto lekkerder bij bepaalde wijzigingen en dat doet de zuinigheid weer teniet. Enjoy!