F30 NBT 6.5" Upgrades

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Mark_W
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2020, 09:26

F30 NBT 6.5" Upgrades

Bericht door Mark_W » 17 aug 2020, 17:17

Dit is mijn eerste post hier - en ik heb me nog niet voorgesteld. Recent heb ik een tweedehands F30 gekocht - maar die is nog niet binnen. Zodra die er is komt het voorstelrondje. In het kort, de laatste jaren vooral Audi gereden maar wat langer geleden naar volle tevredenheid ook in een E90 gereden en nu weer terug. Ik heb genoeg plannen voor de nieuwe F30, maar allereerst komt toch voor mij Carplay - liefst met 8.8". Ik rijd er al jaren met volle tevredenheid naar - en wil dat zeker blijven doen. De F30 (05/14) heeft nu nog een 6.5" NBT systeem.

Wat heb ik gevonden / overwogen:
  1. Android 8.8"/10.2" scherm. Er zijn meerdere opties (Avin, Andream, etc.) en de kosten vallen mee (~€400). Maar toch, ik hoor minder goede geluiden over de schermkwaliteit, de glare - en zo heb ik weer een apart OS in de auto (naast BMW / Apple) wat niet hoeft van mij. Plus, audio loopt via Aux - sommigen zeggen dat het fantastisch is, anderen dat het toch een stuk minder is.
  2. Andream Carplay Headunit. Deze optie kom ik verder weinig tegen, maar heeft als voordeel (voor mij) dus geen aparte Android. Het scherm blijft ben ik bang wel minder qua kwaliteit. En, ook de audio gaat weer via Aux. Deze kost maar €280.
  3. Andream Carplay MMI box. Er zijn veel meer leveranciers van dit soort boxen, al lijken ze allemaal heel erg op elkaar. Deze box is onzichtbaar, en heeft als enige nadeel wel de Aux audio, maar kost maar €220.
  4. Deze Carplay MMI box zou kunnen samen met een scherm upgrade. Volgens mij, als ik op Ebay een tweedehands 8.8" scherm koop (part number: 65509292248), zou het heel simpel in te bouwen moeten zijn. Het moet wel gecodeerd, maar datis te doen. Kost zo'n €350-€400.
  5. Allerduurste optie - een volledige NBT Evo ID6 retrofit met scherm - uiteindelijk het allermooiste, maar gaat minsten €1.100,- kosten. Dat is dan wel heel veel geld (maar wel erg mooi!).
Ik neig nu naar de combi van 3+4 (Andream Carplay MMI Box met een tweedehand 8.8" scherm retrofit, samen met een mooie iPhone houder). Deze scherm retrofit kan volgens mij zonder vervanging van de headunit - en moet alleen gecodeerd worden. Wat denken jullie? Mis ik hier nog iets?

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: F30 NBT 6.5" Upgrades

Bericht door matheeuwissen » 19 aug 2020, 20:48

Ik "snap" dat je graag Carplay wil. Maar waarom zou je voor een inferieur systeem gaan als je auto is uitgerust met NBT. Dat werkt echt gelikt en dat andere spul blijft toch surrogaat. De enige echte goede optie die je denk ik hebt is toch optie 5. Want de overige systemen hebben toch vaak dingen die je niet aanstaan. Tenminste dat is mijn ervaring.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

wilmstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2020, 12:49

Re: F30 NBT 6.5" Upgrades

Bericht door wilmstra » 08 nov 2020, 16:47

ik heb een android 10 met 10.25' display.
Wat ik hoor over slecht beeld of geluid is absoluut onzin.
je kan alle apps erop zetten. apple CarPlay, Netflix noem maar op.
en een nbt evo erop zetten a 1100, was t maar zo makkelijk en zo goedkoop.
Ik had m ook gekocht maar na bij zo'n 4 'experts' te zijn geweest zit er nog niks in en heb ik t weer verkocht.

Enig nadeel, je moet dat android snappen want ik begrijp er zelf niets van..

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: F30 NBT 6.5" Upgrades

Bericht door Jeroensum » 25 nov 2020, 13:43

Hoi Mark,

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt, ik heb over de Andream een redelijk complete post geschreven:
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 28&t=61006
BMW E61 - 530d High Executive

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Audio, navigatie en iDrive”