Rokende BMW 7

Voor alle technische vragen over de BMW 7 Serie
Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 26 jan 2014, 16:12

Beste Forumleden,

Sinds enige tijd rookt de BMW nogal na een koude start, vooral als je hem dan voor de tweede keer start, ook kan je een ruitenwisservloeistof geur sterk ruiken als je net gereden hebt. Staat dat in verband met elkaar? Ik heb een video bijgevoegd van hoe het er uit komt. Toen dit filmpje opgenomen is heb ik ongeveer 5-10 gereden. Het lijkt mij dat hij erg veel rookt en zou graag willen weten wat het probleem kan zijn.
Het betreft een 750ix

Groeten,

Sturmer

https://www.dropbox.com/s/8rfxmotznovad ... .01.09.mp4

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Dcreator » 26 jan 2014, 23:48

Beste sturmer,

ik zou je graag willen vragen je eerst even voor te stellen in het daarvoor bedoelde forumdeel, dit is hier de gewoonte!

Verder stond je post in de verkeerde categorie, dus ik heb hem even overgeplaatst! :duim:

Mvg,
Danny
Bimmerportal Team

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Rokende BMW 7

Bericht door izzy » 27 jan 2014, 22:43

Is dit niet een vocht isseu, yaren geleden een auto gezien die noname benzine tankte, er bleek teveel vocht in te zitten maar eenmaal een lange warme rit reed hij het vocht eruit en tankte vevolgens alleen nog a merk benzine
BMW e91 LCI 320da Individual

Roderic E32
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jun 2011, 19:14

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Roderic E32 » 28 jan 2014, 19:24

De vermelde geur, de kleur en hoeveelheid rook en het onzuiver lopen doen mij denken aan koppakkingen..

Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 29 jan 2014, 01:05

Roderic E32 schreef:De vermelde geur, de kleur en hoeveelheid rook en het onzuiver lopen doen mij denken aan koppakkingen..
U heeft het filmpje bekeken neem ik aan? De hoeveelheid rook en de kleur vindt u niet normaal? Kunt u het onzuiver lopen horen in het filmpje? Een koppakking klinkt zeer verontrustend en is zeker bij zo'n auto waarschijnlijk een hele dure grap.

Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 29 jan 2014, 01:11

izzy schreef:Is dit niet een vocht isseu, yaren geleden een auto gezien die noname benzine tankte, er bleek teveel vocht in te zitten maar eenmaal een lange warme rit reed hij het vocht eruit en tankte vevolgens alleen nog a merk benzine
Kunt u uw commentaar misschien iets verhelderen? De auto rookt inderdaad alleen als hij koud is. Lange ritten hebben hebben er geen invloed op. Ik tank inderdaad geen " premium brandstof " maar het lijkt me niet dat invloed heeft.

Bij de auto die u beschreef was dat ook een 8 cilinder? Ik kan :zwaai: me voorstellen dat er veel vocht ophoopt maar zo buitensporig veel?

Ook constateerde ik dat er ongeveer een kwart koelvloeistof mist uit het reservoir, hoort die vol te blijven?

Roderic E32
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jun 2011, 19:14

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Roderic E32 » 29 jan 2014, 10:06

Sturmer schreef:
Roderic E32 schreef:De vermelde geur, de kleur en hoeveelheid rook en het onzuiver lopen doen mij denken aan koppakkingen..
U heeft het filmpje bekeken neem ik aan? De hoeveelheid rook en de kleur vindt u niet normaal? Kunt u het onzuiver lopen horen in het filmpje? Een koppakking klinkt zeer verontrustend en is zeker bij zo'n auto waarschijnlijk een hele dure grap.
Het lijkt op het filmpje dat ie onregelmatig loopt, maar dat kan mijn verbeelding zijn.

Opzich de hoeveelheid rook valt enigsinds mee, maar de kleur en geur doet vermoeden.

Als u nu ook meld dat u koelvloeistof denkt te verliezen, zou ik toch ff een tripje naar de dealer maken...

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Rokende BMW 7

Bericht door izzy » 29 jan 2014, 13:20

Sturmer schreef:
izzy schreef:Is dit niet een vocht isseu, yaren geleden een auto gezien die noname benzine tankte, er bleek teveel vocht in te zitten maar eenmaal een lange warme rit reed hij het vocht eruit en tankte vevolgens alleen nog a merk benzine
Kunt u uw commentaar misschien iets verhelderen? De auto rookt inderdaad alleen als hij koud is. Lange ritten hebben hebben er geen invloed op. Ik tank inderdaad geen " premium brandstof " maar het lijkt me niet dat invloed heeft.

Bij de auto die u beschreef was dat ook een 8 cilinder? Ik kan :zwaai: me voorstellen dat er veel vocht ophoopt maar zo buitensporig veel?

Ook constateerde ik dat er ongeveer een kwart koelvloeistof mist uit het reservoir, hoort die vol te blijven?
de auto was een 4 cilinder, maar dat maakt niet uit.
Het verhaal is dat de No-name brandstof over het algemeen een hogere vocht gehalte kan hebben, dit gaat na veelvoudig tanken in je tank ophopen en ook in je leidingen.
de auto levert dan niet optimaal verbranding (mengsel te arm) en dit veroorzaakt allerlei rare problemen. Bijvoorbeeld je motormanagement lampje kan er van branden omdat de mengsel te arm is , maar ook rook uit de uitlaat dus. Maarr als je KVS verliest kan het ook de koppakking zijn. Dat is meestal wat witter rook, deze 2 problemen komen dicht bijelkaar omdat KVS immers ook vocht is.KVS verdampt en komt als stoom door de uitlaat naar buiten. maar in je resevoir moet dan ook een wat "olieachtig" aanvoelen...

ik zou het volgende doen:

uit laten lezen. als daar niets uitkomt, dan zou ik mijn KVS laten verversen en ontluchten, dat laatse is belangrijk. Want dat je KVS minder wordt kan het ook lucht in het KVS systeem zijn. vervolgens zou ik een lange rit inplannen (paar honderd km) en vervolgens alleen maar a merk beznine tanken (liefst 1 keer vpower ofzo) en dan de boel in de gaten houden....

wordt je KVS weer minder, dan zou ik eens de koppakking laten vervangen (lijkt me alleen geen goedkope reparatie)
BMW e91 LCI 320da Individual

Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 29 jan 2014, 13:38

Heren, bedankt voor de reacties -> Ik hoor graag meer visies op het probleem.

De auto heeft de afgelopen 4 maanden non-stop bij de dealer gestaan voor de tussenbak, differentieel voor, differentieel achter en er is nieuwe software ingelezen. Bij een koude start gaan er nu wat trillingen door de auto heen en na 5-10 min rijden naar de supermarkt en dan weer starten gaat hij zo roken. Ik heb net even contact gehad met de dealer en die hebben het ook over condens (Logisch), ik ga volgende week even naar de beier en die gaan de boel allemaal even controleren.

Ik heb ook nog een vraag over de Active Cruise Control, die ziet soms een auto niet bij een stoplicht staan en dan knal ik er soms echt letterlijk bijna bovenop, de dealer zegt dat ik het systeem niet goed gebruik en dat het niet gemaakt is om in de stad te gebruiken maar dat lijkt me heel stug. Ze hebben de radar afgesteld maar het biedt geen soelaas, heeft iemand hier ervaring mee?

De geur van ruitensproeier door de wielkast is normaal of moet ik dat ook laten controleren door de dealer?
Het lijkt me niet dat het de koppakking blijkt te zijn, de injectoren en bougies zijn net vervangen en dan zou een lekke koppakking toch wel ontdekt moeten zijn lijkt me?

Groeten,
Een teleurgestelde BMW rijder :gek:

Gebruikersavatar
BimmerBob
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14 jun 2012, 18:27

Re: Rokende BMW 7

Bericht door BimmerBob » 29 jan 2014, 14:52

Ook ik meen dat de BMW wat onrustig loopt in het filmpje, zeker voor een 8 cilinder.
Dat kan ook subjectief zijn natuurlijk.
Gezien de witte rook en het feit dat u aangeeft koelvloeistof in het reservoir te missen vermoed ik een lekke koppakking. Normaal gesproken zou ik u aanraden te controleren of er koelvloeistof in uw motorolie zit maar ik heb de indruk dat u niet kundig genoeg bent dit te controleren, dat bedoel ik overigens niet lullig.

V.W.B. de active cruise control, ik heb in een E61 5 serie gereden die dit systeem had en ik denk inderdaad dat u het systeem fout gebruikt. Deze variant van cruise control is niet gedacht om zelf geen gas meer te hoeven geven /niet meer te hoeven remmen in stadsverkeer. Het is gedacht om op 70-120 wegen constant dezelfde afstand op de voorganger te houden terwijl de cruise control is ingeschakeld en het systeem reguleert vervolgens oneffenheden in de rijstijl van de voorganger. Het systeem differentieert niet tussen stadsverkeer of niet en u beroept het er dus op een noodstop te maken door het in stadsverkeer bij rode stoplichten e.d. te gebruiken.

V.W.B. de ruitensproeiervloeistof, die staat helemaal los in dit geheel. Ruitensproeiervloeistof heeft nou eenmaal een bepaalde geur. Het is ook normaal dat je deze kan ruiken na gebruik.

Ik vind het zonde om te lezen dat u zoveel pech heeft met zo'n nieuwere 7 serie.

Succes!

C.G.
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2014, 19:50

Re: Rokende BMW 7

Bericht door C.G. » 29 jan 2014, 15:06

Ik heb een 740I met 55.000 km. op de klok en die rookt hetzelfde, ik weet ook niet of het normaal is, maar ik zie het vaker bij auto's met wat grotere motoren, ik ben benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek.

Recent sprak ik iemand die mij vertelde dat het kan komen doordat je te weinig kilometers rijd, (te vaak niet goed warm rijd door korte stukjes), er te veel condens in de motor achterblijft en te weinig olie verwisseld, hierdoor raakt je carterventilatie systeem en de olie nevel afscheider ook verstopt wat ook weer voor rook zorgt.

Er is nu iemand voor mij aan het uitzoeken waar die olie nevel afscheider zit, op internet staat er wel veel over geschreven en dat het een BMW kwaal is, maar je vind nergens de beschrijving van de N54B30 motor die ik heb.

Die van mij loopt ook wat onregelmatig stationair als hij koud is, je voelt dat maar het is niet zichtbaar op de toerenteller.
Van de week uit laten lezen omdat ik toevallig bij een universeel garage was die hem wel even uit wilde lezen en daar kwam een foutmelding uit met code 119208 ofzo, ik heb niet precies onthouden wat er toen stond maar het had te maken met een nog wat nog wat druk sensor signaal niet logisch.

Morgen moet ik naar Duitsland, zal hem eens goed op zijn donder geven en al ik moet tanken ook een V-Power erin doen en kijken of dat helpt.

Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 29 jan 2014, 15:18

Heren,

Opnieuw bedankt voor de input. Ik heb nog even een filmpje van de "pure" koude start: https://www.dropbox.com/s/gzbrikeg9zx63 ... .53.36.mp4

Je hoort een fluitend geluid die ook wordt beschreven bij de 740i, hij vibreert wel een beetje en is ook te zien aan de toerenteller (het kan aan mij liggen). De rook bij de koude start valt dus wel mee.. daarom vind ik het dus ook raar dat hij zo rookt als je hem voor de tweede keer start. (Bijv. als je net bij de supermarkt weg wil rijden) Ik ruik ruitensproeier terwijl ik hem niet gebruikt heb dus daarom vind ik het raar.

C.G. onze BMW's hebben beide evenveel kilometers gelopen dus het zal misschien normaal zijn? Ben jij ook al bij de dealer geweest en hebben die ook al diagnose gesteld? Mijn ervaring met dealers is dat ze niet al te veel aan dit soort auto's werken en de deskundigheid ook te wensen overlaat.

Groeten,

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Rokende BMW 7

Bericht door izzy » 29 jan 2014, 16:06

onderhoud sinds 01/2000 ?? wat houdt die melding in?

voor de rest lijkt het echt een vocht isseu. want het is geen verbranding rook maar meer dampen zeg maar....
iets wat overigens bij een koude blok vaker voor komt.

maar dat trekt weg zodra het blok enigszins warm is...
en een rit naar de supermarkt dan is de v8 nog nauwelijks warm...
BMW e91 LCI 320da Individual

Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 29 jan 2014, 16:20

izzy schreef:onderhoud sinds 01/2000 ?? wat houdt die melding in?

voor de rest lijkt het echt een vocht isseu. want het is geen verbranding rook maar meer dampen zeg maar....
iets wat overigens bij een koude blok vaker voor komt.

maar dat trekt weg zodra het blok enigszins warm is...
en een rit naar de supermarkt dan is de v8 nog nauwelijks warm...
een vocht issue -> dus het is normaal volgens u? Die melding weet ik ook niet precies hij zegt dat hij een auto controle moet hebben maar heeft hij net gehad dus moeten ze even resetten volgende week
Laatst gewijzigd door Sturmer op 29 jan 2014, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

C.G.
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2014, 19:50

Re: Rokende BMW 7

Bericht door C.G. » 29 jan 2014, 16:27

Sturmer, Ik heb net even 20 minuten gereden, en daarna een filmpje van de uitlaat gemaakt, maar dat kan ik nergens plaatsen, als je mij even je mail adres geeft kan ik dat aan jou sturen.

Nu is er een verschil tussen fluiten en fluiten maar dat kan ook van de turbo's afkomen, als je een nat carterventilatie systeem hebt dan zorgt dat ook voor fluitende turbo's die vooral hoorbaar zijn bij een koude motor.

Dat ruitensproeier verhaal kan ik niet helemaal plaatsen, katalysatoren kunnen toch ook stinken?

Ik heb hem nog niet bij de dealer naar binnen gedrukt, ik ben het met je eens, ze doen alleen maar iets als de computer het aangeeft en kunnen niet veel vertellen over deze motoren als je ze iets vraagt.
De mijne heeft in November een beurt gehad, daarna had ik een technische bui en ging het e.e.a. controleren, maakte het lucht filter open en die was heel vies, ik gebeld en ze zeiden dat ze die inderdaad niet vervangen hadden want dat had de computer niet aangegeven.

Als ze dan toch al zo weinig aan dit soort auto's doen en er dus weinig van weten dan kan het diagnose stellen door iemand die eigenlijk niet veel weet wel eens heel duur gaan kosten aan arbeidsloon voor het zoeken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 7 Serie (F01 / F02) Techniek”