Witte rook onder motorkap, wat kan het zijn?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
TurbinateHero

Witte rook onder motorkap, wat kan het zijn?

Bericht door TurbinateHero » 01 aug 2022, 10:33

Beste BMW-liefhebbers,

Ik ben van plan om een fraaie BMW 3 E46 318i automaat uit 2003 aan te schaffen.

Ik kwam er echter bij de proefrit achter dat er bij stilstaan en na uitzetten van de motor witter rook verschijnt links naast de motorhuizing (zie foto rode cirkel). Er zat geen geur aan verbonden maar het was aardig wat rook. Zelf heb ik geen verstand van wat dit probleem zou kunnen veroorzaken. Wel hoorde ik van de dealer dat dit wellicht een olielek is of iets met het kleppendeksel?

Hebben jullie enig idee wat het probleem hier zou kunnen zijn? En zo ja, wat kan ik verwachten aan reparatie kosten en komt dit door de APK?

Alvast bedankt,
Groet, Marc

Afbeelding

rob75

Re: Witte rook onder motorkap, wat kan het zijn?

Bericht door rob75 » 01 aug 2022, 10:53

Het onderdeel wat je omcirkeld hebt is een luchtklep naar de uitlaat toe. Daar komt (denk ik) geen witte rook uit.
Wat een bekend punt is, is de afdichting achterop de cilinderkop van het koelwatersysteem. Als die lekt, komt er ook op die plaats witte rook omhoog. Witte rook is in het algemeen water/stoom.

Let bij deze motoren goed op allerlei lekkages van zowel olie als koelvloeistof. Verder is de carterventilatie (CCV) een bekend probleem net als versleten klepgeleiders en/of hun rubbers.

Succes,
Rob

TurbinateHero

Bericht door TurbinateHero » 01 aug 2022, 11:16

Bedankt voor de hulp.

Klopt het kwam daar achter vandaan, niet zo zeer uit de klep zelf.

Als het dan water/stoom betreft door een lekke afdichting van dat koelwatersysteem, is dat iets wat aandacht of reparatie nodig heeft voor goede werking auto en/of APK?

rob75

Bericht door rob75 » 04 aug 2022, 12:06

Voor de APK vermoed ik niet direct.
Voor de werking van het koelsysteem (en dus de motor) wel. Uiteindelijk verlies je hierdoor steeds koelvloeistof.
Reparatie kost iets van 10 euro voor de pakking en een half uur werk.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”