Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Flerflep » 05 feb 2022, 14:35

Hallo!

In dit topic wil ik het onderhoud etc. van mijn BMW 525I gaan bijhouden. Omdat ik links en rechts al wat heb lopen zal ik sommige delen even kopiëren en plakken als het hier direct op van toepassing is. Ik zal beginnen bij de aanschaf van de auto en vanaf daar verder schrijven over de laatste zaken die uitgevoerd of gewijzigd zijn aan de auto.

5-2021 Aanschaf auto 167450 kilometer

Hiervoor heb ik allerlei merken gereden vanuit voornamelijk praktische overwegingen. Ik heb namelijk samen met mijn vriendin 2 kinderen en dan moet een auto op een bepaald punt in je leven vooral praktisch en goedkoop zijn.

Kids zijn nu ouder, er moeten geen buggy's en luiers meer mee en er is wat extra geld voor leukere dingen. Dus na een eigenlijk vrije korte zoektocht ben ik bij deze 5er terecht gekomen.

Mijn eisen waren, facelift model, grote navi, automaat, minder dan 2 ton op de klok, niet te veel eigenaren, leder, stoelverwarming etc. Eigenlijk de "basis" wat een echte BMW in mijn bescheiden mening moet hebben.

Deze auto bleek bi-xenon, "standkachel" (ik kwam er later pas achter dat dit standventilatie is), automatische verlichting/wissers, skiluik en neerklapbare banken te hebben bij aankomst. Dit stond niet in de advertentie en nog er waren wat dingetjes die de auto wel had waren niet vermeld. De onderhoudshistorie is, redelijk, niet 100% sluitend maar niet schokkend. In 2009 geïmporteerd en sindsdien 3 eigenaren gehad, ik ben nu de 4e, ook niet schokkend in mijn beleving.

Afbeelding

Afbeelding

Op mijn "to-do" lijst stond toen:

Ramen achter blinderen
Auto laten poetsen
Koplampen polijsten en met blanke lak verzegelen

Maar in eerste instantie onderhoud doen, filters en olie zodat we een frisse start maken. Ook wilde ik de automaatbak preventief laten flushen dat jaar. De auto moet/mag lang blijven dus haast is er niet. Zolang het maar goed gebeurt.

Tevens heeft de auto analoge TV, dat werkt nu uiteraard niet meer en ik ben wel benieuwd of iemand tips heeft om wél weer TV te hebben in de auto. Gewoon omdat het kan. Ook zit ik te spelen met de gedachte de auto te laten chippen aangezien je met de N53 serieus vermogen wint.

1-2021 Ervaringen tot nu toe 179250 kilometer

Auto bevalt meer dan uitstekend. Gewoon echt een genot om mee te rijden. In Duitsland al de 249 op de GPS voorbij zien komen dus ze heeft er echt nog zin in.

Qua onderhoud nu gedaan:

- Stuurbekrachtigingsreservoir + af- en toevoerleiding vervangen i.v.m. lekken/zweten.
- Pakking warmtewisselaar voorzijde blok vervangen i.v.m. lekkage.

- Groot onderhoud, olie, filter, luchtfilter, bougies, interieurfilters etc. vervangen.

- Versnellingsbak vorige week preventief laten spoelen bij Flushed Woerden dat beviel mij prima daar. Klein zaakje waar men niets anders doen dan bakken flushen en olie verversen. Aardige eigenaar en lekker transparant werken. Je boekt online de service voor je auto en maakt dan de keuze uit de verschillende pakketten die men aan kan bieden en ziet ook direct je prijs.

Tijdens de afspraak kon ik meerdere malen onder de auto kijken. Meneer maakte eerst een klein testritje, auto gaat in een closed loop aan het spoelapparaat en ik kon de vieze zwarte olie zien rondspoelen. Vervolgens de caterpan van de bak gedemonteerd en samen bekeken. Er liggen 2 magneten in die eventueel ijzerslijpsel op moeten vangen en jaar daar zaten een paar "hoopjes" op. Volgens mij en de monteur doodnormaal na +/- 180K maar echt heel minimaal en zoals gezegd volgens verwachting, niets geks dus.

Vervolgens nieuwe carterpan eronder en het systeem weer aan een closed loop om te vullen dit keer, ook niet er bij geroepen om de nieuwe schone rode olie door het systeem te zien spoelen. Al met al een prima ervaring dus. Even betalen en ook nog netjes een factuur per mail met kilometerstand gehad. Keurig.

17-1-2021 Onderhoud, of toch niet 180015 kilometer
Op 17-1 zou de auto weer een kleine beurt krijgen, er is dan 13K gereden maar ik wil hem even strak op 180.000 krijgen en dan weer om de 15.000 klein onderhoud doen met aanvullingen naar groot. Ook laat ik dan de koplampen polijsten en glascoaten. Het onderhoud doe ik samen met een vriend met een klein autobedrijf gespecialiseerd in BMW.

Uiteraard moest Corona roet in het eten gooien, dan bedoel ik dus niet dat ik met een flinke kater opgestaan ben na een goed feest maar mijn dochter bleek Corona te hebben. Gelukkig allemaal niets ernstigs maar de monteur met wie ik het onderhoud doe en ikzelf vonden het niet zo'n goed idee om een hele avond in elkaars nek te gaan hijgen. Dit hebben we nu op 7-2 gepland staan.

Al met al valt het qua kosten absoluut niet tegen. De "lekkage" aan de stuurbekrachtiging was nu meer zweten en dit wist ik bij aankoop. De kosten waren toen ook minimaal, iets meer dan 100 euro aan originele delen en een uurtje klooien bij het onderhoud.

Zelf voer ik graag veel planbaar preventief onderhoud uit. Wachten tot zaken kapot gaan is vaak duurder en door je auto vaker op de brug te hebben zie je veel dingen ook aankomen, waardoor je tijdig geld kan reserveren of kan vervangen voor er meer kapot gaat.

Het verbruik, tsja dat weet je met een 6-cilinder. Nu het kouder is en ik wat meer kortere afstanden heb gereden is dit fors, maar gecombineerd zit ik "aan de goede kant van de 1 op 10" ik hou dit ook bij via Spritmonitor https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 49279.html mocht er interesse zijn.

Resume, kan je zelf wat zaken doen als klein onderhoud en kleine reparaties dan is een 5-serie goed te rijden. Had ik voor al deze zaken naar een dealer moeten gaan dan had ik anders in de wedstrijd gestaan denk ik. Het rij comfort en souplesse is echter gewoon top en ik word enorm blij van deze auto. Op termijn wil ik nog wat zaken doen, maar dat heeft geen haast.

Verwarmde kinderstoelen
Tijdens de quarantaine sloeg de verveling toe en besloot ik de kinderstoeltjes van stoelverwarming te voorzien. Omdat ik hiervoor al een apart topic geopend heb plaats ik hier alleen even de link. https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 25&t=63197

5-2-2021 Tuning by BR Performance 180112 kilometer
Zoals al eerder vermeld wilde ik de auto graag laten chippen. Dit is namelijk de N53 3.0 uit een 530 en dus heb je een hoop extra potentieel aan vermogen en newtonmeters die er wel zijn maar niet gebruikt worden. Ik heb al diverse tuners en tjoeners voorbij zien komen maar voor mij is kwaliteit echt het belangrijkste. BR ken ik via een aantal bekenden van mij die hier al jaren met meerdere auto's komen en dus was de keuze snel gemaakt.

Vandaag was het dan zo ver en dus ben ik naar Raamsdonksveer afgereisd om de herprogrammering (want chippen gebeurt eigenlijk niet meer) te laten plaatsvinden. Prima ontvangst, net bedrijf en wat super leuk is dat de wachtruimte letterlijk uitkijkt op de vermogensbank. Je ziet de heren dus de hele tijd aan het werk en kunt live meekijken met de vermogensmetingen. Best spectaculair wanneer ze hem open trekken en het halve pand begint te trillen wanneer de 150 km/u+ op het scherm verschijnt.

Er werd eerst een voor meting gedaan, die resultaten lieten zien dat de motor en bak echt in topconditie zijn. 230 pk t.o.v. fabrieksopgave van 218 en 279 nm t.o.v. 270 nm volgens fabrieksopgave.

ECU werd eruit gelepeld en die gaat boven bij hen aan de computer voor het inladen van nieuwe software. Vervolgens gaat de ECU terug, worden er een aantal testmetingen en aanpassingen gedaan op de software en je bent klaar. Na de tuning kwam ik uit op 272 pk en 315 nm! Dat zijn overigens bijna 1 op 1 de opgaves van een 530i dus dat laat weer zien dat het gewoon echt makkelijk moet kunnen. Ik ben er heel erg blij mee, of je echt een verschil merkt dat blijft lastig. Pak de grafiek er bij en je kan niet anders dan concluderen dat je met zo'n ongeblazen motor pas echt wat heb aan de toename als je al op gang bent.

Ik heb wel het idee dat de auto veel feller is vanaf 100 km/u aangezien ik vanmorgen al wel heel erg snel op standje inname rijbewijs zat op de terugweg A27, rustig aan doen dus.

Afbeelding

Afbeelding

Maandag 7-2 gaat het onderhoud plaatsvinden en de koplampen worden dan ook direct gepolijst + glascoating. Daar zal ik ook een korte update over geven.

7-2-2022 Onderhoud en koplampen 180335 kilometer
Gisteren avond begonnen aan het onderhoud. Dat is allemaal voorspoedig verlopen. We hadden eigenlijk ook niets bijzonders gepland, de laatste grote beurt is nu net iets meer dan 13K geleden dus dit werd enkel een oliewissel met filter. Nadat we de service interval gereset hadden kwam er ineens een remmen melding in beeld. Ik denk dat een vorige eigenaar of garage dit op een creatieve manier geforceerd heeft gereset want de auto gaf nu ineens -15.000 kilometer tot aan vervanging.

Ook bleken de remblokken aan de binnenzijde inderdaad wel vrij minimaal en de remschijven hadden een klein randje. Dus die heb ik nadat we klaar waren direct maar besteld ATE schijven en keramische ATE blokken, dat zou moeten zorgen voor wat minder remstof. Uiteraard ook met een setje remslijtage indicatoren.

De koplampen, ja wat een verschil. Bizar bijna. Ik heb een voor foto van de koplamp en een na foto gemaakt en naast elkaar gezet en zelfs een blinde zou dit nog zien. Ook in het donker naar huis merk je het verschil enorm. De verlichting is veel duidelijker "afgekaderd" en ook de bochtenverlichting is veel beter zichtbaar. Wanneer de verlichting uit staat zit het er allemaal ook een stuk frisser uit. Zeer tevreden mee in ieder geval!

Afbeelding

Afbeelding

14-2-2022 Remmen, Eunice en Coating 181591 kilometer
14 maart zijn de remschijven en blokken er dan opgegaan. Na demontage zagen we dat de indicator en blokken toch wel echt versleten waren. De remschijven zaten nog ongeveer (hadden geen schijfdikte meter) 0.5 mm boven de minimale maat. Mooi op tijd geweest dus. ATE setje zit er nu een 3 weken onder en bevalt prima. De eerste kilometers wel even goed opletten want die coating moet je echt even wegremmen, inmiddels remt ze weer als vanouds. Bij het wassen (en tijdens regen) wel mooi om te zien dat de achterschijven direct "last" van oppervlakte roest krijgen en de voorschijven niet.

En toen, kreeg ik 17-3 ineens de vraag der vragen. Of ik mijn auto dat weekend kon missen zodat hij gecoat kon worden. Reden was een klant die plotseling een lakcorrectie met coating had afgezegd. Ik ben bevriend met de eigenaar van Smits Car Care (te Geldermalsen) en nu had die arme jongen niet te doen. Dus kon ik eigenlijk geen nee zeggen en hebben we de volgende dag een wisselmoment gepland, kreeg ik zijn E39 mee voor het weekend en was de E60 in goede handen.

Dat bleek achteraf dubbel goed uit te komen omdat in dat weekend storm Eunice voorbij kwam. Ik appte nog doodleuk dat er niets op de E39 kon vallen want dit voorjaar zijn voor diverse werkzaamheden in de straat letterlijk alle bomen gepakt. Vervolgens zijn er 6 dakpannen op de Clio van m'n vriendin gewaaid dus dat was wel de ultieme anti-climax. Stiekem was ik ook wel blij dat het niet mijn E60 (of de geleende E39 betrof)

Het was een flinke klus want er is 2 man 2 dagen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig geweest om de auto van voor naar achter te wassen, kleien, polijsten/corrigeren en vervolgens zorgvuldig te coaten. Bij het ophalen stapte ik met een grijns op m'n gezicht binnen bij de aanblik van mijn auto en die is er niet meer af gegaan. Wat een verschil zeg.

Die coating heb ik inmiddels uitvoerig kunnen testen dankzij weken van Sahara-zand, regen, sneeuw en ijs. Gaat nergens over. De kleur van de auto lijkt ook totaal anders, van "gewoon" zwart naar diep, diep zwart met een mooie metallic flake en werkelijk geweldige glans. In het verleden heb ik als hobby poetser een DAP gehad en weet ik hoe hard oudere Duitse lakken zijn dus de correctie die hier op behaald werd verbaasde mij oprecht! Tijdens het rijden geweldig om te zien hoe ieder druppeltje van je motorkap waait en de auto droogrijden was nog nooit zo makkelijk.

Na het coaten moest ik wel even 2 weken wachten met wassen, langste 2 weken ooit, maar het was het waard. De auto is echt als een spiegel en wassen gaat sowieso veel makkelijker omdat het vuil gewoon niet wilt hechten. Als je nog twijfelt, gewoon doen, maar dan wel bij Smits Car Care ;-)

Vervolgens dacht ik deze week even een paar Style 190 19" breedte set velgen te kopen via de Ekris webshop. Die waren keihard afgeprijsd. Schijnbaar was ik niet de enige die het opviel want na mijn bestelling kreeg ik maandag bericht dat de velgen "helaas niet leverbaar zijn, en er is geen alternatief" momenteel ben ik dus nog aan het zoeken naar een goede set originele 172/269 of 190 style velgen in een breedte set en 19 inch. Ben je of ken je nog iemand met zo'n set. Dan houdt ik mijzelf aanbevolen.

Verder staat er nog steeds een Sport stuur op het wensen lijstje dus misschien dat ik daar wel eerst even naar ga zoeken. Ik heb Marktplaats, 2ehands.be en ik geloof werkelijke iedere Duitse velgenboer via Google wel afgezocht naar een set goede velgen, maar niet gevonden. Tot de volgende!

Afbeelding

Afbeelding

18-4-2022 Nieren, lampjes en 172 182.936 km
Hoe gaat dat gezegde? Bloed kruipt waar het niet gaan kan, op gloeiende kolen zitten.. Nouja dat dus. 1 van mijn makken is dat ik, wanneer ik iets in mijn hoofd heb gehaald, het eigenlijk direct geregeld wil hebben. Liever gisteren nog.

Omdat ik enorm baalde van de Style 190 velgen die ineens niet geleverd werden had ik van pure ellende maar een setje "smokey" LED knipperlichten en zwarte
niertjes besteld.

De knipperlichten moest ik sowieso iets mee want het glas was meer geel dan doorzichtig en de zwarte nieren wilde ik eigenlijk ook al hebben. Dat stond niet heel hoog op de "wish list" maar je moet wat.

Uiteraard zag ik de volgende dag na bestellen een 19 inch breedset style 172 voor een aantrekkelijke prijs op een klein half uurtje rijden van mij vandaan op Marktplaats. De volgende dag 's avonds dus opgehaald. Met wat kleine schades maar geen happen uit de rand of iets dergelijks.

Geduldig als ik ben direct de maandag daarop gaan rondbellen om te kijken of ik de velgen ging laten herstellen en spuiten, of voor een iets goedkopere poedercoating zou gaan. Lang verhaal kort, het laatste is het geworden.

Met stralen, wat simpel herstel, spuiten, etc. kwam ik toch op minimaal €200 per velg aan kosten, dat werd mij te gek. Het poedercoaten kost straks €440 all in voor de set en dat is toch wat vriendelijker. Daarnaast kwam ik bij een leuk lokaal bedrijf terecht en kreeg ik hier een eerlijk beeld van het eindresultaat. Daar komt nog bij dat ook ik wellicht ooit een stoepje zal raken en de wetenschap dat het mij dan "slechts" €110 kost IPV ruim €200 doet de pijn dan ook iets verzachten.

De velgen liggen nu bij de poedercoater en die verwacht ik eind deze, begin volgende week (25-4) gereed.

Voorafgaand aan de montage van de hoogglans zwarte nieren heb ik de grille shutters zwart gespoten. Die waren grijs en met de chromen nieren al een doorn in het oog. Misschien vinden de puristen de zwarte nieren minder mooi maar gelukkig is het mijn auto. Het overige chrome blijft ook lekker zitten.

Afbeelding

Afbeelding


25-4-2022 APK etcetera 183.169 km
Vandaag ging de auto dan voor de APK. Zoals een stukje terug te lezen had de auto last van een rariteit; de portieren vergrendelden automatisch zodra de sleutel in contact ging.

Inmiddels ben ik "Koning ontgrendelknop" want als je een passagier wilde laten instappen moest je dus precies op de ontgrendelknop op de dashboard drukken wanneer de passagier de deur ging openen. De auto ontgrendelde namelijk en sloeg binnen een seconde direct weer op slot. Super irritant en fout gevoelig, 1x met lopende motor iets uit je kofferbak pakken en de deur achter je dicht gooien en je staat buiten met een auto op slot en geen manier (behalve met een reserve sleutel uiteraard) om in je auto te komen.

Ook had ik vorige week ineens uitval van allerlei verlichting. Automatische verlichting werkte niet meer, knipperlichten uit, mistlampen niet beschikbaar etc. etc. uiteindelijk zelf besloten de accu los te koppelen en na 30 minuten weer aan te koppelen en de storing was weg.

Goed, dit voorgelegd bij de garage en zoals verwacht kwamen die eind van de ochtend met de diagnose dat de accu echt aan z'n end zat. Daar is een E60 ook uitermate gevoelig voor, daarnaast was dit niet de 1e accu maar heeft de vorige garage deze niet op de auto ingeleerd wat wel zou moeten.

Ook kreeg ik te horen dat m'n startknop niet goed werkte, die moest ik namelijk ingedrukt blijven houden om te starten terwijl de auto eigenlijk met 1 druk op de knop moet starten. Dit wist ik zelf niet eens.

Uiteindelijk hebben we besloten de accu uiteraard te vervangen en een aantal modules opnieuw te programmeren. Paar uur laten was de auto gekeurd en wel gereed om te halen.

De auto is vanmiddag terug gekomen met juiste programmering op de startknop, vergrendelt niet meer spontaan en met de nodige modules up to date gebracht. Uiteraard ook met frisse APK tot 4-2023 en nieuwe accu. Helemaal happy weer.

De rekening was iets meer dan 450 euro waarvan een groot deel voor de accu en een APK. De rest diagnose en programmeren. Niets geks aan de hand dus. Kosteloze leenauto mee gehad dus als iemand nog een goede garage zoekt dan kan ik Garage WilMax / Vakgarage Montfoort van harte aanraden.

Als opmerking kreeg ik mee dat de banden achter wel echt op z'n end zijn. Dit wist ik al maar aangezien de nieuwe velgen bijna klaar moeten zijn bij de poedercoater ga ik daar niets meer mee doen. Ook zou de kleppendeksel wat lekken, hier wil ik op afzienbare termijn ook wat mee (laten) doen.

Al met al een prima eerste echte garage ervaring met de E60 aangezien ik de rest allemaal samen met een vriend heb kunnen doen. Hopelijk is de volgende update er eentje met velgen en banden..

23-5-2022 Rondje Europa 186.758 km
Update plaatsen duurde iets langer dan verwacht maar bij deze alsnog. Inmiddels zitten de 19 inch velgen met Falken Azenis banden onder de auto en heb ik er een paar duizend kilometers mee gereden.

14-5 heb ik ze met een maatje gemonteerd en wat een verschil. Het gekke is dat ik verwacht had dat de auto wat minder comfortabel zou worden van 17 naar 19 maar omdat ik op ROF banden reed vind ik de auto lekkerder rijden dan ooit. Zeker kleine hobbels (lasnaden, brugovergangen etc.) filtert het onderstel veel beter weg dan voorheen. Daarbij heb ik minder het gevoel dat de auto "over de banden" heen probeert te glijden in de bochten en tot nu toe ben ik er alleen maar positief over.

18-5 ben ik met 3 vrienden een stukje door Europa gaan rijden, Stuttgart (met bezoek aan het Mercedes-Benz museum, sorry..) Kehlsteinhaus op het puntje van Duitsland tegen Oostenrijk aan, GrossGlockner Hochalpenstrasse en vervolgens weer retour naar Nederland.

Al met al een rit van iets meer dan 2500 kilometer met een verbruik van gemiddeld 1 op 12.1 waarbij ik mij echt niet ingehouden heb en op de autobahn waar mogelijk (en verantwoord) ruim over de 230 km/u heb gereden en nog vaker boven de 200. Hele stukken 160 op de cruise, bergpassen, toeristische routes etc. echt heel erg keurig. Geen druppel olie of koelvloeistof moeten vullen dus ook op dat gebied echt tevreden.

Kan echt niets anders zeggen dan dat de auto in deze opstelling gewoon een super fijne tourwagen is. Grappig detail, aan het eind van de 2500 kilometer was het ook goed duidelijk dat de "low-Dust" ATE remschijven en blokken hun werk doen, de velgen voor waren beduidend minder vies dan achter. Wanneer achter aan de beurt is gaat daar dezelfde combinatie op.

Ik plaats een apart stukje met alle kosten tot nu toe aangezien ik de auto nu een jaar en 15000 kilometer gereden heb.

Afbeelding

19-08-2022 Onderhoudskosten (en meer) tot nu toe 190.334 km
Even geleden beloofde ik een overzicht te maken van de onderhoudskosten tot nu toe aan de auto. Ik heb niet alles tot op de euro nauwkeurig bijgehouden maar dit geeft een goed beeld van de kosten.

Bepaalde zaken, het coaten van de auto, aanschaf van velgen en poedercoaten daarvan zijn natuurlijk kosten die niet nodig zijn.

Daarnaast besloot de auto onlangs een vervelend bijgeluid te gaan produceren. Eerst
alleen hoorbaar tijden constant 105 km/u te rijden, later tussen de 100 en 120 hoorbaar en langzaamaan steeds erger tot op het punt dat je vanaf 50 km/u al een zingend/jankend geluid van de achteras kon waarnemen.

In eerste instantie werd mij vertelt na een korte blik onder de auto dat het differentieel mogelijk geluiden zou maken. Dit was op het moment dat het geluid nog heel beperkt hoorbaar was. In de weken daarna werd het zo erg dat ik bij de garage waar ik naast werk toch even heb laten kijken wat zij vonden. Zij kwamen met 2 wiellagers terug maar hadden over 3 weken een keer tijd.

Omdat het rijden echt niet prettig was door de constant aanwezige zingende toon en ik het ook niet echt veilig/verantwoord vond om hier mee door te rijden en de auto ook niet direct nodig had besloten met Carrec contact op te nemen. Voor de trouwe Autoweek fan meer dan bekend vanuit de "Klokje Rond" videos. Daarnaast was een vriend van mij laatst bij hen geweest voor een Algehele Staat Keuring en bleek hij zeer tevreden over de wijze waarop de diagnose gesteld werd en geboden service.

Contact opgenomen, situatie uitgelegd en auto gebracht op 18-8 waarbij ze 19-8 aangaven al te kunnen kijken naar het euvel. 19e inderdaad gebeld met tekst en uitleg. Wiellager rechts compleet verrot. Links zou nog goed zijn alleen de buitenste aandrijfashoes lekte vet. Advies om die te vervangen en het wiellager ook te doen. Joep gaf hierbij welk aan dat ze echt een slag om de arm moesten houden wat betreft de arbeid. De auto is 14 jaar oud en dan willen zaken wel eens vast zitten. Iets dat ik als ex-monteur en hobbyist kan beamen. De kosten werden nu op 1200 euro geschat inclusief diagnose etc. Dat was wel even slikken maar nadat ik de offerte zag kon ik niet anders dan concluderen dat er niets geks in staat. Wellicht zit het mee, dan komen we wat lager uit. Even duimen dus.

Resumé, hierbij de kosten tot nu toe:

Totaal onderhoud kosten
Beurt bij aanschaf + olie koeler pakking + stuurbekr. leiding 350
Versnellingsbak flushen + filter vervangen 395
Wisserarm voor 90
Kleine beurt 110
Remschijven blokken voor 230
Banden + montage 624
APK accu + storing 468
Wiellagers + ashoes 1200 (?)
Totaal: 3467,00

Totaal extra/fun kosten
Kinderstoelen verwarmen 75
Tuning BR 570
Coaten 650
Nieren + knipperlichten vervangen 95
Velgen + poedercoaten 840
Naafkappen 85
Totaal 2315,00

Sinds de aankoop 5-2021 heb ik ongeveer 23.000 kilometer gereden. Het flushen zou je nog over kunnen discussiëren of dat nodig is maar ik zie dit als preventief onderhoud net zoals je oliebeurten etc. De banden waren echt aan vervanging toe qua profiel en droogtescheuren in de wang. Het verschil tussen een 17 inch en 19 inch band was echt minimaal. De aanschaf van de velgen en poedercoaten was dan weer praktisch gezien compleet overbodig net zoals de "floating/stilstaande" naafkapjes.

Alles bij elkaar een enorme klap geld al zeg ik het zelf en voor beide totalen meer dan dat ik tot nu toe ooit aan onderhoud heb uitgegeven aan een auto. Maar meestal verkocht ik een auto bij te hoge kosten en hier investeer ik juist, desondanks een hoop geld en ik hoop dat m'n aanstaande vrouw dit voorlopig niet leest.

Als Carrec klaar is zal ik een update plaatsen, niet op de laatste plaats omdat ze nu niet 100% konden garanderen dat alle bijgeluiden na het vervangen van de wiellagers weg zouden zijn.

UPDATE 30-8-2022

Auto gisteren opgehaald. Helaas bleek vorige week dat de complete linker aandrijfas vervangen moeten worden, dat zorgde dus toch voor aardig wat meerkosten. Kan niemand wat aan doen maar het is wel een flink bedrag.

Kosten overzicht bij deze aangepast:

Totaal onderhoud kosten
Beurt bij aanschaf + olie koeler pakking + stuurbekr. leiding 350
Versnellingsbak flushen + filter vervangen 395
Wisserarm voor 90
Kleine beurt 110
Remschijven blokken voor 230
Banden + montage 624
APK accu + storing 468
Wiellagers L+R achter + linker aandrijfas 1745
Totaal: 4012,00

01-12-2022 Klein onderhoud 194450 kilometer

Vandaag was het weer tijd voor klein onderhoud. We waren weer 15.000 verder sinds de vorige beurt. Geen echte bijzonderheden. De remblokken en schijven achter zijn, zoals reeds bekend, echt minimaal aan het worden en die gaan we binnenkort ook maar vervangen.

Banden zitten qua profiel voor nog tussen de 5,5 en 6,0 mm en achter rond de 4.0 en 4.5 mm valt mij niet tegen voor deze enorme sloffen die toch al zo'n 15.000 km gereden hebben. In combinatie met 270+ pk, 310+ Nm koppel en een kleine 1600 kilo vind ik dat keurig. Banden bevallen verder ook prima, zowel qua rijcomfort als prestaties. Ja door de brede sloffen is ie soms wat gevoeliger voor spoorvorming maar dat heeft niets met het merk banden te maken. Ondanks dat ik best wel eens doorrij ook nog nooit een moment gehad waarop ik dacht, "daar gaan we" of correcties van de traction control gehad, dat zal bij een sprint van 0-100 vast wel lukken maar ik hou de boel liever nog even heel.

Resume, remmerij achter binnenkort maar bestellen en monteren en nog lekker even doorrijden. Alle vloeistoffen stonden mooi op peil en de rest van het onderstel verkeerd ook in goede staat dus ook daar niets geks.

20-04-2023 APK, kleppendeksel, remmen en verkoop? 199456 kilometer

In april was de BMW weer aan de beurt. En de portemonnee dus ook.

Naast de APK zonder bijzonderheden zijn de remschijven en blokken achter nu vervangen. Ook de kleppendeksel die al even op de 'verlanglijst' stond is vervangen.

Dat laatste viel nog tegen. Wat bij de M54 en N52 motoren een relatief eenvoudige klus is, blijkt hij de N53 anders. Er zit o.a. een extra luchtgeleider langs de kleppendeksel die het uitlaatspruitstuk moet koelen via de actieve shutters.

Deze moest weg en een deel van het hogedruk brandstofsysteem moest los. Het was te doen maar kostte net wat meer tijd dan vooraf gedacht en gehoopt.

Maar eerlijk is eerlijk, het was het waard. De auto stinkt niet meer bij filerijden of stoplichten. Dat was precies het moment waarop er een drupje olie op het pishete uitlaatspruitstuk kon lopen en je kachelventilator de geur heerlijk naar binnen trok. Iets waarvoor ik al eerder gewaarschuwd werd. We zijn inmiddels 1000 km verder en dus net de 200.000 kilometer gepasseerd en de geur blijft weg.

Qua olieverbruik merk ik niets. Dat was al niet bijzonder en de lekkage was ook minimaal alleen op een rottige plek.

Als het goed is kunnen we weer even vooruit. Pas op de 210.000 moet hij weer voor een grote beurt. Wellicht is de auto dan niet meer in mijn bezit want hij staat te koop.

Reden van verkoop is simpel. Ik wil wat goedkoper gaan rijden. Qua onderhoud heb en wil ik gewoon geen euro besparen op deze auto en dan kost het gewoon geld. Onlangs heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en hierdoor staat de BMW wat meer stil en gaan de kosten per kilometer steeds schever.

Als er geen fatsoenlijke biedingen komen rijden we nog lekker door en anders maakt ze misschien plaats voor iets anders.

Kosten voor deze exercitie:
Kleppendeksel 280
APK 40
Remschijven/blokken achter 280

Teller voor onderhoud komt daarmee op 4612 voor alle onderhoudszaken tot nu toe.
Mocht je interesse hebben dan hierbij de Autoscout24 advertentie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share

Zoals gezegd hoeft de auto niet weg, 8000 euro bijbetalen aan een andere auto om "goedkoper" te gaan rijden word het niet en dan houdt ik de BMW liever gewoon in mijn bezit. Bij een goed bod, zou dit best wel eens reden tot verkoop kunnen zijn.

EDIT 13-06 verkoop gaat niet door voorlopig. Niet omdat de biedingen op de BMW tegenvallen maar met name de aanschafprijzen van voertuigen die we goedkoper zouden kunnen rijden (lees hybrides) zijn dermate hoog dat het verschil pas na jaren terugverdient zou zijn. Voor nu blijven we dus lekker doorrijden met de 5-er.


18-10-2023 Kleine ingrepen etc. 205.871 km

Zo, maar weer eens een update. Zoals vermeld hebben we toch besloten de 5er te houden omdat een “upgrade” naar een zuinigere auto met de juiste opties wel heel erg kostbaar werd. Daarnaast had ik het vermoeden dat -met name in de zomermaanden- mijn kilometers minder hard zouden gaan omdat ik met de motor woon- werkverkeer zou gaan rijden. Dat is ook veelvuldig gebeurt. Niet alleen rij ik minder kilometers
met de 5er maar de kilometers die ik maak zijn veelal snelweg kilometers en daarmee komt de auto volgens spritmonitor op een respectabele, ruime 1 op 11. De stukjes naar mijn werk doe ik op de motor (BMW F650GS) en die haalt makkelijk de 1 op 20. Nu de zomer ten einde komt/is zal de auto misschien wat vaker gebruikt gaan worden maar inmiddels werk ik regelmatig thuis dus het zal wel loslopen.

Inmiddels hebben we ook de magische 200.000 kilometer voorbij zien komen op de klok. Leuk maar ook minder leuk. Toen ik deze auto kocht zocht ik ook specifiek een exemplaar met minder dan 2 ton op de klok. Ervaring is leuk maar hoe hoger de kilometerstand in combinatie met leeftijd hoe hoger de kans op defecten en/of versleten onderdelen. Dat laatste blijft mij tot op heden eigenlijk tot mijn verbazing redelijk bespaard. Ik hoop dat ik mijzelf niet in de vingers snijd met deze opmerking maar op de aandrijfas i.c.m. 2 wiellagers na heb ik eigenlijk niets bijzonders gehad. Regulier onderhoud, remmetjes, kleppendeksel, dat mag wat mij betreft geen naam hebben bij normaal gebruik van een auto. Een defecte accu met een storing tot gevolg vind ik ook niet heel raar i.c.m. leeftijd en kilometerstand.

Om een deel van mijn wensenlijstje af te vinken heb ik laatst een M-sport stuurwiel incl. airbag op de kop getikt. Het stuur was redelijk netjes maar de softtouch liet (uiteraard) wel los en ook het leder zag er niet meer heel fraai uit. Sofftouch is verwijderd en het stuurwiel is professioneel gespoten bij Smits Car Care, waar ik eerder ook de coating liet zetten. Dat maakt voor mij wel echt een wereld van verschil wanneer je plaatsneemt. Het standaard stuur is gewoon echt lelijk en past niet bij de auto. Blij dat ik daar vanaf ben, zeker met dit frisse stuurwiel als vervanging.

Verder is het raamrubber achter vervangen, die was zo poreus na +/- 15 jaar Hollandse zon dat de stukken er letterlijk uitvielen bij het wassen. Niet alleen lelijk maar ook meer kans op rommel onder je achterruit etc. Ook is er op een gegeven moment een klein stukje plastic van de selectorhendel/schakelpook afgebroken. Gelukkig verkoopt BMW hier een zeer redelijk geprijsd (+/- 62,00 euro) reparatiesetje voor en is de hendel dus weer fris en fruitig na vervanging. Als laatste heb ik ook de dempers die de motorkap omhoog moeten houden vervangen. Deze waren altijd al matig maar toen ik laatst wisservloeistof stond te vullen kreeg ik de kap in m’n nek. Hier zijn 2 Febi Bilstein dempers opgekomen.

Onderhoud mag de auto rond de 210.000 kilometer weer verwachten, wanneer dat exact gaat gebeuren weet ik nog niet precies. Als ik de trend doorzet van de laatste maanden duurt het nog even. Tussen 17-6 en nu heb ik er net 5000 bij gereden maar met slechter weer in het verschiet kan het snel gaan met de kilometers. Als laatste puntje irriteer ik mij wel mateloos aan de koplampen die toch vrij snel weer dof en geel worden. Het plastic is gewoon vrij zacht en verweert daardoor snel. Als tip kreeg ik om PPF te laten aanbrengen. Dat is wel wat kostbaar om netjes te laten doen dus daar ga ik over nadenken en misschien laten plaatsen tijdens onderhoud. Dan moeten de mistlampen ook maar, want die hebben hetzelfde “probleem”. Tot dusver.

Kosten voor deze exercitie:

Raamrubber 75,00
Selectorhendel/pook 62,00
Motorkap dempers 30,00

Teller voor onderhoud komt daarmee op 4779,00 voor alle onderhoudszaken tot nu toe.

Stuurwiel reken ik niet mee in het onderhoud, want dat is natuurlijk niet nodig.

Aanschaf + renovatie stuurwiel 375,00

Totaal extra/fun kosten 2690,00

Afbeelding

Afbeelding

18-2-2024 Het dondert en 't bliksemt 209.433km


Zo daar gaan we weer, het was weer tijd voor onderhoud aan de 5er. Ongeveer 3 weken vantevoren had de 5er last van zijn naam en veranderde in een vijver. Lees, de "vaporbarrier" of waterschild in de deur links voor had het begeven. Waarschijnlijk al enige tijd geleden maar ik merkte dit pas toen ik instapte en mijn hak weggleed omdat de mat links voor stijf bevroren was.

De weken daarna bleek de auto inderdaad te lekken na regenval. Erg irritant en potentieel natuurlijk een flink probleem omdat water en elektronica (en auto's in het algemeen) niet zo goed samen gaan.

Gelukkig stond de beurt al gepland. Dit dus direct maar doorgegeven voor op het lijstje en een schietgebedje aan de weergoden voor minder regen. Gelukkig was alles al gepland en geregeld en had ik de auto minder nodig dus bleef het ongemak tot een minimum beperkt.

Omdat ik ook het gevoel had dat de auto soms wat te veel feedback uit het wegdek gaf hadden we vooral het onderstel ook al nagekeken. De 2 stabilisator stokjes en de "wokkels" waren wat twijfelachtig dus die had ik besteld van ZF Lemförder. Daarnaast vond ik het nu weer tijd voor groot onderhoud. Dus, olie, oliefilters, interieurfilters, bougies en luchtfilter. Daarnaast is er nog een kleine koelvloeistof retourleiding die achter de radiateur loopt vervangen vanwege een beginnende lekkage/zweten. Ook had ik de 2 losse grote rubbers van de stabilisator stang die van links naar rechts loopt besteld, geel van Strongflex. Dat bleek niet zo'n succes.

De draagarmen en stabilisatorstangen vervangen ging vrij gemakkelijk de Strongflex rubbers met wat extra overtuiging ook. Onderhoud verliep prima en de koelvloeistofleiding ook. Het deurpaneel had wel de nodige moeite om gescheiden te worden van de auto. Na de 1e proefrit hadden we het idee dat er iets rammelde onder de auto. Dit bleken de Strongflex rubbers te zijn. Die waren zo verschrikkelijk hard aan het knerpen en piepen dat dit in de auto klonk als een rammel. Dit terwijl we ruim voldoende van het meegeleverde vet gesmeerd hadden tijdens montage. Uiteindelijk hebben we hier de oude rubbers weer terug gemonteerd en was het geluid hiermee weg, die vervangen we nog wel een keer voor andere OEM rubbers maar dit heeft geen haast. Was meer een preventieve actie nu we toch bezig waren.

We hebben ook eindelijk de H8 lampjes voor de Angel Eyes vervangen voor LED versies. Ik krijg het niet mooi op de foto helaas. Ik kan wel zeggen dat het er erg goed uitziet en dat de ringen niet oogverblindend fel zijn zoals je soms ook ziet. In combinatie met de originele bi-xenon is dit echt 10x beter. Laat alleen de mistlampen over om misschien nog even te vervangen voor LED.

De exacte kosten weet ik nu nog niet. De auto moet ook nog een keer voor de APK dus dan zal ik weer even alles sommeren. Al met al valt het mij niet tegen. Geen gekke dingen gehad, wat versleten rubbers en een startende koelvloeistof lekkage mag geen naam hebben na inmiddels ruim 200.000 kilometers en toch al bijna 16 jaar. Pfoe, de auto begint oud te worden.
Laatst gewijzigd door Flerflep op 18 feb 2024, 19:15, 17 keer totaal gewijzigd.
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Gebruikersavatar
henkrs
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:04
Locatie: Twente

Re: Barts BMW E60 LCI 525i AUT

Bericht door henkrs » 04 mar 2022, 08:46

Leuk verhaal, mooi bijgehouden allemaal. Heb je nog geen problemen gehad met de injectoren, bobine, bougies? Ik vraag dit omdat ik zelf ook een n53 blok heb, de 530i. Ik heb dit allemaal moeten vervangen en was erg prijzig……

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i AUT

Bericht door Flerflep » 08 mar 2022, 21:00

Hi Henk heb ik (nog) niet in ieder geval. De auto doet alles keurig wel zag ik bij aankoop wat bonnen van o.a. de katalysatoren die vervangen waren een paar maanden voor mijn aankoop dus wellicht dat daarvoor de bobines/injectoren defect geraakt zijn met dat als gevolg.

Als het ooit zo ver komt even slikken en door. Iedere auto heeft ook wel z'n nukken denk ik.
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i AUT

Bericht door Flerflep » 20 apr 2022, 18:51

Update geplaatst!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i AUT

Bericht door Flerflep » 25 apr 2022, 18:08

Update nav APK!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i AUT

Bericht door Flerflep » 01 jun 2022, 17:26

Update!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i AUT

Bericht door Flerflep » 24 aug 2022, 15:57

Update!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Gebruikersavatar
Leen
BimmerPortal Team
Berichten: 2280
Lid geworden op: 19 aug 2009, 12:22
Locatie: Noord-Brabant

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Leen » 25 aug 2022, 13:48

Zo, die wordt goed onderhouden. Heb je er mooi lang plezier van. Top!
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Flerflep » 31 aug 2022, 07:00

Bedankt Leen, doe mijn best om hem netjes te houden. :)
Laatst gewijzigd door Leen op 08 sep 2022, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Flerflep » 01 dec 2022, 23:35

Wederom een (kleine) update
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Flerflep » 08 jun 2023, 08:17

Update + link naar verkoopadvertentie!

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share

EDIT 13-06 verkoop gaat niet door voorlopig. Niet omdat de biedingen op de BMW tegenvallen maar met name de aanschafprijzen van voertuigen die we goedkoper zouden kunnen rijden (lees hybrides) zijn dermate hoog dat het verschil pas na jaren terugverdient zou zijn. Voor nu blijven we dus lekker doorrijden met de 5-er.
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Flerflep » 19 okt 2023, 12:40

Weer een updatetje (is dat een woord?) gedaan.
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Flerflep » 18 feb 2024, 19:12

En we zijn weer een update rijker!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Source » 19 feb 2024, 16:27

Erg leuk om te lezen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Barts BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Bericht door Flerflep » 19 feb 2024, 19:58

Bedankt! Reacties zijn altijd fijn, het word dus wel gelezen haha!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”