te zwaar draaiende motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ruudlek
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 dec 2014, 16:54

te zwaar draaiende motor

Bericht door ruudlek » 07 sep 2023, 06:45

Mijn F11 uit oktober 2014 met een N57D30C motor (F11 M550D) heeft zoveel weerstand dat de startmotor de motor niet meer rond krijgt. Motor heeft 202 duizend km gelopen, wat niets is voor deze motoren.
Het begon met een fluitend geluid tijdens het rijden, gevolgt door lichtelijk inhouden, gevolgt door een paar schokken en afslaan van de motor.
Uitlezen gaf geen foutmeldingen.

Wat heb ik tot nu gedaan. Startmotor vernieuwd, dynamo, ac pomp, stuurbekrachtingpomp en waterpomp gecoltrolleerd of deze zijn vast gelopen. Alles was goed.
Gecontrolleerd of de nokkenassen weerstand hebben in hun lagers, wat niet het geval is. Timming gecontrollerd die perfect is.
Van de 3 turbo's heeft alleen de voorste high pressure turbo lichte speling op de as, verder hebben alle turbo's nog al hun schoepen.

Voordat ik de motor uit de auto ga halen en deze volledig uit elkaar ga halen, schoot mij te binnen om hier maar een oproep te plaatsen of iemand hier ervaring mee heeft of mij hints kan geven.
Zo zat ik nog aan de high pressure brandstofpomp te denken. Deze willen nog wel eens vastlopen. Wat ik begrepen heb draaien deze uit zichzelf al extreem zwaar als deze gedemteerd zijn. High pressure pomp heeft geen vervuiling in het filter wat de indicatie geeft dat deze waarschijnlijk goed is.

Wie o wie kan mij blij maken?

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2839
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: te zwaar draaiende motor

Bericht door Source » 07 sep 2023, 12:42

Geen foutcodes met uitlezen?
Je kan de hpfp met BMW software testen maar beste is om deze los te laten testen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”