Kleppendekselpakking

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
emiel23
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:20

Kleppendekselpakking

Bericht door emiel23 » 16 mei 2019, 21:01

Ik ga binnenkort voor de 2de keer de kleppendekselpakking vervangen omdat deze weer lekt op de zelfde plek en omdat er nu ook elders een barst in de kleppendeksel zit.
Is het misschien een goed idee om er deze keer wat extra vloeibare pakking bij te doen, of juist niet?
Gr Emiel

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Kleppendekselpakking

Bericht door Yor » 16 mei 2019, 21:05

In principe geen vloeibare pakking alleen als het voorgeschreven wordt.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Kleppendekselpakking

Bericht door m.h. » 17 mei 2019, 23:14

Nee NOOIT doen, nergens voor nodig. Draai het deksel op de juiste manier en juiste Nm aan. Gebruik indien je niet veel sleutel ervaring hebt een momentsleutel. Indien het deksel niet krom is en de pakkingvlakken op de juiste manier zijn gereinigd moet dit gewoon werken.

Vloeibare pakking toepassen moet zéér gedoseerd. Indien er teveel vloeibare pakking wordt gebruikt zal deze mee gaan in de olie. Deze pakking verhard en zal oliekanaaltjes of je oliezeef verstoppen. Met alle gevolg vandien

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Kleppendekselpakking

Bericht door Daytonawim » 18 mei 2019, 07:15

Als er scheurtjes in de deksel zitten is het misschien raadzaam om deze eens te vervangen.
Ik denk dat jou pakking ook zo een mooie rubberen is die in de rand van de deksel komt te zitten en dan netjes moet afsluiten.

Dan is de kans groot dat je er een keer een pakking uitgehaald hebt die behoorlijk was uitgehard klopt dat ?
Als je dan de rand in de deksel niet goed hebt vrijgemaakt van restanten krijg je vanzelf problemen.

Koop eens een kleine moment sleutel voor dergelijke klusjes. Heb je geen moment sleutel, gebruik dan zo een kleine ratel ( 10 cm groot) dan trek je de boel ook minder snel vast dan dat je een grote sleutel gebruikt.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

emiel23
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:20

Re: Kleppendekselpakking

Bericht door emiel23 » 18 mei 2019, 08:34

Ik heb de pakking al eens vervangen en de boel aangedraaid met een goede momentsleutel. De deksel ga ik binnenkort vervangen. Maar helemaal links achter lekt hij, en daar lekte hij eeste ook. Vandaar mijn idee om het rubber evt wat in te smeren met zoiets als vloeibare pakking. Ik had de kleppendeksel vorige keer wel goed schoon gemaakt, en het oude rubber kwam er toen ook mooi uit en was nog niet erg hard. Misschien was het al eens eerder voorgekomen...
Nadat het (weer) is gaan lekken heb ik ook nog eens wat moeren ietsje vaster gedraait, maar dit helpt niet.
Zal bij het vervangen nog eens goed kijken of er niet ook een barst zit aan die kant.
Het probleem is opgemerkt omdat de olie op de uitlaat lekt met de daarbij horende nare luchtjes als de moter warm wordt.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Kleppendekselpakking

Bericht door Yor » 18 mei 2019, 08:57

Mocht je toch vloeibare pakking gebruiken; alleen flinterdun op het aanlegvlak. Zoals eerder beschreven knijpt er een teveel aan uit en belandt in de motor. Niet echt wenselijk.

Op sommige motoren zijn er ongelijkheden op de cilinderkop zoals bij vanos motoren. Daar moet een licht rupsje kit tussen om het geheel af te dichten.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Kleppendekselpakking

Bericht door Daytonawim » 18 mei 2019, 11:21

Je hebt natuurlijk kans dat iemand anders onvoorzichtig geweest is en de boel geforceerd heeft vast gezet met deze klacht als gevolg.

Dat is gelijk het nadeel van al de plastic fantastik rommel.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”