Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 06 sep 2019, 15:17

Hi allemaal!

Mijn e46 318i touring uit 2002 met 214K op de teller geeft een storing. De befaamde 0171 en 0174.
In de meeste gevallen heeft, zoals ik gelezen heb, dit vaak te maken met het aanzuigen van valse lucht (vacuümlek).

Ik ben er een beetje in gedoken, veel opgezocht online, met OBD scanner in de weer gegaan om te kijken naar fueltrims etc. Tot ik dacht, ik breng hem weg en dan komt hij gemaakt weer terug. Maar zo werkte het niet :)

De eerste garagehouder vertelde me na een half uurtje zoeken dat het 'misschien' iets te maken had met de vacuümpomp. Daar zat een heel klein lekje vertelde hij, maar waar hij zelf van dacht dat dat het probleem niet zou zijn. Hij wilde met alle liefde het onderdeel vervangen. Dat was niet echt iets waar ik vertrouwen in had, natuurlijk. Ook omdat ik uit de gegevens die ik verzamelde uit OBD auto doctor het niet heel sterk leek op een vacuümlek. Naar mijn weten daalt de short fueltrim bij een hoger toeren wanneer er een lek is. Dat was bij mij niet zo.

Afbeelding

De 2de garage houder vertelde me zonder te kijken naar de auto dat het zou kunnen liggen aan de carter ventilatie en vooral aan de slang bovenlangs het inlaatspruitstuk. Ik heb verschillende verhalen daarover gehoord dat dat ook niet het probleem kan veroorzaken. Overigens wel de slang gecheckt en die ziet er prima uit, een heel klein beetje glad van de olie, maar geen scheuren en niet vies van binnen.

De slang naar het gasklephuis is in prima staat. Niet uitgedroogd, geen scheuren oid.

Afbeelding

De slang naar de luchtpomp is 'bijzonder' vastgezet door de vodige eigenaar, het kan zijn dat hier iets niet helemaal goed gaat, slang ga ik vervangen.

Afbeelding

Ik ben natuurlijk ook even gaan kijken naar de meting van de MAF sensor, wat die waardes moeten zijn weet ik niet, maar dat hij werkt blijkt uit onderstaande grafiek

Afbeelding

De lambdasondes geven ook respons, of dit de goede is weet ik ook niet helemaal zeker.

Afbeelding

Afbeelding

Ik loop dus een beetje vast op het moment en twijfel, moet ik weer terug naar de garage, of is er iemand hier die mij kan helpen met mijn uitdaging?

De wagen loopt in principe prima, en wanneer het lampje uit is duurt het een aantal dagen voor hij weer aan is. Hij hapert heel af en toe kort en vaak alleen bij 2800 toeren.

Thanks voor het meedenken!

FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 07 sep 2019, 11:27

**Update**

Nadat de garage houder de codes had gewist, ging het lampje vanmorgen weer aan.

OBD geeft nu de codes

P1158 Fuel Trim Adaption Additive Bank 1 Low
P1160 Fuel Trim Adaption Additive Bank 2 Low

Omdat ze op beide banks komen lijkt het me stug dat er iets mis is met de Lambda's. Of ze moeten toevallig beide kapot zijn.
In mijn redenering blijft dan over de MAF of brandstof distributie. Codes P0171 en P0174 zijn niet gevonden.

Klopt mijn brainwave zo een beetje volgens jullie?!

Thanks voor het meedenken!

ehombie
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door ehombie » 07 sep 2019, 15:22

Koppel je maf sensor eens los en kijk vervolgens wat de trims doen. Dan gaat die tabel waardes aanhouden of hij gebruikt een druksensor voor lucht hoeveelheid)
Volgens mij moet die g/s met een dot gas wel wat hoger zijn. (Weet niet hoe snel je scantool meet)
Of maak hem eens schoon met remmenreiniger


(Komt eigenlijk meer o2 in dan hij meet --> extra fuel --> + trim)
E61 523i LCI

Daytonawim
Berichten: 593
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door Daytonawim » 07 sep 2019, 16:58

Als bovenstaande klopt, zou een lek in het inlaatsysteem, vacuüm of carterventilatie systeem kunnen zorgen voor een teveel aan gemeten o2

De MAF uitwisselen voor een andere kan snel uitsluitsel geven, anders zal je ook goed naar bovenstaande moeten gaan kijken.
E90 325i lci 2012
E38 750i 1995
E46 330XIA 2003

FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 09 sep 2019, 07:30

Net een nieuwe MAF besteld, ben benieuwd of dat het euvel zal oplossen.

Fingers crossed!

FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 11 sep 2019, 16:21

Vanmiddag de nieuwe MAF gemonteerd, zonder succes helaas.. g/s is wel 2 punten hoger dan dat hij was. Maar de Long term trims blijven boven de 20%.

Ik ben dus bang dat ik verder moet gaan kijken. Het liefste test ik even met een rookmachine voor ik het inlaatspruitstuk eraf schroef om de carterventilatie aan te pakken. Ik heb alleen niet een rookmachine. Iemand in de buurt van Amsterdam met zo'n apparaat?

En iemand een goed tip voor een how to voor t vervangen van de carterventilatie op een n42 motor?

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door Robin » 12 sep 2019, 12:13

Ben ook wel benieuwd naar die DIY. Heb gisteren de vuldop voor de derde keer omgewisseld, dit keer voor een originele ///M dop. Niet omdat ik dat stoer vind, maar omdat deze vuldop geen ring op het klepdeksel nodig heeft om zichzelf vast te trekken.

Motor loopt een stuk beter, vacuümlek is naar mijn gevoel voor 95% weg nu. Maar die laatste 5% moet dus ook nog aangepakt worden. Nu hoorde ik via een kennis die goede connecties heeft bij een BMW specialist dat het vacuümpotje aan de bestuurderszijde van de motor ook nog een veel voorkomend probleem is bij de N42, dus dat is mijn volgende optie voor nu.
BMW E46 318i Touring, 06/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @OrientblauE46

FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 12 sep 2019, 15:44

Hmmm goed idee om even te checken.. De dop en het potje!

Heb inmiddels t volgende videootje gevonden voor het demonteren van t inlaatstuk:
https://www.youtube.com/watch?v=uB77ykvf5iI

Heel netje en zen :) Er is zelfs een video van het weer terugplaatsen van het stuk.

Carterventilatie setje en pakkingen inlaatstuk besteld. Ik ga zaterdag aan de slag!

ehombie
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door ehombie » 12 sep 2019, 18:01

Ga met een gas/soldeer brandertje de vacuumpunten langs bij de punten die je in voorgaande berichten niet had verdacht...(zonder vlam he...) en kijk of je reactie ziet op shortterm. Zeker als je die voor een ccv zet..
Een rook machine is idd altijd fijner.

Je moet naar shortterm kijken. Het aanpassen van longterm kan lang duren (voertuig afhankelijk)3. Als nu je totale trim 0 +/- 5 is dan is er niks aan de hand.

(Kan evt ook nog een purge valve zijn die open staat ...maar weet even niet of het jouw effect geeft)
E61 523i LCI

FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 12 sep 2019, 18:43

Thanks voor je reactie ehombie!

De short term is wel wat verbeterd, maar niet een mega groot verschil. Ze zitten niet helemaal binnen de 0 +/- 5 maar niet meer zo hoog wanneer ik gas geef. Dus wellicht moet ik wat meer geduld hebben?!

Afbeelding

Ik zal eens proberen om te kijken om wat remreiniger op de vacuumpunten te sprayen om te kijken inderdaad naar de shortterms.

De CCV wilde ik iig graag vervangen, dus dat ga ik sowieso doen zaterdag.

FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 14 sep 2019, 15:49

HI All!

Vanmiddag weer wat weg mogen vinken op mijn lijstje. De carterventilatie is vervangen. Het was een beste klus, maar ging uiteindelijk prima. Het oude systeem was nog het originele uit (in mijn geval) 2001. De slangen die eruit kwamen zaten onder de olie. Fijn om dat allemaal netjes te hebben weer.

Direct ook even de pakkingen van de inlaat vervangen, die zagen er niet heel slecht uit, maar toch.

Helaas heeft het niet het effect waar ik op hoopte. Ik heb het storingslampje gereset maar het is een kwestie van tijd dat die weer gaat branden. Na 5 minuten snelweg zaten de Long term trims alweer op 12%.

Wanneer ik gas geef schiet de short trim omhoog. en na een tijdje stationair vallen ze een klein beetje in de min, maar niet zo lang dat de long terms omlaag gaan. Beiden ver boven de -/+ 5%

Mijn ideeen beginnen nu een beetje op te raken.
- LMM vervangen
- Vacuum check lijkt me sterk (hoor niets, en dan zouden de short trims ook omlaag moeten vallen wanneer ik gas geef volgens mij.) Hier en daar een beetje gespoten met remreiniger. Verder kan ik dat niet meer checken.
- Carterventilatie vervangen
- Pakkingen inlaat vervangen

Bijna ten einde raad... ;-s Iemand nog een idee?!

Daytonawim
Berichten: 593
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door Daytonawim » 14 sep 2019, 17:05

Klepdeksel pakking heb je gecontroleerd op soepelheid, die is gemaakt van het zelfde spul als je inlaatpakking.

Je inlaatslang tussen lmm en gasklephuis had je volgens mij al gecontroleerd, (die was bij mij heel echter na montage ivm verwijderen inlaat toch ingescheurd aan de onderzijde.)

Heb je een nieuwe of een gebruikte LMM gebruikt.

Je hebt idd een hardnekkig probleem, je brandstoffilter die heeft een ingebouwde drukregelaar, als die briek is zou een verkeerde brandstof druk invloed hebben op jou waarneming? Ik heb mijne nog niet vervangen, dacht dat daar ook een vacuumslang op zit maar zeker weten doe ik dat niet.
E90 325i lci 2012
E38 750i 1995
E46 330XIA 2003

apartewoartel
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2015, 22:04

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door apartewoartel » 14 sep 2019, 20:54

Ik heb dit eens gehad met een Audi. Alles bij langs geweest. Vacuumslangen, luchtmassameter, lambdasondes, carterventilatie, brandstoffilter. Steeds ook deze codes. Brandstofverbruik was bij mij ook erg hoog. Totdat de brandstofpomp (in de tank) ermee ophield. Nieuwe pomp geplaatst en de codes niet weer gehad. Brandstofverbruik was nadien ook weer normaal. Waarschijnlijk is dit bij jou ook de boosdoener. De ecu gaat één en ander compenseren, vandaar deze codes.

FirstString
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 15 sep 2019, 07:02

Goedemorgen! Dank voor jullie reactie!

Het wordt onderhand een aardig project. Ik vind het erg leuk om te doen, maar had nu wel zo'n beetje gehoopt dat mijn werk z'n vruchten zou af werken.

Ik zal inderdaad nog eens kijken naar de kleppendekselpakking, al heb ik wel het idee dat die in orde is. De LMM is nieuw
De carterpanpakking is wel aan het lekken zag ik. Dus die wil ik ook gaan vervangen.
Er glimmen nog wel wat meer dingen door olie in de auto, ik heb de ringen om de nokkenassensoren vervangen, daar liep ook flink olie uit. Ik kan me voorstellen dat dat flink zijn sporen nalaat.

Ik heb ook wel steeds meer het vermoeden dat het aan de brandstofpomp of filter ligt. Is er een manier om te checken of de pomp nog naar behoren werkt?

Daytonawim
Berichten: 593
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door Daytonawim » 15 sep 2019, 07:14

Je kan de brandstofdruk meten, ik weet niet of je op de brandstofrail een aansluiting zit voor een meter.
Anders zou je de rubber leiding moeten voorzien van een T stuk.
De druk is afhankelijk van het toerental, de druk regelaar is vacuüm gestuurd, je zou dus naar de vacuüm leiding kunnen kijken.

Verhoging of verlaging van de brandstofdruk zorgt er voor dat een injector meer( hogere druk) of minder (lagere druk ) brandstof inspuit.
Ik dacht dat een hoog vacuüm een hogere druk geeft, omdat je op dat moment de motor belast.

Afbeelding

Het filter zit ongeveer onder een kunststof afdekplaat ter hoogte van de voetruimte bestuurder.
E90 325i lci 2012
E38 750i 1995
E46 330XIA 2003

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”