N55 motor, preventief electrische waterpomp vv.

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
goos
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

N55 motor, preventief electrische waterpomp vv.

Bericht door goos » 08 jan 2018, 18:51

Mijn f11 535i heeft bijna 140.000 km gelopen. Bij mijn e61 ging deze rond deze km stand stuk. Ik ben van plan deze preventief te vv. Inclusief de thermostaat. Weet iemand of deze waterpomp weleens preventief vv wordt. Ontluchten is wat lastiger dan bij de e61 begrijp ik. Iemand ervaring? Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: N55 motor, preventief electrische waterpomp vv.

Bericht door goos » 08 apr 2018, 00:46

Vandaag waterpomp, merk vdo. vervangen, ook de thermostaat, gelijk maar meegenomen. Multiriem ook. Nadat ik de ventilator had uitgebouwd zag ik ook minimale koelvloeistof lekkage op de radiateur, de ook maar vv. Goed voorbereid. Ik heb er de eerste keer 7 uur overgedaan. Helaas lekte de nieuwe waterpomp. Productie foutje. De 2e binnen 3 uur gewisseld. Ervaring scheelt enor. In het kort de werkwijze voor alleen de water pomp. Bodem plaat verwijderen. Stabilisatie stang los maken om bij de water pomp te kunnen komen, om de slangeklemmen los te maken. Wel een gepruts hoor. Ik, omdat de auto ook dynamic drive heeft, kon de stabilisatie stang niet zo ver zakken. Gelukkig geen grote handen. Stekker ook los halen. Waterpomp kan niet maar onderen toe verwijderd worden. Daarom nu eerst afdekking boven de ventilator verwijderen. Zie tis procedure, zal ik hierna een link van sturen. Ook reactie stangen losmaken. Als de afdekkap eraf is, dan nog 1 tork schroef losmaken,van het ventilatorhuis, welke verbonden is met de uitgaande turbo interkoeling slang. Klipjes r en l omdrukken en voila, ventilator kan eruitgehaald worden
De waterpomp kan net langs de radiator af naar boven gehaald worden. Vlakke zijde maar de radiator. Wel diverse slangen naar het blok toe duwen, maar het kan. Nieuwe waterpomp van boven langs de radiator later zakken. Let op eerst de waterslangen proberen op de waterpomp te krijgen. 1 hand achter de stuurpomp om de slang tegen te houden. Letop slangen klemmen niet vergeten. De waterpomp in de slangen drukken. Draai de slangenklemmen dusdanig dat je deze van onderen kan aandraaien, met 6 mm dop om een kleine doppenset. Oefening baart kunst. Als de slangen en de stekker vast zitten, dan pas de pomp met nieuw alu boutjes vast zetten, moment vind je in tis document. Dan vullen met koelvloeistof. Vacuum ontluchten hoeft niet. Diverse keren het exp vat gevuld, koelvloeistof zakt langzaam. Als deze niet verder zakt, dan de waterpomp ontluchting procedure starten. Zie tis. Ondertussen kun je de stab stang weer vastmaken. Na 12 minuten is de procedure afgelopen. Dan contact af, exp vat afvullen en de ventilator en afdekplaat met reactie armen weer monteren. Motor starten en warm laten draaien, controleer op lekkage. Gr Goos
Laatst gewijzigd door goos op 18 apr 2018, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: N55 motor, preventief electrische waterpomp vv.

Bericht door goos » 08 apr 2018, 00:49

Hier vindt je hetTis ducument, waar je alle zaken kunt opzoeken. www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-535i-tou/ gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: N55 motor, preventief electrische waterpomp vv.

Bericht door Jeremy » 08 apr 2018, 13:44

Goed bezig, bedankt voor je bericht!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”