NielZ_ Black Beauty: E92 335i - Öhlins!

Show je BMW E90 / E91 / E92 / E93. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
NielZ
Berichten: 535
Lid geworden op: 16 nov 2011, 00:27

NielZ_ Black Beauty: E92 335i - Öhlins!

Bericht door NielZ » 10 nov 2020, 15:37

-Lang verhaal incoming-

Het is ondertussen alweer ruim 2 jaar geleden dat ik mijn geliefde E46 330ci (Goldie) verkocht heb.

Ik had mijn zinnen gezet op een E92 335i, N54. Het moest en zou een N54 zijn.
Een compleet kant- & klare auto kopen is niet helemaal mijn ding, dus ging ik op zoek naar een werkbaar 'projectje'.
Een lage kmstand was een van de eisen, de rest moest gewoon kloppen. Na een tijdje had ik er eentje op het oog, met een Amerikaans kenteken. Alle alarmbellen gingen af, want ik ken de verhalen achter zulke auto's. Echter was ik toch getriggerd. Ik ging kijken en hij had eigenlijk alles wat ik wilde.

En inderdaad; het was een ex-schadeauto. Ik heb contact opgenomen met mn spuiter, en qua prijs was het erg interessant, ondanks dat er een hoop gedaan moest worden (andere kofferbak, een hele hoop spuiten, nieuwe ditjes, datjes, stangetje hier, stangetje daar, USA software omzetten naar Europees en geen enkel kwaaltje was aangepakt). Ondanks dat het best een aardige lijst was, vond ik het nog steeds de moeite. Enfin:
Afbeelding

Daar stond ie gebroederlijk naast mn 330.

Ff snel een interieur piccie. Het interieur is als nieuw!
Afbeelding

Afijn, bad news incoming: Het bleek dat ie een forse schade heeft gehad. Op de brug is dat enigszins te zien, omdat het professioneel weg gebeund was. Dan heb ik het erover dat de chassisdelen die naast de motor lopen helemaal opgefrommeld waren, deels teruggetrokken, vlak geplamuurd & vervolgens zwart gespoten. Echt ongeloofelijk.

Intussen had ik best een probleem. Ik had een klein kapitaal uitgegeven, een auto zonder Europees kenteken, maar met een flinke schade. Ik kon 2 dingen doen: verkopen met flink verlies of 'even' door de zure appel bijten en doorgaan. Dat laatste is hem dus geworden.

Allereerst heb ik hem technisch in orde laten maken. De motor is eruit geweest, de kapotte chassisbalken zijn eruit geslepen en er zijn nieuwe in gelast. Geen gebeun, maar professioneel werk. Vervolgens is ie op de richtbank geweest om er 100% zeker van te zijn dat het chassis recht is. Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd geweest.

Er zijn ook diverse stuurstangen, stuurpomp, draagarmen & spoorstangen vervangen. Alles om zeker te weten dat hij perfect is.
Toen hij technisch goed was heb ik 'm laten taxeren voor de BPM-aangifte: ding was 1k waard. Ideaal voor de aangifte, maar liever niet zeg maar.
Op naar Lelystad, waar de RDW hem behoorlijk gepijnigd heeft op dat 'testcentrum' van ze. En je raad het al: afgekeurd op teveel dB's terwijl ie compleet origineel was. (en de handrem werkte niet voldoende, maar soit haha)
Ik had toevallig nog 2 killers voor de motor liggen, die erin geschroefd en bij de herkeuring fietste ie er doorheen. :loveit:

Nu kon het 'echte' werk pas écht beginnen!
Vervolgens is ie naar de schadehersteller en de spuiter gegaan. Ik heb 'm zelf gestript en daarna afgeleverd. Ik had inmiddels ook besloten om hem compleet over te laten blazen. Achteraf maar goed ook, want mn hersteller kwam (uiteraard) weer een laag plamuur tegen.
Afbeelding

Hier is al het oude plamuur al verwijderd & heeft een plaatwerker het plaatwerk weer zo ver mogelijk recht getrokken. Nu zit er een minimale plamuurlaag overheen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had het geluk dat mijn hersteller een vriend van me is, en een onwijze BMW-fan. (Hij heeft een in showroomstaat verkerende E30 325 cabrio). Ik overdrijf niet als ik zeg dat het een plaatje is. Er is werkelijk waar NIETS aan te vinden wat niet perfect is. Geen druipertje, geen sinasappelhuidje, niets.

Het opbouwen kon weer beginnen, iets waar ik stiekem erg naar uit gekeken heb!
Afbeelding

Afbeelding

Gelijk die lelijke E92 nieren eruit getrokken en gewisseld voor een nieuwer model :P
Afbeelding

Ook de koplampen zijn meegespoten, dus ook die lijken als nieuw.
Afbeelding

Met carbon splitters
Afbeelding

& Carbon M4 style spoilertje & diffuser
Afbeelding

Een +1 kudo die de Breyton velgen heeft gespot :+

Dé proef der proeven....!
Afbeelding

En doorstaan! :driving: 8)
Afbeelding

Zo heb ik een tijdje rond gehobbeld en ondertussen (preventief) enkele pijntjes van de N54 motor vervangen:
- HPFP
- Bobines
- Bougies
- Accu
- Waterpomp
- Dynamo
- Wiellager LV & RV
- Rubbers aan de voorzijde, al sla je me dood hoe ze heten. De auto 'zette' zich eerst alvorens écht te remmen. Dat is nu over. (Madeno Racing in Tholen is een aanrader trouwens. Mensen met kunde & kennis!)
- Remschijven voor, want de RDW had die krom geremd met hun achterlijke tests. Helaas zijn de gemonteerde Zimmermanns ook alweer krom aan het raken.. :bang:

Inmiddels heb ik qua tuning ook niet stil gezeten.
- MHD stage 1 geflashed
- Chargepipe met HKS bov
- De originele intercooler vervangen voor een 7,5" van Ali :+
- xHP stage 3 bak flash
- Downpipes (heb ik liggen)
- Inlets (heb ik bijna liggen)
- MHD stage 2+ flash (komt na montage van downpipes & inlets)

En het gewone onderhoud dat op korte termijn op de planning staat:
- Walnutblasting (morgen)
- Oliefilterhuispakking (morgen)
- Carterpanpakking
- Olie & filter, spreekt voor zich natuurlijk

Pas geleden heb ik een dubbele oil catch can geplaatst. Op de boost kant én op de vacuum kant. Hopelijk blijft de inlaat nu langer schoon. Tevens heb ik gelijk de kleppendekselpakking vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een maatje van me heeft een E60 M5 gekocht. Daar moesten natuurlijk mooie foto's van gemaakt worden.
Jammer dat ie zo in de weg reed :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is moeilijk te zien denk ik, maar sinds vorige week zitten er ook skirtextentions op. Daar smoelt ie toch net wat breder van.
Zoals jullie lezen is het een hele reis geweest de afgelopen twee jaar. Maar nu ben ik er echt gek op. Het is en blijft een heeeeerlijke wagen :love: :love:
Laatst gewijzigd door NielZ op 06 apr 2022, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: NielZ_ Black Beauty: E92 335i

Bericht door Jeremy » 10 nov 2020, 18:27

Wauw, complimenten! Even zuur geweest, maar ik denk wel dat nu nog meer “jouw” auto is! Ook ik ben inmiddels overgestapt naar de E9x generatie maar om eerlijk te zijn mis ik die goeie ouwe E46 soms nog wel. Vooral qua geluid, omdat ik nu een direct ingespoten 4 cilinder en een trekker diesel heb ipv die enorm fijne zes-in-lijn benzine uit de E46. Maar... of ik nog terug wil naar de E46 als daily? Dat dan ook weer niet. :emo: :+

Trouwens, kromme schijven... Breek me de bek niet open. Ik heb ATE, TRW, Bosch en Zimmermanns gehad, maar m’n lesje geleerd. Op de E9x gewoon originele blokken gebruiken - áltijd. Inmiddels Zimmerman sport schijven voor en OEM schijven achter met OEM blokken rondom. Dan maar relatief veel stof maar alweer 20.000km trillingvrij. Dat dan liever.

Gebruikersavatar
NielZ
Berichten: 535
Lid geworden op: 16 nov 2011, 00:27

Re: NielZ_ Black Beauty: E92 335i

Bericht door NielZ » 11 nov 2020, 13:06

Haha dat is ie zeker! Dankjewel!
Het moest en zou een 6cil blijven. Liefst met turbo. Als je dan een beetje gaat lezen is een N54 een gouden blok. Als daily vind ik een e46 wel prima eigenlijk. Reed echt niet verkeerd. Deze gebruik ik nu ook niet als daily.. (onderstussen een kmstand van 113k :D)

Heb ook proef gereden in een F serie, 328. Maar dat klinkt als een Volkswagen :X Dat geluid van een 4cil is echt méh. Prima auto verder, niks op aan te merken. Rijdt als een zonnetje, maar dat geluid :/ 'it's a hybrid'.

Die remmen he... Het punt is, na flinke tuning zijn de remmen van de 335i niet meer toereikend. Dus ik wil op den duur over naar M performance of een big brake kit. Ben er allemaal nog niet over uit. Maar dat dit ruk is, lijkt me duidelijk..
Laatst gewijzigd door NielZ op 16 nov 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: NielZ_ Black Beauty: E92 335i

Bericht door matheeuwissen » 11 nov 2020, 14:40

Lekker vlot een topic aangemaakt ook.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
NielZ
Berichten: 535
Lid geworden op: 16 nov 2011, 00:27

Re: NielZ_ Black Beauty: E92 335i

Bericht door NielZ » 24 nov 2020, 18:10

:leip:

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: NielZ_ Black Beauty: E92 335i

Bericht door matheeuwissen » 27 nov 2020, 22:48

Is die M5 van Paul btw?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
NielZ
Berichten: 535
Lid geworden op: 16 nov 2011, 00:27

Re: NielZ_ Black Beauty: E92 335i

Bericht door NielZ » 06 apr 2022, 15:22

Nee, die M5 is van Robin.

Ondertussen wederom niet stil gezeten.
De Pirelli P Zero banden zijn rondom vervangen door Michelin ps4s.

De downpipes zitten erop, de inlets ook en de auto is gemapped naar MHD stage 2+ V8. :h:
Een M2 & M4 heb ik. Ook een RS3 legt het af en porsches en andere snelle wagens kan ik het best lastig maken. :devil:

Verder is het Billstein onderstel er onderuit geknikkerd en vervangen voor een Öhlins Road & Track set via Madeno Racing. 8)
Zij hebben de set gemonteerd, afgesteld en de auto uitgelijnd. :amen:

De topmounts waren helemaal geragd, dus ook die vervangen. Gelijk een upgrade naar de M3 top mounts.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wederom in het kader 'als je dan toch bezig bent' gelijk M3 armen eronder.

Afbeelding

Afbeelding


Ik had wel een verbetering van de rijeigenschappen verwacht, maar dit is echt absurd.
De auto ligt nu zo ontzettend strak op de weg, dat hou je niet voor mogelijk. :gekdoen: :duim:
Alle rubbers zijn ook nagekeken en 2 draagarmrubbers aan de achterzijde hadden hun beste tijd gehad. Dus deze zijn ook min of meer preventief vervangen.

Daarnaast is de auto 'gepromoveerd' als 3e auto, dus hij staat voornamelijk onder een binnenhoes en met druppellader in de garage. :driving:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Showroom”