N46NB20 vervangen door N46B20B

Voor alle technische vragen over de BMW X1
ptrustfull
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2010, 13:25
Locatie: Paramaribo

N46NB20 vervangen door N46B20B

Bericht door ptrustfull » 01 apr 2023, 21:58

Ik kan een 2011 X1 1.8 voor weinig overnemen. De eigenaar hoorde plots een harde knal onder de auto. Er was direct een behoorlijke vlam en smeerolie lekkage van onder de auto. Bij onderzoek blijkt dat er iets in de motor een gat heeft geslagen in de onderpan. De olie is op de katalysator terecht gekomen. Brandschade is beperkt gebleven.
In BMW OEM zie ik dat de auto geleverd is met een N46NB20 motor. Wanneer ik bij de motor als los onderdeel kijk staat er vermeld N46B20B. Er is een N46B20 geproduceerd tussen 2004 en 2007 en weer een andere tussen 2007 en 2015. Ik ben aan het kijken voor een complete motor of onderblok.
Kan ik iedere N46B20B gebruiken of moet ik het 2007-2015 onderblok of motor hebben?
Wat zou de oorzaak van de schade mogelijk kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

ptrustfull
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2010, 13:25
Locatie: Paramaribo

Re: N46NB20 vervangen door N46B20B

Bericht door ptrustfull » 16 apr 2023, 13:21

De oorzaak van het probleem is inmiddels bekend. Vorige eigenaar had in diep water gereden. Via de inlaat is er water in de cilinder gekomen wat hydrolock veroorzaakt heeft. 2 van de 4 drijfstangen zijn kromgetrokken. De vierde is uiteindelijk gebroken.
Via een motor revisiebedrijf een net onderblok n46b20ba gevonden. Volgens hun is het onderblok hetzelfde. Mijn onderblok is n46b20bc
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW X1 (E84) Techniek”