Schokken bij koude start
Schokken bij koude start
Bij koude start lijkt het net of de cilinders een stoelendans aan het doen zijn. Schokken, niet weten wat te doen nu ze moeten werken…
Injectoren zijn schoon, getest en alle zes(!) prima in orde.
Dieselgloei module is vervangen, alsmede alle zes de gloeibougies. Wanneer je direct wegrijdt en de straat uitbent is er niets meer aan de hand. Wat zou het nog meer kunnen zijn? Gaat trouwens om een N57.
Injectoren zijn schoon, getest en alle zes(!) prima in orde.
Dieselgloei module is vervangen, alsmede alle zes de gloeibougies. Wanneer je direct wegrijdt en de straat uitbent is er niets meer aan de hand. Wat zou het nog meer kunnen zijn? Gaat trouwens om een N57.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Schokken bij koude start
zijn injectoren en gloei spullen preventief getest/vervangen of n.a.v. je probleem?
start die gelijk of cranked die wat langer.?
misschien een afwijkende temp sensor of te lage brandstof druk? live data (laten) bekijken... of hier iets opvalt. of kunt herleiden tot een bepaalde bank of cilinder(s)
start die gelijk of cranked die wat langer.?
misschien een afwijkende temp sensor of te lage brandstof druk? live data (laten) bekijken... of hier iets opvalt. of kunt herleiden tot een bepaalde bank of cilinder(s)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Schokken bij koude start
Hij start direct, en na 100 meter rijden is het ook weg. Ik zal morgen eens wat live data parameters uitlezen met Carly.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Schokken bij koude start
Misfire counters bekeken?
Je zou eens kunnen meten of er effectief ook spanning komt op de gloeibougies. Al geloof ik niet dat het een probleem gaat zijn met deze temperaturen.
Over gloeibougies hebben we het een tijd geleden eens gehad. Ik zal eens zoeken op het forum
Edit: gevonden!
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 2Agloei%2A
Je zou eens kunnen meten of er effectief ook spanning komt op de gloeibougies. Al geloof ik niet dat het een probleem gaat zijn met deze temperaturen.
Over gloeibougies hebben we het een tijd geleden eens gehad. Ik zal eens zoeken op het forum
Edit: gevonden!
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 2Agloei%2A
Re: Schokken bij koude start
vergeet niet je gloeispul correct in te leren/programmeren met de betere bmw programmas, meen ooit een filmpje gezien te hebben waarbij dit niet was gedaan en had bij koude starts dit verschijnsel. Als ik ik er zo over nadenk...
gloei systeem is bij huidige diesels een belangrijk onderdeel. wil je eigenlijk adviseren dit niet te onderschatten...mocht dit niet gedaan zijn (zie topic verwijzing van mh)
mh geeft hierin ook goede uitleg over e.a.
gloei systeem is bij huidige diesels een belangrijk onderdeel. wil je eigenlijk adviseren dit niet te onderschatten...mocht dit niet gedaan zijn (zie topic verwijzing van mh)
mh geeft hierin ook goede uitleg over e.a.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Schokken bij koude start
Vandaag op de terugweg uit Duitsland kwam de auto niet verder dan 220km/u. Dat is vreemd, want een half jaar geleden duwde ik ‘m moeiteloos de begrenzer (250km/u) in. Morgen eerst de live waarden bekijken, ik meld me weer met meer informatie.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Schokken bij koude start
Gisteren zijn door Source de parameters van de gloeibougies gereset. Heeft geen effect gehad.
Met Carly kan je een hoop parameters live bekijken, maar welke je daadwerkelijk nodig hebt is de volgende vraag. Ik heb een lijst gevonden met de parameters:
Welke te selecteren? Dat is de vraag deze donderdag
Met Carly kan je een hoop parameters live bekijken, maar welke je daadwerkelijk nodig hebt is de volgende vraag. Ik heb een lijst gevonden met de parameters:
Welke te selecteren? Dat is de vraag deze donderdag
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Schokken bij koude start
Zie je ook veel rook bij de koude start?
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Schokken bij koude start
Nope,absoluut geen rook, niks nada. Ik heb wat live date uitgelezen bij koude start, bij een goede warme motor nog niet kunnen uitlezen.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Schokken bij koude start
Hetzelfde heb ik ooit gehad bij een D5. Dat was wel degelijk een injector. Ook het dieselservicebedrijf, waar deze vers vandaan kwamen, gaf aan dat het er niet aan lag. Die waren gereviseerd. Uiteindelijk is er 1 uit mijn kop geklapt.
Een andere garage heeft daarna een ruilsetje gemonteerd en het probleem was opgelost.
Een andere garage heeft daarna een ruilsetje gemonteerd en het probleem was opgelost.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Schokken bij koude start
carly live data is niet optimaal, o.a te weinig parameters
n.a.v. m.h bericht icm wat een doorsnee auto liefhebber kan hebben:
als je torque pro hebt moet je naar menu test results (obd mode6 ipv bmw codes)
-auto contact zetten (motor uit)
-torque pro koppelen en naar menu test.results (gebruik evt je carly obd)
-even kijken of zich alles heeft geladen (als je niet meer kunt scrollen(
- auto starten
-en kijken of je kunt scrollen naar misfiredata (bij mij stonden ze onderaan in de lijst)
n.a.v. m.h bericht icm wat een doorsnee auto liefhebber kan hebben:
als je torque pro hebt moet je naar menu test results (obd mode6 ipv bmw codes)
-auto contact zetten (motor uit)
-torque pro koppelen en naar menu test.results (gebruik evt je carly obd)
-even kijken of zich alles heeft geladen (als je niet meer kunt scrollen(
- auto starten
-en kijken of je kunt scrollen naar misfiredata (bij mij stonden ze onderaan in de lijst)
Laatst gewijzigd door ehombie op 11 aug 2021, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Schokken bij koude start
Ik zie dat je in Rotterdam woont, anders vraag je source even te kijken.
Misfire counters lijken mij essentieel voor deze storing. Dan weet je ook direct op welke cilinders er iets aan de hand is. Kun je eventueel injectoren wisselen om te kijken of het probleem verplaatst.
Ik heb niet genoeg kennis van de data welke je hebt gepost qua referentie
Misfire counters lijken mij essentieel voor deze storing. Dan weet je ook direct op welke cilinders er iets aan de hand is. Kun je eventueel injectoren wisselen om te kijken of het probleem verplaatst.
Ik heb niet genoeg kennis van de data welke je hebt gepost qua referentie
Re: Schokken bij koude start
Met Source had ik een plan van aanpak doorgesproken. Daar helaas nog niet aan kunnen beginnen. Ik hoop volgende week toch eerst met de rookmachine aan de slag te kunnen, om eerst vacuumproblemen te kunnen uitsluiten/verhelpen alvorens ik dure onderdelen van het brandstofsysteem ga bestellen.
Voor nu, eerst vakantie en bij terugkomst weer aan de sleutels zitten.
Voor nu, eerst vakantie en bij terugkomst weer aan de sleutels zitten.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Schokken bij koude start
Afgelopen dinsdagavond een heel verhaal hier neergezet, in de late avond/nacht door serverproblemen alles weg.
Nu opnieuw, maar dan de korte versie:
De rooktest is uitgevoerd, maar hierbij kwamen geen lekkages aan het licht. Via een familielid bij een garagebedrijf beland, die wel van een uitdaging hield. Auto afgegooid voor een week, zodat ze alle tijd hadden om met koude motor goed konden kijken wat er pluis was. Auto gaf geen foutmeldingen of codes weer, dus er moest op de ouderwetse manier dingen gecontroleerd en uitgesloten worden.
Diangnose was uiteindelijk kapotte egr klep (bleef openstaan), uitlaattegengasdruksensor voor de turbine gaf buitenaardse waarden aan en de actuator/stelmotor van de swirlflaps reageerde niet, ook niet bij handmatig aansturen.
Na de egr klep en druksensor vervangen te hebben liep de auto al een stuk beter bij koude start, maar na het vervangen van de swirlflaps motortje was alles weer pico bello in orde. Nu koud starten en je hoort weer zes cilinders in harmonie draaien zonder schokken of andere bijzaken.
Ow, en ruim daarvoor is ook de dpf gereinigd bij Tunex. De tegendruk was voor reiniging 94 millibar en erna 36 millibar. Best een verschil en zeker het geld waard. Nu het technisch weer allemaal in orde is, kan ik weer cosmetische zaken verhelpen
Nu opnieuw, maar dan de korte versie:
De rooktest is uitgevoerd, maar hierbij kwamen geen lekkages aan het licht. Via een familielid bij een garagebedrijf beland, die wel van een uitdaging hield. Auto afgegooid voor een week, zodat ze alle tijd hadden om met koude motor goed konden kijken wat er pluis was. Auto gaf geen foutmeldingen of codes weer, dus er moest op de ouderwetse manier dingen gecontroleerd en uitgesloten worden.
Diangnose was uiteindelijk kapotte egr klep (bleef openstaan), uitlaattegengasdruksensor voor de turbine gaf buitenaardse waarden aan en de actuator/stelmotor van de swirlflaps reageerde niet, ook niet bij handmatig aansturen.
Na de egr klep en druksensor vervangen te hebben liep de auto al een stuk beter bij koude start, maar na het vervangen van de swirlflaps motortje was alles weer pico bello in orde. Nu koud starten en je hoort weer zes cilinders in harmonie draaien zonder schokken of andere bijzaken.
Ow, en ruim daarvoor is ook de dpf gereinigd bij Tunex. De tegendruk was voor reiniging 94 millibar en erna 36 millibar. Best een verschil en zeker het geld waard. Nu het technisch weer allemaal in orde is, kan ik weer cosmetische zaken verhelpen
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Schokken bij koude start
Mooi dat het is opgelost! Wel raar dat de egr actuator geen foutcode geeft. Ik heb al 2x meegemaakt bij een bmw (n47 maar zelfde egr als n57) van een vriend dat deze een code genereerd wanneer deze niet volledig sluit.