Thierry's BMW E61 525i 2007

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
ATW
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2021, 12:24
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Thierry's BMW E61 525i 2007

Bericht door ATW » 25 mei 2021, 16:18

Bij de aankoop van m'n BMW miste er een paar zaken die ik er nog op-, aan- of in wil bouwen, dus misschien makkelijk om maar een projecttopic te openen. Onderstaand een paar foto's van de BMW zoals ik hem gekocht heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb op de techniek pagina vandaag al een topic gestart over het monteren van een elektrische trekhaak waar ik mee bezig ben. Gebruik toch met enige regelmaat een aanhanger of vouwwagen/caravan, en dan is een trekhaak toch wel makkelijk. Ik ben wel van de snufjes en gadgets, dus het lag voor de hand dat het een elektrisch wegklapbare variant moest zijn.
Niet echt makkelijk te vinden blijkbaar en met het zoeken op een gegeven moment op een soort Poolse variant van marktplaats terecht gekomen. Daar stond er een te koop van een sloopauto compleet met alle modules, knop en kabelboom (zie foto's).

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de kabelboom inmiddels gesnoeid zodat ik alleen nog de stekkers voor de trekhaak over heb, de PDC e.d. liggen er al en wil de originele kabelboom eigenlijk zoveel mogelijk intakt laten. Ander voordeel is ook dat ik straks een "losse" kabelboom voor alleen de trekhaak heb en er verder niks anders in de kabelboom verweven zit. Toch wat meer plug en play op die manier.

Ik heb begrepen dat na montage de trekhaak ook nog ingecodeerd moet worden, meteen dus maar een afspraak gemaakt bij de dealer (hoop dat dat goed gaat! :|)


Verder heb ik ook geen zonwering op de achterbank. Met kleine kids vind ik dit wel makkelijk, dus daar ook maar het e.e.a. voor aangeschaft. Dat zal ik dus binnenkort ook gaan monteren. Klopt het trouwens dat dit niet veel voorkomt bij LCI's?? En oja! Helaas missen de "grotere" zonwering de greepjes... Ik kan hier helemaal niks van vinden op internet, deze zullen toch wel los te koop zijn?!

Deze dus
Afbeelding


Verdere plannen zal ik hier ook bijhouden.

Gr, Thierry
Laatst gewijzigd door ATW op 27 mei 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: E61 525i 2007

Bericht door BMW530/1976 » 25 mei 2021, 20:32

Mooie e61. Goede kleur.Zo te zien ben je erg handig. Ben benieuwd of je de trekhaak aan het werk krijgt.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E61 525i 2007

Bericht door tom_il » 25 mei 2021, 20:56

Zonnewering op de achterbank word bij een break niet gedaan. Daar valt toch geen zon in van de achterkant ?
zijruiten begrijp ik, maar de achterbank heeft geen zin.

Wil je toch zonnewering maak dan de achterruiten donker, is ook zoveel mooier bij een break.
525d E61 2007 pre-LCI

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: E61 525i 2007

Bericht door ehombie » 26 mei 2021, 05:31

privacy shades of sonniboy geen optie?

vind alleen jammer dat bij een van de twee de achterruit uit 2 delen bestond.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ATW
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2021, 12:24
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E61 525i 2007

Bericht door ATW » 26 mei 2021, 06:15

tom_il schreef: 25 mei 2021, 20:56 Zonnewering op de achterbank word bij een break niet gedaan. Daar valt toch geen zon in van de achterkant ?
zijruiten begrijp ik, maar de achterbank heeft geen zin.

Wil je toch zonnewering maak dan de achterruiten donker, is ook zoveel mooier bij een break.
Nee, ik bedoel niet de achterruit, maar de zijruiten van de passagiers zeg maar :)

ATW
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2021, 12:24
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E61 525i 2007

Bericht door ATW » 26 mei 2021, 06:18

ehombie schreef: 26 mei 2021, 05:31 privacy shades of sonniboy geen optie?

vind alleen jammer dat bij een van de twee de achterruit uit 2 delen bestond.
Zijn dit aftermarket zonweringen? Of bedoel je hier iets origineels van BMW mee? Sorry, ik ben nog niet echt thuis op de markt van BMW :roll: . Altijd Japanners gereden.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: E61 525i 2007

Bericht door ehombie » 26 mei 2021, 06:30

aftermarket spul...ooit hier een recentie gelezen op dit forum. die was er zeer content mee,
ramen konden zelfs open met die shade ervoor.

je koopt ze als set vanaf de B stijl...(die achterruit bestaat dan uit 2 shades).
maar waren al moeilijk te verkrijgen 4jr geleden.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ATW
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2021, 12:24
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E61 525i 2007

Bericht door ATW » 27 mei 2021, 21:27

Weer een avondje gespendeerd aan de trekhaak. De kabelboom is helemaal gesnoeid en weer netjes ingetaped. De stekkers aan de buitenkant van de auto (die achter de achterbumper komen), even gedepinned zodat de kabels netjes bij de doorvoer van de aanwezige kabelboom konden worden gevoerd, binnenkant netjes langs de aanwezige kabelboom gelegd en getaped en de knop op de door BMW voorbereide plek gemonteerd. Alleen nog de laatste 4 kabeltjes aansluiten op het signaal van diverse verlichtingen en dan is alles klaar om gecodeerd te worden.
De trekhaak werkt overigens al wel netjes! Super leuke toevoeging aan de auto :gekdoen:

Hieronder de kabelboom waar ik mee begon...
Afbeelding

...dit is wat ik eruit heb gesnoeid...
Afbeelding

...en dit was wat er overbleef voor een "plug and play" kabelboom.
Afbeelding

En hier de trekhaak in werking:
https://youtu.be/ZJ4o53pBEEU
https://youtu.be/vWyLCfWr2sE

ATW
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2021, 12:24
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Thierry's BMW E61 525i 2007

Bericht door ATW » 02 jun 2021, 08:01

Gisteren nog even een kleinigheidje aangepakt wat ik vanaf aankoop al ontzettend storend vond; de versleten start/stop knop.

Nieuw afdekplaatje erop en het ziet er meteen stukken beter uit!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ATW
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2021, 12:24
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Thierry's BMW E61 525i 2007

Bericht door ATW » 04 jun 2021, 16:15

En weer een quick and easy fix waar ik enorm blij mee ben! :shine:

De rollo van de kofferbak ging altijd wel netjes naar boven met het openen van de kofferklep, alleen ging deze maar zeer sporadisch ook weer netjes dicht bij het sluiten van de klep. Het was ook pas na een paar weken dat de rollo voor het eerst spontaan naar beneden ging, dat ik er achter kwam dat de rollo dus schijnbaar ook automatisch naar beneden moest komen!

Met wat zoekwerk op het internet blijkt al snel dat meer mensen dit probleem kennen, maar kwam niet echt snel een oplossing tegen.
Waar ik dacht het te moeten zoeken in de mechanisme in de C-stijlen, kwam ik op een gegeven moment een topic tegen waarbij iemand de stang die in de rollo zit verdraaide en daarmee het probleem schijnbaar opgelost zou hebben. Met deze info het zoekwerk wat aangepast en kwam daarbij op een duits forum terecht waarbij iemand hetzelfde probleem omschreef en de oplossing het vervangen van deze stang zou zijn!
De verwachtingen waren niet meteen hoog, maar een reparatiesetje van de rollo kostte op ebay maar iets van 4 tientjes, dus het proberen waard.

Vanmiddag de set binnen gekregen dus meteen maar is even geprobeerd en,.... het werkt weer naar behoren!! :gekdoen:

Video van de rollo met de oude stang:
https://youtu.be/H8Ijy187gXk
Video van de rollo met de stang vervangen:
https://youtu.be/3oQuAA8OOE4

Onderdeelnr. van het reparatiesetje:
Afbeelding

En dit is wat het reparatiesetje inhoud:
Afbeelding

Gr, Thierry

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”