Tikkend geluid BMW 116i

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Thomaskuijpers1904
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2021, 11:29

Tikkend geluid BMW 116i

Bericht door Thomaskuijpers1904 » 09 jun 2021, 11:35

Beste forumleden,

Ik heb 2 weken geleden mijn eerste auto gekocht. Dit moest natuurlijk een BMW worden aangezien ik van jongs af aan al fan ben van dit merk. Het gaat over een BMW met het n43b16 blok. De auto rijdt als een zonnetje en zit erg goed. Nu hoor ik een tikkend geluid als de motor stationair loopt. Dit geluid is er niet altijd en alleen hoorbaar als je stilstaat en is niet altijd aanwezig. De distributieketting lijkt niet hard te ratelen bij een koude start dus ik vermoed niet dat dat het probleem is. Ik heb al van een monteur iets over de injectoren gehoord. Weet iemand of het hier mee te maken heeft, of dat het een ander probleem is?

Groetjes,

Thomas Kuijpers

bmw_1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2021, 14:12

Re: Tikkend geluid BMW 116i

Bericht door bmw_1994 » 14 jul 2021, 10:46

Hey Thomas,

Ik heb ditzelfde probleem gehad. Het is eigenlijk niks ergs, en het geluid komt vermoedelijk rechtsboven uit de motorruimte. Het is bij mij verdwenen na een tijdje rijden. Deze auto's vinden korte ritjes gewoon niet leuk. (Langere afstanden, wat hogere RPM's helpt).

- Dit zou je nog kunnen proberen; Laat de auto stationair lopen en houd het gaspedaal voor 120 seconden vast op 3000rpm. Het getik was hierna bij mij ook weg, kwam later wel weer terug door kortere ritjes. Dit doe ik nu ook niet meer.

Hopelijk helpt het!

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid BMW 116i

Bericht door MJWvanBeek » 27 aug 2021, 11:57

Het tikkende geluid is kenmerkend voor deze motoren, maar wanneer ze erger gaan tikken en het ook te horen is binnen in de auto, dan zijn het Klepstoters die droog zijn komen te staan. Paar jaar terug alle klepstoters laten vervangen en het irritante getik was verdwenen. Kostte 1600 euro ongeveer, maar wanneer je doorrijdt met dit perikel kan het uiteraard veel meer gaan kosten.

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Tikkend geluid BMW 116i

Bericht door martindebelitos » 30 aug 2021, 10:07

hallo je kan ook een kwart liter atf in de motor gooien.het heeft een reinigende werking .paar honderd kilometer beheerst mee ryden. dan motorolie en filter vervangen. het tikkend geluid zal verdwynen. groet mart

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”