Simon - E46 320i 2004

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 16 okt 2022, 12:57

En inmiddels de stekker-reparatie-set van BMW gemonteerd:

Afbeelding

Maar helaas: deze vriend gaat nog steeds niet weg:

Afbeelding

Zou het dan tóch in het Meyle Expansievat kunnen zitten?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 16 okt 2022, 13:02

Ik heb ergens gelezen dat iemand bij een after-market exemplaar ook snel last had van het dobbertje in het vat. Dat die vroegtijdig faalde. Dus dat die ingevreten was door KVS, waardoor die een foutief niveau doorgeeft.

In dat geval lijkt het me goed om terug te grijpen naar originele BMW. Wel wat prijzig (inmiddels gestegen naar 100 piek (!) bij BMW zelf. Gelukkig heb ik nog mijn originele BMW-vat bewaard (2017). Als die tien jaar meegaat dan kan ik nog vijf jaar zeg maar;-)

Maar ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ook iets soortgelijks in heeft meegemaakt.

Gebruikersavatar
U-car
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 jun 2010, 09:43
Locatie: Rotterdam

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door U-car » 17 okt 2022, 17:46

Zit er een extra massadraad bij dat setje? Want de originele wordt overbelast, vandaar het falen. Een extra massa lost het probleem definitief op.

Wel netjes dat er een reparatieset voorhanden is nu, toen ik mijn E46 had, was het niet voorhanden.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 17 okt 2022, 19:59

Haha daar hebben we hem weer: de massa:-)
Jouw tips geven richting. Ik zal eens kijken zodra ik thuis ben. Zit nu met de auto in Zwitserland ergens op een boerderij vader-zoon-quality-time te ondergaan. Kat en kippen hier zijn gek op de e46 blijkt :love:

Afbeelding

Afbeelding

Wel het KVS-peil dwangmatig gecontroleerd, maar daar ligt het niet aan indeed. Thanks! Wordt vervolgd.

Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 20 okt 2022, 22:32

Net weer terug van een bezoekje Zwitserland. De auto heeft zich goed gehouden. Mijn zoontje en ik zijn naar de Fliegerschiessen 2022 geweest. Naast het geweld van schietende straaljagers, die je vanaf de Axalp op 2200m mag bewonderen, was het weer, de uitzichten én het bergachtige landschap super.

Ik twijfelde om de winterset te plaatsen, want, je weet maar nooit rond deze tijd in de Alpen. De weersvoorspellingen bleken goedgezind en dus last-minute besloten de zomerset te laten zitten. Bij 21 graden hebben de Dunlops Sport Max hun diensten prima bewezen. Inmiddels heb ik redelijk wat bekende passen in Zwitserland met de auto en motor mogen doen. Maar soms heb je zo’n onbekende pas die verrassend blijkt. De Glaubenbergpass (1540m) is er zo een. Bocht na bocht regen zich aaneen, met, afgezien van wat wildroosters aan de noordzijde, goed asfalt. Hier een plaatje van de morgenstond:

Afbeelding

Wat is de achterwielaandrijving dan een genot voor het sturen. Bovendien galmt het zes-in-lijn-blok extra lekker met de bergen als klankkast:-)

Naast het smullen op de Zwitserse kronkelwegen met prachtig uitzicht was het fijn gas geven op de Duitse Autobahn. De e46 hield zich goed bij hoge constante snelheden, snelheden tussen de 140 en 170 waren geen probleem, en dat met 418.000 km op de teller. Vind ik, mede gezien de leeftijd van deze auto, niet slecht. Verbruik, gemeten bij de pomp, gecombineerd over 1850km kwam uit op 1 op 9 (Vialle LPG).

Hier een zonsopkomst op de Duitse Autobahn ter hoogte van Brechen:

Afbeelding

Eigenlijk denk ik erover om eerst nog niet op zoek te gaan naar iets nieuws. De e46 blijkt nog steeds een prima reisgenoot. Vraagt wel het nodige sleutelwerk. Dan voorlopig dus maar boven op het onderhoud blijven zitten…

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1419
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Robin » 05 dec 2022, 14:49

Wauw, prachtige foto's!

Voor wat betreft het feit dat de e46 een trouwe reisgenoot is: daar kan ik me helemaal in vinden. Heb zelf een 318i Touring uit 2004. Aan het begin heb ik behoorlijk wat achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar op moeten lossen, maar sindsdien rijdt ik al zo'n twee jaar zonder noemenswaardige zaken. Tuurlijk blijf je slijtagedelen als remblokken, schijven en rubbers houden, maar verder heb ik (even afkloppen) ook nog niet de neiging iets nieuws te kopen. Het blok houdt zich ook verbazingwekkend goed gezien de reputatie van de N42. De meeste halen de 325K die de mijne op de klok heeft staan voor zover ik weet niet.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 20 jan 2023, 14:45

En we zijn weer 12.000 kilometer verder zonder problemen of onderhoud. Dat gaat natuurlijk maar tijdelijk goed, daarna is er altijd wel iets wat gedaan moet worden.

Eerst heb ik de winterset gemonteerd, 16” BMW velgen met Nokian winterbanden. Wat stuurt dat licht zeg, vergeleken met de 18” set. Mijn verbruik is van 1 op 9 naar 1 op 11 gegaan (LPG) en het comfort is er ook beter op geworden. Toch wil het oog ook wat. Het wordt een heel bescheiden wagen zo:
Afbeelding
Vergeleken met de 18” set toch wel een verschil:
Afbeelding

Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 20 jan 2023, 15:06

De teller staat inmiddels op 428.000 kilometer.
Helaas sneuvelde de deuropener. Bij -6 graden wilde ik instappen en ik hoorde en voelde een ‘knak’. Deur wilde niet meer open.

Ik verdacht eerst het plastic lipje van de deurhendel.
Dus naar de sloop en scoorde er één in precies de goede kleur (zwart black sapphire metallic):
Afbeelding

Helaas bleek het iets anders: de kabel binnen in de deur. Die kabel wordt niet los verkocht. BMW verkoopt dit als een groter onderdeel, dus inclusief bracket. Kost rond de 80,00 euro. Pasvorm dan wel weer gegarandeerd ;-)
Afbeelding

Hier zie je na demontage dat de kabel op de ronding dun is geworden. En uiteindelijk is geknapt op het zwakke punt:
Afbeelding

Om deze te vervangen moest de deur open en de bekleding eraf (à la vervangen van een raammechanisme).

Als je dan toch bezig bent direct even nieuwe pakkingen onder de hendel geplaatst:
Afbeelding

Nu werkt alles weer. Je gaat weer waarderen dat de deur open kan zonder lenigheid via de achterdeur of via het geopende raam!

Daarnaast is mijn Novus-demper na drie jaar helemaal leeg, er zat geen isolatiewol meer in. Klonk best lekker, maar met zoveel kilometers is de grap daar gauw vanaf. Het werd tijd voor een andere demper. Ik heb gekozen voor een tweedehands BMW demper waarvan de klep stuk was. Zo hoor je toch nog een sportieve grom. Maar beschaafd genoeg.
Afbeelding
Terug bij Eberspächer. Lekker origineel:-)

Verder merkte ik dat ik steeds vaker mijn kentekenlampjes moest vervangen. Na een tijdje brak de fitting af (de dunne metalen plaatjes links en rechts van het steeklampje). Bii verder kijken zag ik dat de boel al flink groen uitsloeg. Stevig geoxideerd dus.. Het werd tijd voor een nieuwe balk op de achterklep:
Afbeelding

Afbeelding

Deze kostte bij BMW 116,- euro. Ik heb nog overwogen om het tweedehandse pad op te gaan (ongeveer de helft aan kosten), maar ik vrees dat ook deze al ver aan slijtage onderhevig zijn. Dan zit je daarna opnieuw met hetzelfde euvel. Vandaar dat ik opnieuw bij de dealer aanklopte.

Deze werd in matzwart geleverd (zoals bij de 316i standaard is).
Afbeelding
Ik wilde hem wel in de kleur van de lak hebben dus ben even langs een bevriende spuiter gegaan. Het resultaat was top!
Afbeelding

Afbeelding

Nu dat weer voor mekaar is hoop ik dat ik even goed kan sparen voor een groot komend project: het conserveren van de koets (roest aanpak). Gelukkig blijft het rijden onverminderd fijn in deze betrouwbare zes-in-lijn!

Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 21 jan 2023, 20:53

.
Laatst gewijzigd door Nulkommavierbar op 21 jan 2023, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Nulkommavierbar
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 21 jan 2023, 20:57

Oeps dubbel…

Dan maar even een fotootje van de originele uitlaat. Het klopt allemaal net iets meer, vind ik zelf.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”