velgen + banden

Voor alle technische vragen over de BMW 2 Serie
Niels 88
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2021, 14:49

velgen + banden

Bericht door Niels 88 » 12 sep 2021, 15:20

Goedemiddag,

Sinds +/- een maand ben ik de trotse eigenaar van een M235i en ik wil hier graag een extra setje velgen en banden voor gaan aanschaffen voor de winter, het liefst zwart.

Nu kom ik er alleen niet helemaal uit wat ik wel/ niet moet doen.
Momenteel heb ik 18'' wielen, een standaard breedset met de volgende banden maten:
voor: 225/ 40R18
Achter: 245/ 35 R18
Dit lijken mij de dus ook verschillende velgenmaten te zijn (heb ze er niet afgehaald)

Nu ben ik bij verschillende velgenspeciaalzaken geweest om me te oriënteren maar de een geeft aan dat ik echt een breedset moet hebben, de ander zegt dat dit niet nodig is.
Een breedset in deze maat is moeilijk te vinden is mij wel duidelijk geworden.

Nu denk ik persoonlijk wanneer ik rondom gelijke velgen en banden monteer dat:
1: het rij gedrag veranderd flink
2: de achterwielen zullen erg naar binnen vallen of de voorwielen naar buiten (als dat al past) en dat is natuurlijk geen gezicht.
Met spacers wil ik liever niet werken omdat ik in het voorjaar en de zomer gewoon de huidige velgen en banden er weer op zet.

Nu zie ik zat M235's met 19'' wielen dus dit lijkt me ook geen probleem?

Mijn vraag is dus eigenlijk moet ik wel of niet een breedset hebben en wat kan ik maximaal kwijt kwa banden breedte?

Alvast enorm bedankt.

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: velgen + banden

Bericht door Edward » 12 sep 2021, 18:47

Je hoeft helemaal niet verplicht een breedset te hebben, maar als dan een breedset neemt… doe er dan wel bijpassende banden op. Geen breedset met 4 banden met dezelfde afmetingen. Verdiep je er eens in. Heeft een M235i dezelfde bandenmaten als een E8X Serie?

Niels 88
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2021, 14:49

Re: velgen + banden

Bericht door Niels 88 » 13 sep 2021, 09:09

Bedankt voor de reactie.

Dus een breedste is niet noodzakelijk, maar wanneer ik voor 4 gelijke banden ga loop ik tegen één van de eerder genoemde zaken aan?
Veranderende rij eigenschappen of het is een gek naar binnen of buiten staand gezicht.

Dat ik op een breed set passende banden moet doen vind ik inderdaad wel logisch, zoals gezegd heb ik momenteel ook verschillende maten voor en achter op de originele velgen.

Wat ik kan vinden kwa maten is
225/40 R18 (voor huidig)
245/ 35 R18 (achter huidig)
225/ 35 R19 (voor)
245/ 30 R19 (achter)

Dit komt ook overeen met een E82
Daar zie ik echter ook 225/ 30 R20 nog als mogelijk tussen staan

Vespaman
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 dec 2018, 12:07

Re: velgen + banden

Bericht door Vespaman » 15 sep 2021, 11:37

kijk eens op de webshop van sponsor Ekris. Tik daar je kenteken in en dan zie je precies wat wel of niet past en met welke set je nog wel of niet sneeuwkettingen kan gebruiken. Dan weet je dat je goed zit. Voor winterbanden had ik altijd een maatje kleiner dan voor de zomerbanden. Hoe smaller hoe prettiger het gaat in de sneeuw.

vester86
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: velgen + banden

Bericht door vester86 » 19 sep 2021, 11:56

Bedenk eerst even wat je wilt, wellicht juist winterbanden op je huidige set en dan zomerbanden op 19” ??
Of beide 18”.

Standaard BMW’s zijn wat onderstuurd af fabriek, met 4 gelijke velgen + banden krijg je wat speelsheid “terug” maar de vraag is wel of dat voor een M235i wel nodig is,

Er zijn 3 dingen echt belangrijk:

1) De rol omtrek van je nieuwe banden is (zo goed als) gelijk aan de originele set. Bij 19” banden betekent dat dus een lagere wang.

2) de banden moeten qua breedte bij de velgen passen, daar zit wel wat speling/ruimte in.

3) de offset (et-waarde) moet dicht in de buurt liggen van de originele waarde. Kijk op willtheyfit.com en vul je huidige en (potentieel) toekomstige banden maten in, dan kun je een indruk krijgen hoever naar binnen of buiten je eventuele nieuwe velgen staan.

Niels 88
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2021, 14:49

Re: velgen + banden

Bericht door Niels 88 » 02 nov 2021, 23:34

Bedankt voor de reacties en sorry voor mijn late reactie (paar hectische weken).

kwa banden ben ik er wel uit dat dit 225 rondom moet worden, dealer geeft dit ook aan als ''beste'' maat voor de winterbanden en de keuze in 245 is gewoon heel klein.

De velgen ben ik nog niet helemaal over uit, heb mijn ogen laten vallen op
JR racing SL01
op een Duits forum via translate het e.e.a. kunnen vinden, zou dan 8,5J ET35 passen met 225 (of eventueel 235) rondom? lijkt mij dat het voor erg krap wordt?

Sparco Asetto gara
8JET40 zou rondom ook moeten passen.

TEC GT6 EVO
8JET45

Dan kan ik eventueel ook nog kiezen om de nieuwe velgen te gebruiken met de zomerbanden (kwa maat moeten de banden passen op beide velgen) of is dan het effect van de breedset weg?

Iemand ervaring met deze velgen.

Nogmaals alvast bedankt voor de hulp, zodra ik de knoop heb doorgehakt en alles erop heb liggen zal ik eens een voorstel topic met wat foto's maken

Plaats reactie

Terug naar “BMW 2 Serie (F22) Techniek”