Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door tom_il » 07 nov 2017, 13:03

kenza750 schreef:Heb ik gedaan. Kraak is dan weg. Moet alleen nog kijken hoe ik dat ding kraakvrij krijg terwijl hij er gewoon in zit. Ik gebruik m namelijk altijd om de kofferruimte dicht te houden
Heb dit ook en nooit echt gevonden waar het vandaan kwam, van alles geprobeerd maar niets hielp. Rij nu rond zonder. Persoonlijk denk ik dat de kraak komt van de zijkant waar vele harde plastic zit.
525d E61 2007 pre-LCI

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door hj2 » 07 nov 2017, 13:07

Dit belooft nu al in potentie het langste E61 draadje ooit te worden, haha!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door Martijn van Tilburg » 07 nov 2017, 13:09

kenza750 schreef:Heb ik gedaan. Kraak is dan weg. Moet alleen nog kijken hoe ik dat ding kraakvrij krijg terwijl hij er gewoon in zit. Ik gebruik m namelijk altijd om de kofferruimte dicht te houden
En maakt in of uit gerold ook nog verschil tijdens het rijden?

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 161
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door kenza750 » 07 nov 2017, 15:27

Nee. Zit m echt in de verbinding tussen de rollo en de auto.

Ik ga proberen een wigje onder de rollo te plaatsen. Misschien zit hij dan wat steviger.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door thijsvanzwam » 09 nov 2017, 14:26

er zitten aan de onderkant van de rollo van die rubber dopjes, vlak bij het vast-klik-gedeelte, die worden met de jaren platter. Misschien eerst eens een nieuw dopje halen en er in zetten?
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 24 mei 2018, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

lupkens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 feb 2017, 21:26
Locatie: Geldrop

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door lupkens » 22 mei 2018, 20:47

Dat gekraak bij mijn deur is ee goede tip! Morgen meteen doen want irriteer me er enorm aan. Was al ff aan het zoeken en wist niet waar het van kwam ! Top

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door thijsvanzwam » 23 mei 2018, 09:00

simpel maar doeltreffend! rubbertje optillen, siliconen spray er onder en klaar! Ik rij er nu al weer een poosje mee rond en het kraken is niet teruggekomen, echt een verademing!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door tom_il » 23 mei 2018, 09:09

thijsvanzwam schreef:er zitten aan de onderkant van de rollo van die rubber dopjes, valk bij het vast-klik-gedeelte, die worden met de jaren platter. Misschien eerst eens een nieuw dopje halen en er in zetten?
Bij mij hielp dit niet. Viltje ertussen gestoken ipv het rubbertje. No luck.

Kraken is niet steeds even erg, hangt ook oa af van het weer.
Laatst gewijzigd door tom_il op 23 mei 2018, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door thijsvanzwam » 23 mei 2018, 10:29

hoe bedoel je een viltje ertussen? Er iets tussen steken zou de boel juist laten klemmen.

Wat ik gedaan heb is de deurrubbers boven op de deuren (die bekleed zijn met een soort laagje vilt) opgetild en ingesmeerd over de hele lengte van de deur.

bedoel je misschien een ander rubber?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door tom_il » 23 mei 2018, 12:30

Sorry Hier lopen 2 treads door elkaar, ik reageerde op dit van de Rollo.

Ik heb mijn post aangepast.
525d E61 2007 pre-LCI

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door thijsvanzwam » 24 mei 2018, 14:57

aha... vandaar :)

weet je zeker dat het de rollo is? ik verdacht die van mij ook maar het bleek de kofferklep zelf. (de stelmoeren die ik eerder in dit verhaal beschrijf)
Ook bij mij was het geluid minder als de rollo er niet inzat en bij koud weer was het erger dan bij warm weer.
Enige logische verklaring die ik kan verzinnen is dat de kofferklep enige stabiliteit geeft aan de achterkant van de auto, wat rammelen van de rollo beïnvloed.
als test zou je eens kunnen proberen om de kofferklep geleiders een slagje uit te draaien, helpt het niet dan draai je ze weer terug. Het is het werk niet, de stelmoeren zijn simpel te bereiken. als je de kap weghaalt waar je achterlichten achter zitten (in je kofferbakruimte) dan zie je ze al zitten en kun je er al bij.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 161
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door kenza750 » 24 mei 2018, 17:28

Bij mij is het gekraak ook nog niet opgelost. Echt super irritant. Vooral met warm weer is het bij mij juist erger. Ik krijg het idee dat het bij het plastic gedeelte vandaan komt wat bij de kleine achterraampjes (die vaste) zit. Soort luchtrooster achtige dingen. Even kijken of ik die helemaal los kan halen om te horen of dat scheelt.

Aan de andere kant: gekraak treedt op als de auto op oneffen ondergrond rijdt of bijvoorbeeld een oprit op/af. Redenatie van de achterklep zou ook goed kunnen aangezien die voor stevigheid/anti-torsie functioneert lijkt me.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door BMWonder » 24 mei 2018, 22:45

Wat ik ooit gedaan heb om een rammel en piep te vinden was zelf in de kofferruimte te gaan liggen en heb mijn vader laten rijden . Een flink eind inclusief snelweg en ik luisteren . Als ik wat hoorde duwde ik op allerlei panelen en trok de klep verder dicht of probeerde hem open te duwen en zo ontdekte ik dat als ik kracht zette op de klep het stil werd.
Uiteindelijk heb ik mbv tape de slothaak van de deksel wat dikker gemaakt en was van mijn piep af.

Dit had niks met een BMW te maken maar ik neem aan dat mijn aanpak duidelijk was.

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 161
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door kenza750 » 25 mei 2018, 02:26

Goeie tip BMWonder. Denk dat dat voor mij ook de enige optie is om erachter te komen.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes

Bericht door thijsvanzwam » 25 mei 2018, 07:44

tape aan de slothaak is natuurlijk mogelijk, die twee stelrubbers iets verdraaien geeft echter het zelfde resultaat. Je drukt hiermee de klep wat verder naar buiten waardoor hij net wat strakker komt te zitten.

Ik heb het over NR 8 op dit plaatje:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=41_1592

deze stellers zijn makkelijk te bereiken, ze zitten naast de achterlichten en kunnen simpel worden verdraaid. wanneer je dit doet met de klep gesloten en alleen het achterraam open zie je wat je doet doordat je de klep ziet bewegen als je te ver draait... was 2 minuten werk om beide kanten te verstellen en het kraken is bij mij nu verdwenen.
Ik had het kraken ook met name bij oneffenheden zoals schuin over een drempel rijden, het klonk plastic achtig en ik heb ook lange tijd die roosters met kappen onder de achterste zijruiltjes verdacht.

@kenza750: ik zou eerst die stelboutjes eens proberen, is vele malen minder werk dan de kappen losmaken.


oh even voor de zekerheid: die "stopper" zoals hij heet heeft ook nog torxbouten aan de buitenkant, die moet je niet hebben en hoeven ook niet los. alleen de bout met borgmoer aan de binnenkant verdraaien.
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 25 mei 2018, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”