E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Hallo allemaal,
Sinds een maand ben ik bezitter van een BMW 320I Touring automaat uit het jaar 2005. Het is mijn eerste BMW in de 23 jaar dat ik mijn rijbewijs bezit. Ik werd meteen verliefd op haar rijgedrag, echter zit het tot nu toe nog niet echt mee.
Ik heb de auto particulier gekocht en heb maar een heel klein stukje proef gereden, aangezien ik het wel vertrouwde....
De terugreis naar huis zou 2 uur duren, maar dat werd iets langer omdat ik halverwege de kickdown weleens wat beter wilde testen en trapte haar even flink op haar staart, ze was immers goed warm gedraaid. Bij ongeveer 6 duizend toeren gebeurde het, één grote witte rookwolk onder de kap, onder en achter de auto op de snelweg, het lampje van de koeling ging meteen branden. ik was een kleine kilometer van een tankstation en heb haar daar meteen langs de weggezet en onder de kap gekeken wat er aan de hand was. De slang van de radiateur naar het blok was van het blok gesprongen en alle koelvloeistof is over het blok gespoten. Ik heb de slang er weer opgezet, 5 liter koelvloeistof bij het tankstation gekocht en haar hiermee gevuld en de terugreis vervolgd.
Ik heb haar meteen de volgende dag bij garage na laten kijken en de monteur dacht dat ik gewoon botte pech had gehad omdat de auto dit waarschijnlijk niet meer gewend was. De auto rookte nog wel iets onder de kap, maar lekte nergens. Dat roken vond hij niet zo raar, omdat de volledige inhoud van het koelsysteem over het blok heen was gegaan.
Oké gewoon maar eens gaan rijden en kijken het gaat, na een week (een halve tank) gereden te hebben, vond ik dat het dampen onder de kap uit de grill toch weleens over mocht zijn. Wederom naar de garage, hij heeft haar onderzocht en heeft geconstateerd dat de carterontluchtingsslang (als ik het goed zeg..) los lag, dit verklaarde het dampen onder de kap en de olielucht die ik in de auto rook. Monteur heeft het slangetje weer vastgezet en het blok gereinigd. Eind goed al goed......
Nu zou mij plezier aan haar kunnen beginnen, maar het volgende lampje begon te branden: de bandenspanning! Oké een lekke band, kan gebeuren. Even naar de garage prop erin en weer klaar! Ik laat mij niet gek maken.
Helemaal 100% vertrouwen in haar had ik nog niet dus via het verborgen menu hou ik de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten, ik vind 105 graden best hoog, maar via wat googlen las ik dat dit normaal is. Ik heb ook niet het idee dat ze koelvloeistof en/of olie verbruikt. Maar ik heb ook nog niet zo heel veel gereden met haar.
Maandagochtend met plezier in de auto gestapt en parkeer de auto, ik zet haar in de P en na enkele seconden begint de auto te fluiten/krijsen. Ik kan zo een filmpje plaatsen. Ze doet dit alleen in de P en in de N en alleen als de auto warm is????? Weer naar de garage, maar hij heeft niet meteen tijd. Later die dag ben ik eens wat dingen gaan proberen en ik merkte dat het aanzetten van de airco ook invloed had(Airco uit, auto begint te fluiten, later niet meer trouwens, maat nu niets meer uit). Ik had nog een kwart van de tank gevuld en heb er 25 liter bij in getankt. Nu deed ze het niet meer...... Oké nog heel even aankijken dus, maar toen de tank weer net iets minder dan halfvol was, bingo het gefluit begon weer met een warme motor. Vandaag haar weer naar de garage gebracht en daar staat ze nu........
Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat hier aan de hand is..... Zie video https://youtu.be/7o8eHAAcqKI
https://youtu.be/UTzlFSe4GBM
Henzel
Sinds een maand ben ik bezitter van een BMW 320I Touring automaat uit het jaar 2005. Het is mijn eerste BMW in de 23 jaar dat ik mijn rijbewijs bezit. Ik werd meteen verliefd op haar rijgedrag, echter zit het tot nu toe nog niet echt mee.
Ik heb de auto particulier gekocht en heb maar een heel klein stukje proef gereden, aangezien ik het wel vertrouwde....
De terugreis naar huis zou 2 uur duren, maar dat werd iets langer omdat ik halverwege de kickdown weleens wat beter wilde testen en trapte haar even flink op haar staart, ze was immers goed warm gedraaid. Bij ongeveer 6 duizend toeren gebeurde het, één grote witte rookwolk onder de kap, onder en achter de auto op de snelweg, het lampje van de koeling ging meteen branden. ik was een kleine kilometer van een tankstation en heb haar daar meteen langs de weggezet en onder de kap gekeken wat er aan de hand was. De slang van de radiateur naar het blok was van het blok gesprongen en alle koelvloeistof is over het blok gespoten. Ik heb de slang er weer opgezet, 5 liter koelvloeistof bij het tankstation gekocht en haar hiermee gevuld en de terugreis vervolgd.
Ik heb haar meteen de volgende dag bij garage na laten kijken en de monteur dacht dat ik gewoon botte pech had gehad omdat de auto dit waarschijnlijk niet meer gewend was. De auto rookte nog wel iets onder de kap, maar lekte nergens. Dat roken vond hij niet zo raar, omdat de volledige inhoud van het koelsysteem over het blok heen was gegaan.
Oké gewoon maar eens gaan rijden en kijken het gaat, na een week (een halve tank) gereden te hebben, vond ik dat het dampen onder de kap uit de grill toch weleens over mocht zijn. Wederom naar de garage, hij heeft haar onderzocht en heeft geconstateerd dat de carterontluchtingsslang (als ik het goed zeg..) los lag, dit verklaarde het dampen onder de kap en de olielucht die ik in de auto rook. Monteur heeft het slangetje weer vastgezet en het blok gereinigd. Eind goed al goed......
Nu zou mij plezier aan haar kunnen beginnen, maar het volgende lampje begon te branden: de bandenspanning! Oké een lekke band, kan gebeuren. Even naar de garage prop erin en weer klaar! Ik laat mij niet gek maken.
Helemaal 100% vertrouwen in haar had ik nog niet dus via het verborgen menu hou ik de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten, ik vind 105 graden best hoog, maar via wat googlen las ik dat dit normaal is. Ik heb ook niet het idee dat ze koelvloeistof en/of olie verbruikt. Maar ik heb ook nog niet zo heel veel gereden met haar.
Maandagochtend met plezier in de auto gestapt en parkeer de auto, ik zet haar in de P en na enkele seconden begint de auto te fluiten/krijsen. Ik kan zo een filmpje plaatsen. Ze doet dit alleen in de P en in de N en alleen als de auto warm is????? Weer naar de garage, maar hij heeft niet meteen tijd. Later die dag ben ik eens wat dingen gaan proberen en ik merkte dat het aanzetten van de airco ook invloed had(Airco uit, auto begint te fluiten, later niet meer trouwens, maat nu niets meer uit). Ik had nog een kwart van de tank gevuld en heb er 25 liter bij in getankt. Nu deed ze het niet meer...... Oké nog heel even aankijken dus, maar toen de tank weer net iets minder dan halfvol was, bingo het gefluit begon weer met een warme motor. Vandaag haar weer naar de garage gebracht en daar staat ze nu........
Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat hier aan de hand is..... Zie video https://youtu.be/7o8eHAAcqKI
https://youtu.be/UTzlFSe4GBM
Henzel
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Welkom op het forum Henzel!
Het zit je niet echt mee zeg... zou zo 1, 2, 3 niet kunnen zeggen wat het probleem is. Wellicht andere forumgebruikers wel.
Veel succes met de zoektocht. Mocht je meer weten, geef je dan even een update?
Het zit je niet echt mee zeg... zou zo 1, 2, 3 niet kunnen zeggen wat het probleem is. Wellicht andere forumgebruikers wel.
Veel succes met de zoektocht. Mocht je meer weten, geef je dan even een update?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Ik heb haar vanavond weer opgehaald.
Monteur heeft carterventilatie en alles wat daarmee verband houdt helemaal gereinigd, hij ziet ook nergens olie- en/of koelvloeistoflekkage (alles onder de kap was onlangs nog gereinigd) en de kop is ook niet lek.
Hij denkt dat er enige slijtage op de zuigerveren zit en dat er daarom (te)veel druk op werd gebouwd in het blok, slijtage vindt hij niet raar, ze heeft immers 260.000 kilometers gelopen. Hij vindt dat ik een goede auto heb gekocht en dat ik maar gewoon met haar vrolijk kilometers moet gaan maken.
Het lijkt dus gelukkig mee te vallen en hoop dat de monteur gelijk heeft, maar het vertrouwen in haar moet nog wel even groeien.........
Wat ik mij nu nog afvraag (en niet aan de monteur gevraagd hebt), moet je het koelvloeistofsysteem ook op een speciale manier ontluchten? Ik heb destijds, bij het tankstation 5 liter bijgevuld, en een paar dagen thuis nog eens 0,5 liter. Dit alles zonder een speciaal "ontluchtingsritueel", waarover ik hier las, maar wellicht dat dat bij een e91 niet hoeft? viewtopic.php?f=107&t=48312
Monteur heeft carterventilatie en alles wat daarmee verband houdt helemaal gereinigd, hij ziet ook nergens olie- en/of koelvloeistoflekkage (alles onder de kap was onlangs nog gereinigd) en de kop is ook niet lek.
Hij denkt dat er enige slijtage op de zuigerveren zit en dat er daarom (te)veel druk op werd gebouwd in het blok, slijtage vindt hij niet raar, ze heeft immers 260.000 kilometers gelopen. Hij vindt dat ik een goede auto heb gekocht en dat ik maar gewoon met haar vrolijk kilometers moet gaan maken.
Het lijkt dus gelukkig mee te vallen en hoop dat de monteur gelijk heeft, maar het vertrouwen in haar moet nog wel even groeien.........
Wat ik mij nu nog afvraag (en niet aan de monteur gevraagd hebt), moet je het koelvloeistofsysteem ook op een speciale manier ontluchten? Ik heb destijds, bij het tankstation 5 liter bijgevuld, en een paar dagen thuis nog eens 0,5 liter. Dit alles zonder een speciaal "ontluchtingsritueel", waarover ik hier las, maar wellicht dat dat bij een e91 niet hoeft? viewtopic.php?f=107&t=48312
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Klacht is teruggekomen, garage heeft nu carterventilatie reparatiesetje vervangen en hiermee is het tot op heden verholpen
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Op het filmpje is goed te zien dat het Carter op een hoge onderdruk stond. Bij de v8 gebeurt dat als een drukmembraan van de Carter ventilatie op de klepdeksels gescheurd is.
Waarom hij dan begint te gieren bij een warme motor weet ik niet. Mogelijk zijn de keerringen dan warm en zacht en wordt er lucht naar binnen getrokken op een plaats waar door niet de bedoeling is.
Als er te veel langs zuigerveren zou lekken zou je Carter op overdruk staan.
Waarom hij dan begint te gieren bij een warme motor weet ik niet. Mogelijk zijn de keerringen dan warm en zacht en wordt er lucht naar binnen getrokken op een plaats waar door niet de bedoeling is.
Als er te veel langs zuigerveren zou lekken zou je Carter op overdruk staan.
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N UPDATE
Vincent, bedankt voor je reactie. als ik je goed begrijp zeg jij dat als het door slijtage aan de zuigerveren komt er een overdruk zou zijn, maar jij een duidelijke hoge onderdruk ziet op mijn filmpjes? Kortom het is geen slijtage aan de zuigerveren?
De carterventilatie op de klepdeksel is ook bekeken door de monteur en deze blaast nog flink hard zei hij. Hij verwacht hier geen problemen.
Helemaal klachtenvrij ben ik helaas nog niet, 1,5 week geleden ging het lampje van de koelvloeitstof branden en kon ik er 1 liter bij gooien. De dagen voordat ik mest gaan bijvullen, kwam er wederom rook uit de grill, bij een warme (105graden) motor. De rook kwam als ik voor de auto sta links uit de grill (passagierkant dus voor alle duidelijkheid). Hij deed dit niet altijd bij een warme motor, dat maakt het ook wel een voor mij onvolgbare situatie (maar goed ik ben immers een leek).
Ik heb de koelvloeistof gisteren gecheckt en heb het idee dat er wel weer iets weg is, zonder dat ik noemenswaardige rooksignalen uit de grill heb gehad.
Verder ruik ik nu bij een warme motor een lichte frituurlucht in de auto, onder de kap zie ik alleen rond de oliedop wat nattigheid, kan dit deze geur in de auto veroorzaken? De garagehouder had de originele dop wat aangepast, maar dit gaf een motormanagementstoring, daarna carterventilatie reparatiesetje + een andere (niet originele) oliedop gemonteerd. Wellicht sluit deze niet goed af?
Of zijn de klepseals aan vervanging toe?
Heeft iemand een idee hoe ik snel en goedkoop de juiste diagnose kan laten stellen? Voordat ik klakkeloos klepseals en bijvoorbeeld radiateur laat vervangen? Auto rijdt voor mijn idee verder prima, niet onregelmatig of iets dergelijks.
Extra info:
Ik rij niet heel veel, woon werk is 16 km enkele reis (circa 20 minuten) en dan is de auto eigenlijk net of net niet warm, afhankelijk van de buitentemperatuur. Wellicht moet ik hem komend weekend gewoon is wat langer "testen".
De carterventilatie op de klepdeksel is ook bekeken door de monteur en deze blaast nog flink hard zei hij. Hij verwacht hier geen problemen.
Helemaal klachtenvrij ben ik helaas nog niet, 1,5 week geleden ging het lampje van de koelvloeitstof branden en kon ik er 1 liter bij gooien. De dagen voordat ik mest gaan bijvullen, kwam er wederom rook uit de grill, bij een warme (105graden) motor. De rook kwam als ik voor de auto sta links uit de grill (passagierkant dus voor alle duidelijkheid). Hij deed dit niet altijd bij een warme motor, dat maakt het ook wel een voor mij onvolgbare situatie (maar goed ik ben immers een leek).
Ik heb de koelvloeistof gisteren gecheckt en heb het idee dat er wel weer iets weg is, zonder dat ik noemenswaardige rooksignalen uit de grill heb gehad.
Verder ruik ik nu bij een warme motor een lichte frituurlucht in de auto, onder de kap zie ik alleen rond de oliedop wat nattigheid, kan dit deze geur in de auto veroorzaken? De garagehouder had de originele dop wat aangepast, maar dit gaf een motormanagementstoring, daarna carterventilatie reparatiesetje + een andere (niet originele) oliedop gemonteerd. Wellicht sluit deze niet goed af?
Of zijn de klepseals aan vervanging toe?
Heeft iemand een idee hoe ik snel en goedkoop de juiste diagnose kan laten stellen? Voordat ik klakkeloos klepseals en bijvoorbeeld radiateur laat vervangen? Auto rijdt voor mijn idee verder prima, niet onregelmatig of iets dergelijks.
Extra info:
Ik rij niet heel veel, woon werk is 16 km enkele reis (circa 20 minuten) en dan is de auto eigenlijk net of net niet warm, afhankelijk van de buitentemperatuur. Wellicht moet ik hem komend weekend gewoon is wat langer "testen".
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Dat begrijp ik niet helemaal. De carterventilatie op de klepdeksel blaast terwijl er een enorme onderdruk heerst onder dat klepdeksel. Als er overdruk zou zijn zou je olievuldop er af vliegen als je hem los draait. Nu krijg je hem er bijna niet af. Kan de monteur zich vergist hebben in de lucht richting. Van waar naar waar blaast de lucht?
Is buiten de slangen ook de pc klep gecontreerd?
Is buiten de slangen ook de pc klep gecontreerd?
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Als je rook ziet voorin zou dit lekkage van de radiateur kunnen zijn. Als je hem goed warm rijdt zal de druk in je koelsysteem hoger worden. Misschien is dan beter te volgen of en waar er wat lekt. Koelvloeistof ruikt wat zoetig. Liggen er geen druppels onder de auto. Leg een plaat op de grond onder de auto dan kan je een dag na een rit goed zien of en wat er lekt.
Re: E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Als je een beetje gas geeft verdwijnt het gepiep dan? Zoek eens op youtube op motor type/pcv/squeling. Het is even zoeken maar er is een kans dat iemand met het zelfde probleem dit heeft opgelost.
Dit lijkt er wel op .
https://youtu.be/UzrnYi1k33A
Dit lijkt er wel op .
https://youtu.be/UzrnYi1k33A