Simon - E46 320i 2004

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 06 sep 2020, 16:29

Dag allemaal,

Sinds november 2017 eindelijk mijn eerste BMW. Ik kocht een 320i (facelift) op LPI (Vialle) en heb er het een en ander aan gedaan om hem zo te krijgen als dat ik hem hebben wilde. Wat ik er aan gedaan heb:
- M52tuB25 erin (geen olieverbruik meer);
- Bilstein B12 performance kit;
- Uit laten lijnen bij Lammert;
- Nieuwe koplampglazen, knipperlichtglazen, achterlichtglazen;
- Kop laten spuiten (geen steenslag meer:);
- Nieuwe radiator (Nissens), koppeling (Luk);
- Nieuwe Disa-klep;
- Vanos revisie;
- Carterventilatie nieuw;
- Aanzuigslangen nieuw;
- bekerhouders geplaatst;
- Emblemen + Naafkapjes nieuw;
- Grom car-kit geïnstalleerd;
- mattenset nieuw (M-logo);
- Meyle HD- draagarmen;
- Nieuwe veerpootlagers, rubbers, stofhoezen;
- Brandstofpomp preventief vervangen;
- Stuurbekrachtiging aangepakt (nieuwe slangen, nieuw filter, met 4 liter ATF geflushed);
- M-bumper voorzijde geplaatst;
- Cardan, Differentieel bij Hardeman;
- Nog wat optische en technische dingen aangepakt.

Dit natuurlijk wel verspreid over drie jaar om het een beetje leuk te houden. Ik ben van plan om hem mooi te maken en lang te houden. Hopelijk gaat dat lukken. Nog plannen genoeg voor de toekomst, zoals een preventieve roestbehandeling en alle rubbers van het onderstel vervangen.

Moet zeggen dat het voor ons gezin een fijne auto is om lekker te ‘tempo-touren’.

Ik wilde eerst een e90, maar moet zeggen dat ik steeds meer de e46 ben gaan waarderen en dat ik nu kan zeggen dat dit de mooiste drie-serie is ooit gebouwd. Maar dat is subjectief natuurlijk:-)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nulkommavierbar op 06 sep 2020, 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 06 sep 2020, 16:33

Hoop op dit forum nieuwe info op te pikken maar ook mijn eigen steentje bij te dragen. Groet! Simon

Gebruikersavatar
Leen
BimmerPortal Team
Berichten: 2280
Lid geworden op: 19 aug 2009, 12:22
Locatie: Noord-Brabant

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Leen » 08 sep 2020, 16:42

Welkom bij het forum Simon!

Je hebt er al behoorlijk wat dingen aan gedaan, geweldig :duimen: Ondanks dat ik nu een E91 heb vindt ik de E46 ook mooier.
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 23 okt 2020, 20:11

Afgelopen weekend iets aangepakt wat al eerder had moeten gebeuren, maar dan nu de tijd: het opfrissen van de verlichting.

Probleem: zwak licht. Net na aanschaf had ik twee nieuwe xenonlampjes geplaatst. Werd iets beter, maar daar was alles mee gezegd :-)

Vorig jaar maar nieuwe koplampglazen en pakkingen (plus sierlijsten) geplaatst, zie hier wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was een leuke klus, en het smoelde aan de voorkant weer zoals het hoort. Maar helaas.... nog steeds slecht licht...:(

Na speurwerk op allerlei fora bleek een euvel te zijn: doorgebrande xenon-reflectoren. Conclusie: geen redden meer aan, dus een setje nieuwe koplampen. Dure grap! Gelukkig blijkt er een bedrijfje te bestaan die een revisiesetje levert, genaamd Retrofitlab uit Ermelo. Dat setje voor 149,- euro besteld. Na wat tegenslagen met de montage (een door hun geleverde splitterkabel zat een breukje in, waardoor grootlicht niet werkte) is het dan toch gelukt: een stralend witte lichtbundel van heb-ik-jou-daar! Erg blij mee, en goede service vanuit dat bedrijfje!

Na de uitbouw bleek het écht tijd te worden, zie hier mijn ahum reflectoren :))


Afbeelding

Afbeelding

In het donker zag ik bijna geen hand voor ogen zonder grootlicht. Dat de auto in augustus nog door de APK kwam was me een raadsel...

Meteen preventief nieuwe koplampsproeiers en afdekkapjes OEM geplaatst, die blijken op termijn te gaan lekken/afbrokkelen, hebben we dat ook weer netjes :-)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier weer stralend licht zoals het hoort:


Afbeelding

Afbeelding

Misschien herkennen mensen met een e46 en bi-xenon dit, vandaar dat ik het maar even post👍🏻

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Edward » 23 okt 2020, 20:24

Lekker bezig, maar kun je voor de vorderingen niet beter in een ‘showroom’-topic aanmaken? Hier is ‘stel je voor’ niet echt voor bedoeld...

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 23 okt 2020, 21:02

Oeps, ga ik doen👍🏻😃

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Robin » 24 okt 2020, 18:57

Top! Goed om te lezen! Ben zelf ook aan het twijfelen om een setje xenon van Retrofitlab aan te schaffen. Enige dingetje is dat ik dan geen automatische hoogtestelling heb. Dat houdt me eigenlijk een beetje tegen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 24 okt 2020, 20:05

Vreemd, ik zie die van mij wel gewoon zijn hoogte instellen na het inschakelen van het dimlicht. Ik heb af-fabriek de bi-xenon, maakt dat iets uit misschien? Het setje zelf bevalt me goed, hou er wel rekening mee dat je door het open maken van je koplamp wat dingen tegenkomt: pakking die niet meer goed sluit, een clipje die af wil breken, dus een en ander met beleid en in de rust aanpakken, dan gaat ‘t vast goed:-) Eindelijk weer wat kunnen zien vond ik wel weer geweldig 😅

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 21 dec 2020, 21:44

Ondertussen weer een tijdje verder, en de auto houdt zich goed. Met de winterbanden eronder en nieuwe ruitenwissers mag ‘ie de winter weer in:)
Verder een oliewissel gedaan met wat filters, en na 20k geen olieverbruik vind ik dat best netjes. Op klokjerond zag ik iemand met zo’n magnetische olie-aftapplug, en dat vond ik zo’n gek idee niet: die verzamelt het metaalslijpsel vanuit je olie. Eentje gekocht en meteen mee geplaatst.

Verder had ik nog een dynamo liggen, heb deze laten reviseren bij Wolf Electro in Nijmegen, en die geplaatst. De oude was nog goed, maar je zult nét zien dat die het begeeft als je ergens ver van huis bent. Hup, preventief wisselen dus:-) Meteen de riemen, spanners en rollen meegepakt en dat was weer een leuk klusje!

Ik heb heb geen garage, alleen een oprit. Het grappige is dat voorbijgangers zoals buren vaak even komen kijken en een praatje maken:-)




Afbeelding

Afbeelding

Dynamo.



Afbeelding

De riem vertoont de eerste scheurtjes



Afbeelding

Afbeelding

Riemen en spanners

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Robin » 01 jan 2021, 19:05

Kijk aan, nette updates weer. Preventief onderhoud is natuurlijk nooit verkeerd!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 18 okt 2021, 22:39

Door de drukte loop ik wat achter, maar hier weer een update: het koelsysteem. Ik merkte wat koelvloeistoflekkage, al was het niet veel. Iedere zaterdag, als ik de auto was check ik de vloeistoffen onder de kap: om de paar weken moest er een klein beetje KVS bij. Misschien geen ramp zou je denken, maar iets wat lekt klopt niet… En ik zit niet te wachten op een klappend expansievat of een oververhitte motor als je net lekker aan het tempotoeren bent ;-)

Dus maar preventief (tja, wat is dat?) een aantal dingetjes aangepakt:

- thermostaat;
- waterpomp (met versterkte schoepen);
- poelie waterpomp;
- kvs temperatuur-sensor;
- expansievat;
- expansievathouder (plaat);
- sensor koelvloeistof-peil;
- 1.4 bar (ipv 2.0 bar) radiatordop geplaatst;
- radiatorslang boven;
- radiatorslang onder;
- koperen (ipv plastic) ontluchtingsschroef geplaatst;
- Kroon longlife SP-11 blauw KVS ververst;

De radiator (Nissins) zit er nog maar drie jaar (90k) in en ziet er nog mooi recht uit. Die had ik wel opnieuw gekocht, maar laat ik lekker voor de volgende ronde liggen.

Mijn buurman (83 jaar) vindt het leuk om te helpen en samen hebben we de klus geklaard. Na wat passen en meten (expansievat zat lekker vast, pfff) mochten we het succes vieren met een biertje en een lekkere sigaar. Wat een voldaan gevoel geeft dit:-) Nu, een halfjaar verder, nog niets aan KVS hoeven bijvullen. Kijk, dat voelt goed :-)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Robin » 19 okt 2021, 10:14

Kijk aan, hele mooie update weer. Dat koelsysteem ken ik inmiddels helaas wel ja, heb 'm bij m'n 318i ook al bijna helemaal gehad. :gek:
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 20 okt 2021, 20:34

Kan je weer ff vooruit…. ;-)

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 20 okt 2021, 21:19

Nu werd het tijd voor de klepdekselpakking. Deze zat er al weer een ton in. De boel eromheen werd al weer aardig vettig, en daar hou ik niet van:-) Vuil trekt vuil aan en rondom het blok is dat geen succes. Ik moest bij het bestellen wel even goed kijken welke versie pakking ik moest hebben: ik heb namelijk geen m54b22 meer maar een m52tub25 en daar bestaat een ander product nummer voor. Ik wilde wel minimaal Victor Reinz (of Elring). De ene site gaf weer wat anders aan dan de andere. Dus heb beide versies maar besteld (m54/M52tu). Voor die paar tientjes wil ik niet met de boel open alsnog komen te zitten. Uiteindelijk lijken beiden identiek, kan iemand me vertellen wat de verschillen zijn?

Hierbij het passende exemplaar:

Afbeelding

Hier zie je de vettigheid zitten (check die alu-plaatjes):

Afbeelding

Hierbij de nieuwe pakking erop:

Afbeelding

Bij de halve maantjes even wat vloeibare pakking (Drei Bond):

Afbeelding

En de boel op het gemakje schoongemaakt:

Afbeelding

Nieuwe rubber ringen van Febi:

Afbeelding

En de boel mag er weer in/op:

Afbeelding

De bobines zijn nog goed. Heb ze ongeveer 45k geleden vervangen (Bosch).

Voor 37,- euro zijn we weer klaar. En heb ik de boel netjes kunnen schoonmaken zoals het mij bevalt. Toch leuk om geen 200 piek af te hoeven tikken:-)

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 20 okt 2021, 21:26

Vraagje over de bobines: de interval van 60.000 aanhouden (wordt aanbevolen) of gewoon doorrijden totdat ze slijtage vertonen (misfires). Bougies hou ik wel bij. Hoor graag ervaringen, iets preventief vervangen terwijl het nog een hele tijd meegaat is natuurlijk zonde (6x40 maakt 240 pietermannen die ook anders besteed kunnen worden aan de bimmer ;-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”