Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Even een hele korte DIY.
- wiel eraf
- remklauw verwijderen (netjes ophangen)
- remzadel verwijderen voor wat extra ruimte + remschijf wegnemen
- boutjes van de wielnaaf even netjes schoonborstelen en inspuiten met kruipolie
- abs sensor (achterzijde wegenemen)
- bouten verwijderen wielnaaf links boven, rechts boven en rechts onder (torx 55).
- fusee voorste draagarm lossen (sleutel 24 + torx 45) en wat naar boven laten hangen.
- bout wielnaaf links onder verwijderen en wielnaaf netjes lostikken.
- zitvlak netjes schoonmaken, ivm aluminium GEEN schuurpapier, maar netjes met scotch en kruipolie.
- nieuwe wielnaaf plaatsen. (Indien je vet gebruikt remmenvet of keramischvet gebruiken. Geen kopervet ivm storing aan de abs sensor.
- bouten kruislings aandraaien 1e 20 Nm, 2e 120 Nm en 3e 90 graden.
- abs sensor terug monteren
- fusee netjes terug vast zetten en > done!
Even je remmerij netjes afmonteren uiteraard.
Ik heb een FAG wielnaaf gekozen, niet bij iedereen bekend maar is een A-merk lagers. Doet niet onder voor SKF.
Toen ik de oude naaf verwijderde bleek origineel BMW ook FAG te zijn.
- wiel eraf
- remklauw verwijderen (netjes ophangen)
- remzadel verwijderen voor wat extra ruimte + remschijf wegnemen
- boutjes van de wielnaaf even netjes schoonborstelen en inspuiten met kruipolie
- abs sensor (achterzijde wegenemen)
- bouten verwijderen wielnaaf links boven, rechts boven en rechts onder (torx 55).
- fusee voorste draagarm lossen (sleutel 24 + torx 45) en wat naar boven laten hangen.
- bout wielnaaf links onder verwijderen en wielnaaf netjes lostikken.
- zitvlak netjes schoonmaken, ivm aluminium GEEN schuurpapier, maar netjes met scotch en kruipolie.
- nieuwe wielnaaf plaatsen. (Indien je vet gebruikt remmenvet of keramischvet gebruiken. Geen kopervet ivm storing aan de abs sensor.
- bouten kruislings aandraaien 1e 20 Nm, 2e 120 Nm en 3e 90 graden.
- abs sensor terug monteren
- fusee netjes terug vast zetten en > done!
Even je remmerij netjes afmonteren uiteraard.
Ik heb een FAG wielnaaf gekozen, niet bij iedereen bekend maar is een A-merk lagers. Doet niet onder voor SKF.
Toen ik de oude naaf verwijderde bleek origineel BMW ook FAG te zijn.
Laatst gewijzigd door m.h. op 03 aug 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Mocht je net als ik vervangen ivm beschadigde schroefdraad: vergeet geen nieuwe wielbouten te bestellen
Re: Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Heb ik ook gedaan aan beide kanten.
BMW gebuikt zowel SKF als FAG, bij mij zat er SKF in.
BMW gebuikt zowel SKF als FAG, bij mij zat er SKF in.
Laatst gewijzigd door ptrkp op 23 jun 2023, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +32 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Dankjewel voor deze DIY, hoe heb je uitgezocht welk lager het was, na hoeveel km?
Gr Goos
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Ik heb de mijne bij 183K vervangen.
Via een BMW ETK
Via een BMW ETK
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +32 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Geluidje was waarneembaar bij draaien van opgekrikt wiel. Voor de rest geen klachten, maar voorkomen is beter dan genezen....
Bij 400.000km
Bij 400.000km
Re: Wielnaaf/lager vervangen voorzijde (geen xdrive)
Wat voor geluid nam je waar?