Advies nodig

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
knoopa
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2011, 15:24

Advies nodig

Bericht door knoopa » 28 mar 2018, 07:14

Beste mensen,

Een tijdje geleden ben ik op zoek geweest naar een E46 als daily aangezien dit een van mijn favoriete auto's is. Uiteindelijk is het niet gelukt om er een te vinden die aan mijn wensen voldeed binnen mijn budget dus heb ik toch maar een andere auto gekocht.

Nu ben ik aan het kijken voor een leuke tweede auto erbij en zat ik te denken aan een andere favoriet van me, de E30. Ik heb al een beetje rondgekeken en de snellere modellen zijn niet meer te betalen, daarom lijkt het me wel interessant om een 316 of 318 te kopen en daar een m50 of m52 motorblok in te hangen (heb gelezen dat die het makkelijkst zijn).

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen hierover:
1. Is het haalbaar voor een noob in sleutelen om deze motor swap uit te voeren? Ik heb wel ervaring met dingen als dynamo vervangen en luchtfilter vervangen door cold air intake maar dit gaat wel een stap verder lijkt me.
2. In hoeverre moet het onderstel van een 316 of 318 worden aangepast om het vermogen van bijvoorbeeld een M50B25 aan te kunnen en door de rdw keuring te komen.

Verder hoor ik graag wat tips waar ik op moet letten bij het vinden van een E30 en een motorblok.

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: Advies nodig

Bericht door molen586 » 28 mar 2018, 08:12

Hoi. Het goedkoopste is een auto te vinden, waar dit al gebeurd is of origineel. Ik denk dat er vooral twee voorwaarden zijn:

- Als je geen haast hebt en het werk kan combineren met opzoeken van alle informatie die het internet te bieden heeft.
- Je hebt de ruimte en middelen (dan wel huren) om zoiets te doen. Het gaat niet in een dagje bij een DIY shop lukken. Ook niet 2.

Daarnaast zal je wel rekening moeten houden met alle delen die je buiten de motor (aanpassing carterpan??) moet aanpassen. Kabelboom, uitlaat, radiateur. Dan heb je wel een giga snel apparaat :duim: , maar moet je ook nog een bocht door kunnen of afremmen om de weg niet ongewenst te verlaten. Gezien een oudere 316 of 318 waar je op mikt, zijn deze delen waarschijnlijk ook niet al te fris meer. Maar ik schat in dat je dit stiekem allemaal wel wist.

Gebruikersavatar
knoopa
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2011, 15:24

Re: Advies nodig

Bericht door knoopa » 28 mar 2018, 10:15

molen586 schreef:Hoi. Het goedkoopste is een auto te vinden, waar dit al gebeurd is of origineel. Ik denk dat er vooral twee voorwaarden zijn:

- Als je geen haast hebt en het werk kan combineren met opzoeken van alle informatie die het internet te bieden heeft.
- Je hebt de ruimte en middelen (dan wel huren) om zoiets te doen. Het gaat niet in een dagje bij een DIY shop lukken. Ook niet 2.

Daarnaast zal je wel rekening moeten houden met alle delen die je buiten de motor (aanpassing carterpan??) moet aanpassen. Kabelboom, uitlaat, radiateur. Dan heb je wel een giga snel apparaat :duim: , maar moet je ook nog een bocht door kunnen of afremmen om de weg niet ongewenst te verlaten. Gezien een oudere 316 of 318 waar je op mikt, zijn deze delen waarschijnlijk ook niet al te fris meer. Maar ik schat in dat je dit stiekem allemaal wel wist.
Ik had inderdaad al wat onderzoek gedaan en al wel gemerkt dat er meer bij komt kijken dan alleen een blok kopen en erin hangen. Ik heb er ook helemaal geen haast mee en zie het meer als een jaren plan waarbij ik eerst de auto in goede staat ga brengen en voorbereiden qua onderstel en daarna daadwerkelijk de swap ga doen. Het lijkt me dan ook een leuke uitdaging om dit zelf te doen en vandaar dat ik ook geen kant en klare wil kopen. Ik vraag me alleen af of ik niet teveel hooi op mijn vork neem en uiteindelijk met een halve auto sta die ik niet meer aan de praat krijg. Vandaar de vraag of dit voor een noob te doen is (met de ruimte en de tijd).

Verder vraag ik me dus af in hoeverre het onderstel aangepast moet worden, het is vrij duidelijk dat er iets aan aangepast moet worden zeker omdat de 316 bijvoorbeeld trommel remmen heeft achter. De vraag is alleen hoever moet ik daarin gaan, is het genoeg om de achteras van een 325 te monteren en grotere schijven erop te zetten bijvoorbeeld of zal er meer voor aangepast moeten worden? Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de achteras van een E36 te monteren of wordt dit heel ingewikkeld en heeft het überhaupt voordeel? Als ik dit soort vragen beantwoord heb kan ik voor mezelf een budget gaan bedenken en de afweging maken of het wel of niet de moeite waard is.

Nu zullen er waarschijnlijk ook mensen komen met de vraag, waarom niet gewoon een E36 kopen? Dat is vooral omdat ik de E30 gewoon mooier vind en dit is gewoon altijd één van mijn favoriete auto's geweest. De E36 doet mij niets en ik verwacht daarom meer lol te kunnen beleven aan dit project. Uiteindelijk gaat het me dus ook niet per se om de goedkoopste oplossing maar de oplossing waar ik het meest enthousiast van wordt, maar het moet natuurlijk niet te gek worden.

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: Advies nodig

Bericht door molen586 » 28 mar 2018, 13:22

Duidelijk verhaal en ik snap je.

De E36 heeft mij ook nooit zoveel gedaan, tot ik op het circuit ben gaan rijden. Ben die auto wel steeds meer gaan waarderen. Vooral de eenvoud in combinatie met de eindeloze mogelijkheid om er echt een pure racer van te maken.

De E30 zoals we weten, wint het echter op looks van bijna alle BMW's :W

Alles wat je kant en klaar zou kopen, is echt niet kant en klaar. Er is altijd ruimte voor verbetering. Wat ik wil zeggen, is dat soms het grote deel van het werk al verzet is dan. Maar goed ik snap ook als je een start from scratch wil doen!

Zou sowieso de remmen, schokbrekers en vering upgraden. Wat je zegt achteras, differentieel = allemaal anders. M42 of M44 motor vind je niks? Lekker licht.

Gebruikersavatar
knoopa
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2011, 15:24

Re: Advies nodig

Bericht door knoopa » 29 mar 2018, 10:58

molen586 schreef:Duidelijk verhaal en ik snap je.

De E36 heeft mij ook nooit zoveel gedaan, tot ik op het circuit ben gaan rijden. Ben die auto wel steeds meer gaan waarderen. Vooral de eenvoud in combinatie met de eindeloze mogelijkheid om er echt een pure racer van te maken.

De E30 zoals we weten, wint het echter op looks van bijna alle BMW's :W

Alles wat je kant en klaar zou kopen, is echt niet kant en klaar. Er is altijd ruimte voor verbetering. Wat ik wil zeggen, is dat soms het grote deel van het werk al verzet is dan. Maar goed ik snap ook als je een start from scratch wil doen!

Zou sowieso de remmen, schokbrekers en vering upgraden. Wat je zegt achteras, differentieel = allemaal anders. M42 of M44 motor vind je niks? Lekker licht.
Natuurlijk is een kant en klaar project kopen niet echt kant en klaar maar het voelt dan voor mij toch een beetje als pronken met andermans creatie, vandaar dat ik het liefst van scratch begin. Het lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld een 318is, 320is of 325is op te knappen en dan zou ik hem wel origineel houden maar deze modellen zijn zelfs in slechte staat niet te vinden voor een redelijke prijs, als ik dan de kosten voor het opknappen erbij ga rekenen denk ik dat ik met een swap uiteindelijk goedkoper uit ben.

De M42 en M44 had ik nog niet echt overwogen maar dit zijn ook zeker leuke motoren maar tenzij die veel goedkoper/makkelijker zijn ga ik toch liever voor het geluid en de power van een 6 cilinder (2.5 of 2.8 dan wel). Ik vraag me ook wel af of die motoren makkelijk te vinden zijn aangezien ze alleen zijn gebruikt in de 318is zover ik weet en deze zijn toch wel wat zeldzamer dan andere motoriseringen.

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: Advies nodig

Bericht door molen586 » 29 mar 2018, 20:37

Ja wat jammer he! Zou ook graag een 318is willen. Twee jaar geleden voor gekeken bij een handelaartje met weinig niet aantoonbare km.s. Nette auto, maar liep niet helemaal zuiver. Prijs was toen ook al 9000.

Je eigen plan en idee volgen! Altijd het beste:D.

De M44 en M42 zijn wel redelijk veel gebruikt. Naast de E30 en E36 318Is ook in de compact 318ti en z3 oa.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”