18 inch of 19 inch velgen onder mijn e60 530i

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
majoor robbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2017, 10:43
Locatie: Wilnis

Re: 18 inch of 19 inch velgen onder mijn e60 530i

Bericht door majoor robbie » 14 jul 2017, 12:56

Hi Quadrantz, geen speciale banden (anders dan dat BMW wel runflat voorschrijft, ongeacht aandrijving) wel speciale velgen. Daarover heb ik verkeerde gegevens genoemd in mijn vorige bericht. De steek is bij alle 60/61 ers gelijk alleen de ET waarde (EinpressTiefe) is heel anders. Die is bij mijn xdrive 20 en normaal is die 43. Dat is de afstand in mm tussen de wielschijf (waar je velg tegenaan komt) en het midden van de velg. Zodat het midden van de band altijd precies boven de wiellagers komt. Daar kan je beter niet mee rotzooien. Over het profiel: De slijtage is nagenoeg gelijk rondom. wel logisch natuurlijk. Overigens rijd het fantastisch, alleen zijn de voordelen in bergachtig gebied nog veel groter

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: 18 inch of 19 inch velgen onder mijn e60 530i

Bericht door ehombie » 14 jul 2017, 13:16

Wanneer je een andere set velgen koopt moet je op de ET waarde letten, deze is anders van een XDRIVE.
"De steek" (aantal wielbouten en onderlingen afstand) is volgens mij hetzelfde...

Zie topic --> Re: E61 x-drive breedset

Volgens mij moeten op een "aandrijf as" dezelfde soort band/merk zitten. dus bij Xdrive voor merk x en achter merk Y zou mogen...maar zeker weten doe ik het ook niet.

Ik heb bij mijn andere "voorwiel aangedreven auto" wel eens achter verschillende banden merken gehad. Tijdens APK niks van gehoord...

Slijtage zou bij normaal gebruik wel gelijkmatig zijn...misschien voor meer denk ik.
Ik zou niet zo snel runflats kopen, als je een thuiskomertje hebt.
A. Ze RFT banden zijn (relatief) duurder
B. Lees ook vaak dat deze meer rijgeluid produceren dan een normale band.

Iemand was me net voor plaatsen....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: 18 inch of 19 inch velgen onder mijn e60 530i

Bericht door tom_il » 14 jul 2017, 15:43

Op xDrive worden Sterbanden aangeraden. Zeer veel discussie over te lezen of dit nu nodig is of niet maar het bespaart je wel potentiële problemen met het midden dif. Ook vooraan en achteraan samen wisselen.
Het systeem houd niet van verschillen tussen de banden voor en achteraan.
Om die reden zou ik geen xDrive nemen op deze wagens, veel te gevoelig.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
majoor robbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2017, 10:43
Locatie: Wilnis

Re: 18 inch of 19 inch velgen onder mijn e60 530i

Bericht door majoor robbie » 15 jul 2017, 20:56

Dank voor jullie reacties.
Een xdrive is idd gevoeliger. Maar ik ben wel gewend met die gevoeligheden om te gaan. Dit is mijn eerste Bimmer en daarvoor altijd franse auto's. Die gaan altijd probeemloos rechtuit en dat is ondanks al die bmw techniek nu iets anders. Maar ik heb geen ervaring met een ''gewone''' RWD BMW en dat is wel gek eigenlijk. Wat voor mij altijd geld: Je banden en wielen en je uitlijning e.d. bepalen voor 80% je weg/rijgedrag. Je voelt alles. Dus geen concessies en geknutsel.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”