Stikstof in de banden

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Favoloso
Berichten: 158
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:37

Stikstof in de banden

Bericht door Favoloso » 21 jul 2015, 15:47

Ik heb al wat rond gekeken en kwam al een aantal keren tegen dat stikstof in de banden weggegooid geld is.

Nu kan ik GRATIS, via de ANWB, m'n banden laten vullen met stikstof.

1. Is dit een goed idee als het gratis is? :) Of is dit zonde van de tijd?
2. Kan een runflat band ook worden gevuld met stikstof?
BMW E87 LCI | 116i 122 pk | 2009

Kuikuhnek
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jul 2015, 09:54

Re: Stikstof in de banden

Bericht door Kuikuhnek » 21 jul 2015, 16:07

Mij hebben ze het ooit zo uitgelegd.

Banden zijn poreus, je pompt ze op waardoor er stikstof en zuurstof in komt. De zuurstof verdwijnt langzaam uit de band. Je pompt ze dan weer op met dat mengsel waardoor er uiteindelijk meer stikstof dan zuurstof in blijft.

Geen idee of dit klopt maar mij is verteld dat het niet veel uitmaakt.
Daarintegen, gratis is altijd goed. :ja:

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Stikstof in de banden

Bericht door streamline » 21 jul 2015, 20:31

Gewoon lucht erin houden en regelmatig bandenspanning controleren.

Normale lucht bestaat al voor 80% uit stikstof...

Het is niet meer dan een extra inkomstenbron voor de bandenboer

Gebruikersavatar
Favoloso
Berichten: 158
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:37

Re: Stikstof in de banden

Bericht door Favoloso » 22 jul 2015, 07:06

Maar het is gratis :) En het kan in de buurt.
BMW E87 LCI | 116i 122 pk | 2009

Gebruikersavatar
ruudje2015
Berichten: 186
Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:27

Re: Stikstof in de banden

Bericht door ruudje2015 » 22 jul 2015, 08:12

Stikstof in de banden is mij uitgelegt dat dit niet uitzet met warmte en niet kleiner word met koud, het voordeel is dan dat je banden op spanning blijven zodat je "zuiniger kan rijden" en heeft te maken met slijtage van de banden..... dit is misschien alleen de oplossing als je minder vaak je spanning wilt controleren.
Wie een BMW niet eerd, is het rijden niet weerd!

jadatis
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2013, 10:50

Re: Stikstof in de banden

Bericht door jadatis » 22 jul 2015, 12:47

Omdat ik me bezig houdt met alle facetten van bandendruk bepalen , heb ik me ook verdiept in stikstof vulling.
Kan er nog wel meer over vertellen , de specifieke berekeningen en hoe zo goed mogelijk 100% stikstof te bereiken in de band, en dat de zuurstof ook van buiten naar binnen de band diffundeert , tegen de hoge druk in , Partiële druk is daar het sleutelwoord, maar zal copiëren uit WORD document dat ik er van gemaakt heb , waarbij ik de boel omkeer, en stel dat gewone lucht met water er in door de luchtvochtigheid zelfs beter is dan droge stikstof vulling.

Hier de text;

Autobanden vullen met gewone lucht is beter dan met stikstof!!

A. Zuurstof neemt in volume meer warmte op dan stikstof, om 1 graad in temperatuur te stijgen. In massa is dat andersom maar een autoband wordt gevuld met een zelfde volume van wat voor gas dan ook .
Dit is belangrijk voor de koeling van bepaalde gebieden van de band die onder een bepaalde temperatuur moet blijven om te voorkomen dat het zijn flexibiliteit verliest en daardoor bij volgende buigingen beschadigd, wat op den duur tot klapbanden kan leiden.

B. Ook water in de band geeft een betere afvoer van warmte dan droge lucht of droge stikstof vulling. Water wordt niet voor niets in centrale verwarming gebruikt en als hoofdbestanddeel van het koelsysteem van de auto.
Hierdoor zal de band inhoud minder warm worden , maar de druk zal bij hogere temperaturen , dus tijdens rijden iets meer oplopen dan droge lucht, wat minder invering geeft aan de band , waardoor minder warmteproductie, dus het mes snijdt aan 2 kanten hier.
De nadelen van water in de band wegen niet op tegen dit grote voordeel. Banden-specialisten zullen beamen dat als ze een band van de velg halen , het deel van de velg binnen de band niet verroest of geoxideerd is .

C. Het weinige zuurstof in de band zal bij exploderen daarvan bij een vrachtwagen die gevaarlijke stoffen vervoert en in brand staat , niet de vuurhaard aanwakkeren. Mogelijk zal de explosie zelfs het vuur doven ondanks dat er een weinig zuurstof in de band zit. Bij tunnels heeft men proef gedaan om de brandhaard in de tunnel met luchtstroom te beperken en dat lukte ondanks dat dit met gewone lucht werd gedaan.
D. In de autosport wordt met stikstof vulling gewerkt om de druk en daardoor de invering en contactoppervlak op de weg zo constant mogelijk te houden, maar ook soms met gewone droge lucht. Daar worden de banden desnoods iedere race vervangen, dus daar speelt de levensduur van de band niet zo’n grote rol. Ook dan geregeld klapband mede vanwege de slechte koeling van de band door afwezigheid van water, maar daar wordt dit nadeel afgewogen tegen het voordeel van een halve seconde snellere rondetijd door optimale grip.
E. Een auto is ook geen vliegtuig waarbij vloeibaar water hoog in de lucht door de lage temperatuur daar over kan gaan in ijs wat onbalans kan geven en bij loskomen van het rubber de verbuiging daarvan ongunstig be-invloed. Stikstof vulling bij vliegtuigen is door voor een ander doel dan autobanden waar die omstandigheden niet voorkomen.
F. Bij met gewone lucht vullen weet de gebruiker dat die zijn bandendruk en banden geregeld moet controleren, wat zorgt voor een langere levensduur en veiliger band leidt, doordat de druk geregeld op peil gebracht wordt en ook de band optisch gecontroleerd wordt op steentjes en scheurtjes.
Door de illusie die gewekt wordt dat bij stikstof vulling de band nauwelijks nog druk verliest , wat vaak overdreven wordt tot zelfs 5 x zo langzaam , maar in werkelijkheid nog geen 2x zo langzaam in het begin, wordt de gebruiker minder nauwkeurig in de controle van de banden en bandendruk. Ook nog eens versterkt door mogelijk aanwezige TMPS in de auto die vaak niet zo nauwkeurig is , waardoor de gebruiker denkt een goede druk te voeren maar eigenlijk al met te lage druk rondrijdt die tot schade aan de band kan leiden.
G. Met gewone lucht vullen kan altijd , zelfs met een fietspomp, is alleen om bij te vullen dus overdreven lang ben je niet bezig. Dan met te lage druk blijven rondrijden omdat je perse met Stikstof wil laten vullen is dan ook helemaal verkeerd. Gewoon doen dat vullen met lucht , ook als de band met stikstof gevuld is.

Ik heb dit verhaal expres zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna ontkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Performance en Tuning”