BMW E46 Turbo Build

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
E46_Baan
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mei 2019, 16:20
Locatie: Rijssen, Nederland

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door E46_Baan » 18 feb 2021, 14:12

Beginpagina en titel aangepast :D

E46_Baan
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mei 2019, 16:20
Locatie: Rijssen, Nederland

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door E46_Baan » 19 feb 2021, 08:13

Nou gisteravond weer lekker wat kunnen doen :D. Ik wou eigenlijk alleen de cillinderkop eraf halen maar ben toch maar even doorgegaan om ook direct de carterpan etc eraf te halen.

Bij deze de foto's.
Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Josh330
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 aug 2018, 18:37
Locatie: Regio Arnhem

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door Josh330 » 19 feb 2021, 08:52

Zo dat ziet er nog goed uit! Daar is niks mis mee (mag ook wel haha).
De bovenkant van de zuigers kan je goed schoonmaken met Thinner. Dit maakt de roetaanslag helemaal zacht (zuiger ondersteboven in een bakje met Thinner doen). Dan kan je het er zo af borstelen.

E46_Baan
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mei 2019, 16:20
Locatie: Rijssen, Nederland

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door E46_Baan » 01 mar 2021, 07:22

We hebben weer even gesleuteld :D

Het motorblok is nu volledig gedemonteerd en dat betekend dat we door kunnen naar fase 2 :gekdoen: . Dat is het restaureren van bepaalde onderdelen en of nieuw bestellen. Verder zal het blok volledig opgeknapt worden en een nieuwe laklaag krijgen aan de buitenkant. Ook zal deze nog even naar de machine shop gaan om bepaalde dingen op te meten en wat boren/honen etc. Hier komt meer over later in de build.

Foto's:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door Robin » 08 mar 2021, 09:29

Da's dus geen half werk. Lekker bezig!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

E46_Baan
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mei 2019, 16:20
Locatie: Rijssen, Nederland

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door E46_Baan » 11 mar 2021, 08:26

Bepaalde onderdelen heb ik terug gekregen van de straler. Deze zijn in een straaltrommel gedaan. Binnenkort ga ik deze een kleurtje geven met de VHT Nu-Cast aluminium (zilver) motorlak -VHT SP995. De vanos en het oliefilterhuis kan ik helaas niet stralen deze zal ik met de hand op moeten schonen en daarna spuiten. Dit betreft alle buitenste delen van het blok.

Daarna gaat het blok naar de machine shop om de lagers en de zuigers op te laten meten. Op die manier weet ik hoeveel groter de cillinders geboord moeten worden voor de gesmede zuigers.

Daarna word het wachten en ook deels sparen op alle onderdelen voor het onderblok zodra die binnen zijn en nog een keer voor de zekerheid gemeten zijn en gewogen kan het boren en honen beginnen. Daarna kunnen we gaan opbouwen :gekdoen: :gekdoen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
U-car
Berichten: 650
Lid geworden op: 08 jun 2010, 09:43
Locatie: Rotterdam

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door U-car » 11 mar 2021, 09:46

Mooi project!
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

E46_Baan
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mei 2019, 16:20
Locatie: Rijssen, Nederland

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door E46_Baan » 07 mei 2021, 10:11

Het is alweer een hele tijd geleden sinds de laatste post, het is allemaal wat slomer gegaan als verwacht maar er is weer hoop :D. Ik heb eindelijk een chassis gevonden waar het turbo blok ingelepeld kan worden!

Het is een E46 Coupe met als kleur zwart. Officieel op kenteken een 330 met een dakraam. Dit waren eigenlijk mijn enige vereisten. De auto is in onderdelen uit mekaar gegaan dus ik heb alleen een chassis. Verdere vereisten was geen geknip in elektra met demontage.

Vanavond ga ik hem ophalen en zodra die bij mij in de hal staat zal ik ook even een paar foto's maken. Hierna kunnen jullie ook meer updates verwachten zodat het topic wel een beetje levendig blijft :D

Gebruikersavatar
Josh330
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 aug 2018, 18:37
Locatie: Regio Arnhem

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door Josh330 » 07 mei 2021, 12:53

Leuk leuk leuk!

E46_Baan
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mei 2019, 16:20
Locatie: Rijssen, Nederland

Re: BMW E46 Turbo Build

Bericht door E46_Baan » 10 mei 2021, 07:21

Bij deze de foto's, niet schrikken :P het is echt een kaal chassis maar dat is juist goed aangezien ik de hele onderkant toch wou voorzien van een undercoating.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Dus hoe nu verder:
1. De auto volledig kaal maken aan de buitenkant.
2. M3 achterschermen erin laten lassen (Nog steeds op zoek naar een M3 waar het uit geslepen kan worden op de sloop)
3. M3 kofferbakbodem erin laten lassen (Ook nog steeds opzoek)
4. Volledige undercoating aanbrengen aan de onderkant maar ook onder de sideskirts en de reservewiel bak. Technisch gezien alles waar nu geen zwarte kleur opzit moet een ondercoating op worden geplaatst.

Daarna zal de auto rollend worden gemaakt dus het volledige onderstel eronder en zal ik hem moeten klaarmaken voor een complete spuitbeurt. Ik houd de auto wel gewoon de kleur zoals die uit de fabriek is gerold i.v.m kosten.

Voor het blok: Daar zijn nog niet heel veel updates voor ik ben simpelweg gewoon te druk. De planning is om een paar grote stappen te maken met het chassis en dan daarna weer verder te gaan met het blok. Mijn deadline is hoop ik volgend jaar begin zomer maar we gaan zien of dat te halen is :P

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”