bibberende 320d

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
matt1002
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 sep 2019, 16:46

bibberende 320d

Bericht door matt1002 » 27 nov 2021, 11:59

Hoi allemaal,

Het zou kunnen dat ik hier al een keer over heb gepost, maar het probleem lijkt me nu toch echt ergens dieper te liggen dus ik dacht ik vraag het weer even.

Ik had begin 2020 een probleem met trillingen dat was verholpen (dacht ik) door nieuwe zomerbanden te installeren, want op de winterset reed de auto prima. Nou dat ging anderhalf jaar goed, ook vorige winter, maar nu heb ik mijn zomerset gestald, de winterset geïnstalleerd, en nu durf ik de snelweg bijna niet op met hoeveel de auto trilt, met de winterset die nooit problemen heeft gegeven - het gekke is dat allebei de setjes perfect zijn gebalanceerd (door twee garages nagekeken!) en de velgen zijn ook gecontroleerd of ze niet krom zijn.

Nu heb ik het vermoeden dat er iets met de remmen aan de voorkant is. Soms als ik op de rem trap schud mijn stuur heftig, soms niet: soms trilt de auto heel erg no matter what, soms minder. Het is echt vreemd en ook niet constant zoals je bij ongebalanceerde wielen zou verwachten - ik heb tevens het gevoel dat als ik de auto een paar dagen niet gebruik het erger wordt.

Wat denken jullie? Ik ben echt de draad kwijt..

renslmf23
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2021, 16:04

Re: bibberende 320d

Bericht door renslmf23 » 27 nov 2021, 19:29

Ik zou beginnen met de auto op een brug te zetten/wielen van de grond en even spelingen voelen (https://youtu.be/6BctuIFScQA?t=47). Ik weet niet of je originele velgen hebt, maar weet je zeker dat je de goede vulringen gebruikt? Je remmen zouden ook kunnen, maar ze moeten wel gigantisch krom zijn wil je het voelen zonder te remmen. En anders toch maar even bij een garage laten nakijken, liever een beetje geld betalen dan erachter komen dat, ik noem maar wat, je wielen eraf vallen bij de eerste de beste hobbel.
P.S.: Misschien ook meteen maar even laten uitlijnen, dat kan het ook veroorzaken

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: bibberende 320d

Bericht door Johan6 » 04 dec 2021, 15:26

wat is de staat van de schijven en blokken aan de voorzijde dan?
als het aan vervanging toe is zou ik dit als eerst gaan doen, dit zijn in theorie niet de wereld aan kosten..
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: bibberende 320d

Bericht door Nulkommavierbar » 05 dec 2021, 18:04

Blijft natuurlijk gissen van achter het toetsenbord:-) Maar hoe oud zijn je draagarmen? Of je draagarmrubbers? Is wel een slijtagedeel bij de e46…


Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”