BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Show je E81 / E82 / E87 / E88. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Martinooo19
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2021, 23:02
Locatie: Groningen

BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Martinooo19 » 30 nov 2021, 15:20

BMW 1-serie

sneak preview

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

intro

Hier zou ik jullie graag een beetje up-to-date willen houden over mijn BMW 1er project. Mijn 10 jaren plan. Van begin tot het eind.

Ik wil jullie mijn verhaal vertellen dmv korte hoofdstukken en de daarbij horende foto’s en how-to links. Ik probeer dit zoveel mogelijk op chronologische volgorde te doen. De hoofdstukken zullen voornamelijk bestaan uit wat ingrijpendere/leukere upgrades (dus niet om een sticker of een gedraaide gordel die niet meer terug trekt).

Ik zal het zo kort mogelijk houden :emo: :emo: :emo:

Om mezelf niet volledig de financiële afgrond in te storten heb ik.. (mijn vriendin) besloten om het sleutelen te beperken tot de 1er en niet aan alles waar ik in of op zit. uughm..


De planning

[x] led zij knipperlichten
[x] cruise control
[x] M vloermatten
[x] hoedenplank
[x] led verlichting kenteken
[x] custom uitlaat
[x] diffuser aanpassen
[x] spiegels M style Carbon
[x] Gladen boxmore extreme
[x] Gladen SQX 12”
[x] Mosconi 240.2
[x] Mosconi amas Bluetooth module
[x] Gladen zero 100 BMW
[x] volledige auto isolatie (audio)
[x] Mosconi display
[x] schakelpook leer
[x] Carbon handrem
[x] nieren spuiten
[x] zwart stalen rem pedalen
[x] gasveren & drukveren achterklep (auto open)
[x] kofferbak trim (grotere bak)
[x] Carbon stuur flat bottom
[x] elektrisch dimmende binnen spiegel retrofit
[x] achterlicht xenon black line HIGH
[x] Carbon spoiler
[x] bi-xenon met wenkbrauw (1M)
[x] alcantara pook- en remhoes
[x] Carbon dashtrim
[x] Carbon pooktrim
[x] m3 haaienvin antenne
[x] Carbon haaienvin
[x] lederen interieur (achterbank en panelen)
[x] tweeter kappen
[x] volledige elektrische lederen M3 stoelen
[x] microfilter 3 laags
[x] alignment pin removal
[x] 1M front fenders & front bumper
[x] ruiten achter tinten 40% licht
[x] brandblusser M3 stoel
[x] verlichte pookknop
[x] OEM vloermatten
[x] knipperlichten achterlicht
[x] M2 19” velgen


*beknopte samenvatting van mijn notities*


Het begin

Eerst even een kort verhaaltje..

Op 11-03-2020 heb ik de BMW 1er ingevoerd uit Duitsland met een kapot blok. Bij een autozaak(je) gekocht bij vreemde Polen. Vooraf werd mij verteld dat de auto goed reed, bleek op locatie, 6 uur van huis, anders te zijn. Het blok ratelde. Ik dacht gelijk aan de ketting en dit projectje zag ik zelf wel zitten. Doordat ik de beste heren de situatie heb uitgelegd, dat dit vrij onfatsoenlijk was, heb ik de bimmer voor een prikkie kunnen kopen.

Optie lijst:
475 black saphire, M pakket, schuifkantel dak, stoelverwarming, een stuur, tankdop etc...

Zo ging de BMW mee naar huis. :driving:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let op de gruwelijk dikke wielkasten aan de voorzijde!!


thuis aangekomen

Vrij snel kwam ik er achter dat het niet de ketting was, maar de lager schalen. Hierdoor besloten om opzoek te gaan naar een N43. Het inbouwen heb ik uit besteedt aan mijn vertrouwde garage. Jammer genoeg was dit niet einde verhaal.. :X

Na een paar honderd kilometer te hebben gereden reed me het blok niet zoals ik had gehoopt. Het rammelde wat en had niet zoveel vermogen als het vorige blok. Eenmaal terug bij mijn vertrouwde garage kwamen we er achter dat er een aantal drijfstangen krom waren. Op garantie bij de verkopende partij van het blok een 2e N43 gekregen, jammer genoeg was het uit- en inbouwen voor mijn eigen portemonnee. -_-

Bij de 2e inbouw hebben we vooraf het blok geïnspecteerd, 86.000 km en het binnenwerk was allemaal keurig. Er is een nieuwe koppeling gemonteerd en het blokje heeft een grote beurt gehad. Vandaag de dag rijdt de auto nog steeds als een zonnetje en verbruikt vrijwel geen olie.

Afbeelding
NL plaatjes opgelegde letters


De ideale lijn

Nu komt het leukste gedeelte! Opzoek naar de ideale lijn. De auto kan qua personalisatie veel hebben en er zijn redelijk veel onderdelen te verkrijgen. Ik wist vrij vroeg al welke richting ik op wou, namelijk OEM+.

Wat is mijn definitie van OEM+?
De auto er voor mijn vriendin uit doen laten zien alsof het uit de fabriek kwam rollen als dikste variant maar dat de kenner weet dat dit niet mogelijk is. :///m:

hier begint het:

Afbeelding
Led zij knipperlichten (eerder binnen dan het kenteken).

Afbeelding
Cruisecontrol module (eerder binnen dan het kenteken).

De cruisecontrol werkte direct alleen werd het niet weergegeven op het dashboard.
de storingen btw wel. :+


De uitlaat

De N43 is zoals bekend een 2.0L 4 cilinder. Die behoorlijk wordt gedempt door alles wat zich categoriseert onder “de uitlaat”. Ondanks dat het ovalen sierstuk mooi aansluit bij de rondingen van de kont, heb ik meer oog voor een dubbele pijp. Nee, niet zoals de 130i E81 maar als een 135i f20.

Lets begin 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FILMPJE
https://www.youtube.com/watch?v=hAxjTRwpasU

De eind demper is er onderweg gehaald, hierdoor klinkt de N43 wat roeger maar nog wel intoom.
De uitlaat geeft nu ook wat subtiele plofjes, wat bij een koude start erg leuk klinkt.

De diffuser heeft één ovalen sparing wat niet paste bij de gemoderniseerde uitlaat. Rechts is een ronde sparing bijgekomen en de ovalen sparing is dicht gemaakt en opnieuw uitgezaagd. Polyesterspul blijft mooi werk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Little side dish

Carbon M spiegels :///m:

Afbeelding Afbeelding

:ja: :ja:


AUDIO

*Wordt nog aan gewerkt*

Ik ben gek op audio, in het verleden redelijk veel verschillende sets gehad in andere bolides en hiervoor meerdere Gladen speakers beluisterd.

De keuze was dan ook al snel gemaakt voor een Gladen boxmore BMW DSP Extreme met een kleine toevoeging. Een Gladen SQX 12” aangesloten op een Mosconi 240.2. De achterspeakers worden vervangen door 2 Gladen BMW one 100 aangesloten op een Mosconi pico2. Dit alles wordt aangestuurd en afgesteld met een Mosconi DSP 6to8 aerospace, een Mosconi RC mini en een Mosconi Amas 96K Bluetooth module. De deuren, deurpanelen, plafond, kofferbak, achterbank etc… is allemaal geïsoleerd/vol geplakt met silent coat.

Dit alles is jammer genoeg niet uit te beelden.
Maar hier zijn toch een paar plaatjes. :P

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
De speakers

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reken maar dat dit knalt. :W


Some leftovers

Afbeelding
Stalen zwarte M pedalen

Afbeelding
Carbon handrem vat

Afbeelding
Leren pook knop, andere was zwaar verklo**


Een druk op de knop

Ik vond de kofferbak knop op de sleutel altijd zo mega overbodig TOTDAT.
totdat ik een filmpje tegenkwam waarbij iemand de gasveren had vervangen voor die van een skoda (krachtiger) en er een drukveer tussen had gedrukt. dus dit was simpel weg kopiëren, plakken... testen, veren verwisselen, testen, en genieten. Het afkitten en het krimpkousje moet nog gebeuren. :fu:

Afbeelding

Afbeelding

FILMPJE
https://www.youtube.com/watch?v=Xic55kZfXTA

Inmiddels vliegt hij niet meer met deze snelheid open. :whistle:
de kracht van de gasveer is iets afgezwakt maar echt een top modificatie. De klep is nog steeds makkelijk dicht te krijgen (met 1 zwaai).


Het is rond en…

van carbon :kwijl:
Een upgrade waar ik erg naar uitgekeken heb! Het is en blijft smaak maar ik persoonlijk vind dit erg dik.
het stuur is het gene wat je van de auto in handen hebt. Eenmaal gemonteerd gaf het direct een hele andere feeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


spoiler alert!

Tijd voor wat achterlichten. De achterlichten waren al LCI maar Jammergenoeg die van de halogeen. De halogeen variant heeft geen LED bars en dit vind ik essentieel bij een 1er. De LEDs zijn door gelust op het kenteken verlichting en beginnen rustig op te gloeien als ik de auto open. Origineel heeft de xenon uitvoering alleen de led bars branden. Ik heb er voor gekozen om de onderste lampjes ook te laten braden om de kont wat ronder te maken. de bovenste lampen in het achterlicht zijn er uit gehaald en de lamp check is uitgeleerd (ook vanwege de LED lampen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

&&&

Een dikke Carbon spoiler :shine:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


NEXT

Een van de grootere veranderingen aan de BMW, van halogeen naar xenon. Nieuwe Bixenon koplampen met wenkbrauw, nieuwe ballast en nieuwe xenon d1s philips xtreme vision lampen.

Stekkers als volgt geordend:
Afbeelding
Met dank aan de vorige persoon.

Erg veel moeite gekost op te coderen, iets wat mij zelf na meerdere pogingen niet is gelukt. Dit helaas moeten uit besteden (de plaatselijke BMW garage kon het ook niet). Ik heb hiervoor een topper gevonden in het midden van Nederland. De stelhoogte van de lampen (halogeen) werkt nog steeds. Ik ben er bewust van dat er bij xenon lampen een koplamp sproeier hoort. De auto is door de APK gekomen en dit wordt in de toekomst (1M bumper) ingebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De licht opbrengst is gevoelsmatig verviervoudigd en dit zelfde geldt voor de uitstraling en dankzij @Richard doen de wenkbrauwen het ook 8)

Afbeelding

Afbeelding


Finesse komt met Carbon

Origineel had de BMW glacier silber aluminum, Niet echt mijn smaak (patroon niet, kleur niet). Er zijn weinig mooie sets te koop of erg prijzig. bij de sh** dealer waar deze 1er stond, stond er een e92 naast de 1er met carbon interieur delen en daar was ik vrijwel direct verliefd op.

*innerdoor handels komen nog. poos getwijfeld over alcantara of carbon, maar het wordt carbon)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Daktrim sharkfin

Een van de spannendste modificaties. Voor de sharkfin moesten er gaten in het dak komen vanwege de vierkante haak waarmee de sharkvin zicht vast grijpt. dus dit moest er uit gedremelt worden. :gekdoen: De sharkvin is afkomstig van een e92 en ligt op een schuimplaat en is volledig afgekit inclusief het carbon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Got some zetels

Subtiele verandering maar een groot gevoel, van de half lederen 5 Zits sport interieur naar volledig lederen 4 zits. Het zorgt er voor dat de auto naar een hoger niveau wordt getild.

De BMW e92 M3 zetels zijn z'n 110.000km bezeten (iig de bestuurdersstoel) en komen uit Duitsland. De stoelen zijn elektrisch en voorzien van stoelverwarming, verstelbare lenden en rug steunen met memory stand. Na een poetsbeurt met stipt polish interieur mat cleaner en de leather protect (aanraders) lijken de stoelen weer als nieuw. :shine:

De achterbank en deurpanelen komen uit een E81 waarvan de voorstoelen verkocht zijn aan een meneer met een camper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stoelen zijn niet plug & play. De pins in de stekkers van de stoelen moesten opnieuw geordend en aangesloten worden op het CANBUS systeem. Alle functies werken naar behoren.

howto:
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=63130



Het neusje

2april
Het heeft even geduurd maar na 2 jaar dromen eindelijk het neusje vervangen! De planning was om eerst de 1er op andere velgen te zetten alleen de gewenste velgen paste niet in de bestaande wielkasten. dus daar moest wat aan gedaan worden :D

Eerst een gigantische bestelling geplaatst bij Ekris (toppers) met dank aan: https://www.1addicts.com/forums/showthr ... ?t=1058161
Mocht je dit ambitieuze plan ook willen (OEM). Zie hierboven. Houd er rekening mee dat het frontpaneel alleen de juiste is bij een 128i/135i E82.
Is dat niet het geval ben je dit nodig:
51647193193 - frontpaneel
51747189263 - luchtgeleiders

De bestelling:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit spreekt voor zich :loveit:
De komende tijd is er genoeg te doen.


De bumper en fenders zijn 475 black sapphire metallic gespoten en de kleur is spot-on.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kenteken is vast gezet met magneten (op attendering van @Richard).

Even proberen :love:

Afbeelding

Hij wordt een stukkie breder.

Nu begint het demonteren, en het is koud (sneeuw in april -_-).

Afbeelding

Voor het opbouwen zijn er zelfs wat nieuwe oem schroefjes binnen gekomen. :kwijl:

Afbeelding

Aandachtspunten:
- slot mechanisme moet worden verplaatst
- vering moet er uit voor de nieuwe wielkasten
- beugels voor de luchttunnels
- verplaatsen van de toeters
- frontpaneel moet worden aangepast
- extra gat in de ruitenwisservloeistoftank

Het monteren van de bumper en de zijschermen ging vrij voorspoedig. Het stellen van alles duurde het langste. Jammer genoeg kwam ik er achter dat het frontpaneel vervangen moest worden nadat de auto was uitgekleed dus dat was even een domper.

Omdat het frontpaneel een stuk naar voren komt moet het mechanisme worden verplaatst naar de voorste schroefgaten. Omdat je met een N43 geen olie koelers heeft missen er beugels/bevestigingspunten voor de luchttunnels. Hiervoor heb ik zelf 2 beugels gemaakt. De toeter zat op de plek van de nieuwe luchttunnels, deze heb ik verplaatst en bevestigd met een hoekijzertje van de bouwmarkt.

Het stellen was zoals boven gezegd een gedoe. De zijschermen spreken voor zich en zijn weinig stellen nodig. De voorbumper zit aan het frontpaneel en op het frontpaneel zit een kleine “blokje” zodat het frontpaneel wat op een vaste plek komt. Dit zorgde er voor dat de bumper vrij laag kwam te zitten waardoor er een vrij grote naad kwam tussen de motorkap en voorbumper. Dit heb ik opgelost door het slot mechanisme wat omlaag te brengen en het frontpaneel omhoog door het blokje weg te slijpen.

Foto’s zeggen meer dan woorden :gekdoen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto is er compleet anders van geworden. Alleen vanwege de wijde wielkasten lijken de velgen nu wel wat zielig.

Nog wat kleine updates:

Versnellingspook die licht geeft.
Afbeelding

brandblusser onder de stoel.
Afbeelding

Originele 1M matten (dik spul).
Afbeelding

En het volgende projectje loopt al weer :D

Afbeeldingafbeeldinge n

Er ligt hier een 1M achter bumper die wordt aangepast zodat die op de kofferbak past. Ook moet de bumper wat worden ingekort omdat de banden wat dichter bij de achterkant staan als een E82 1M. Wordt een leuke klus :)


23 juli 2022
De achterbumper ligt nog in de schuur te verstoffen wegens gebrek aan tijd -_-

Ondertussen de achtervering wel vervangen voor Billstein B6 wat een aanrader is!
Voor zitten er spoorverbrekers onder zodat de velgen gelijk aan de fenders staan voor en achter.
Ook heb ik een poosje met de originele grill rond gereden maar dat was hem toch niet helemaal.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neusje blijft echt een killer.

1 December 2022
setje velgen

Inmiddels druk met de verbouwing van onze woning hierdoor ligt het project een beetje op z’n gat.

In de vrije avond uurtjes via marktplaats een setje velgen op de kop kunnen tikken. Was hard nodig want de achterbandjes gaan rap bij mij :whistle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze leuke gebruikte set op de kop kunnen tikken, 19 inch met nieuwe banden. In de toekomst wordt het nog een 359M maar voor de time being zeer tevreden

Met z’n grote broer
Afbeelding

Met z’n achtergestelde neef
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Martinooo19 op 13 dec 2023, 16:06, 15 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door mieske90 » 01 dec 2021, 20:37

Heel gaaf project :amen:
Oog voor detail dat is wel te zien :duim:
Afbeelding
Volgende evenement:


Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Toink » 02 dec 2021, 16:36

Oei oei wat een werk... petje af en ambitieuze plannen

Gebruikersavatar
Leen
BimmerPortal Team
Berichten: 2280
Lid geworden op: 19 aug 2009, 12:22
Locatie: Noord-Brabant

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Leen » 02 dec 2021, 17:51

Heel erg gaaf!!
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line

Gebruikersavatar
LarsBrugman
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door LarsBrugman » 02 dec 2021, 18:10

Mooi hoor!
Deze blijf ik met interesse volgen :)

Martinooo19
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2021, 23:02
Locatie: Groningen

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Martinooo19 » 03 dec 2021, 20:04

Bedankt voor de reacties!
Erg leuk om te lezen :)

De plannen zijn indd ambitieus!
Maar het is een 10 jaren project. voordat de S65 er in komt moet er eerst een andere auto komen. Dan kan de 1er als zondagse plezier auto gebruikt worden :shine:

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door mieske90 » 07 dec 2021, 19:19

Een S65 nice
Afbeelding
Volgende evenement:


Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door -Richard- » 12 dec 2021, 17:00

Leuk topic zo, al zou ik sommige dingen persoonlijk anders doen haha. Smaken verschillen!
Ik doe ook werkzaamheden (elektro / mechanisch /coding) aan BMW's dus als je een keer hulp nodig bent dan ben ik een stuk dichterbij dan het midden van 't land ;).
Laatst gewijzigd door -Richard- op 08 aug 2022, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Martinooo19
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2021, 23:02
Locatie: Groningen

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Martinooo19 » 13 dec 2021, 22:20

Richard!

Bedankt voor je reactie!
Ik heb je een PB gestuurd. Wie weet kunnen we eens in contact komen!

Wish
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 nov 2013, 16:18

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Wish » 27 dec 2021, 23:18

Hallo, waar heb je dat stuurtje en de lampen besteld?

Martinooo19
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2021, 23:02
Locatie: Groningen

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Martinooo19 » 27 dec 2021, 23:32

Hoi

Stuurtje komt van Ali, zelf gepersonaliseerd en was rond de 600,-
Lampen heb ik hier en daar weg geplukt was met ballast en nieuwe xenon strales rond de 1300,-

Het zijn Valeo koplampen
044615
Laatst gewijzigd door Leen op 30 dec 2021, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Wish
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 nov 2013, 16:18

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Wish » 28 dec 2021, 10:04

Dank je wel, als je een oem 1m voorkant wilt, kan je nu alles voor 1700 online bestellen. Kheb mij ook alles besteld. De achterkant wordt custom made.

Martinooo19
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2021, 23:02
Locatie: Groningen

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Martinooo19 » 02 apr 2022, 10:15

De voorzijde viel bij mij iets hoger uit :gek:

Wish
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 nov 2013, 16:18

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Wish » 05 apr 2022, 00:01

Nu ben ik benieuwd, als je het front af hebt. Heb ik wel een paar vragen.

Goed bezig :gekdoen:

Martinooo19
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2021, 23:02
Locatie: Groningen

Re: BMW E81 - 1M/M3, perfectionisme kost tijd

Bericht door Martinooo19 » 05 apr 2022, 07:09

Haha Ja is goed! Ik wacht nog op het frontpaneel. Die komt begin van de middag binnen. Ik zal proberen tussendoor nog wat foto’s te maken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Showroom”