De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technology?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technology?

Bericht door Toink » 15 mar 2017, 21:12

Zoals op het forum te lezen heb ik onlangs een BMW E39 gekocht met o.a. dubbel glas. In de praktijk blijkt het een comfortabele en heel stille auto te zijn, waarbij de banden de zwakste schakel zijn. B-merk, gecupt.

Dus tijd om te kijken naar andere banden... Recent heb ik voor onze andere daily een setje Dunlops gekocht met een 67dB label. Die blijken in de auto niet zo stil te zijn als dezelfde Goodyears met hetzelfde label die ik een jaar eerder kocht. Hmm... op onderzoek dan maar. Conclusie: Het geluidslabel zegt iets over het geluidsniveau buiten de auto, maar niets over binnen.

Toen las ik dat Goodyear (en Dunlop) Sound Comfort Technology biedt op de band die ik vorig jaar kocht voor mijn andere daily, waarmee het geluidsniveau in de auto volgens Goodyear tot wel 4dB afneemt. Dat is minder dan de helft van het geluid. Meerprijs is zo'n 35 euro per band. Wordt o.a. gebruikt bij Audi A8, S/RS modellen enz... Klinkt als de ideale band voor een auto met dubbel glas. Of is het een loze claim?

Wie heeft ervaring met dit soort techniek?

Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door Toink » 25 mar 2017, 08:38

Niemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door Toink » 11 apr 2017, 18:25

Ik heb ze maar gewoon besteld. Blijkbaar is er niemand zo gek om extra te betalen voor een speciale stillere band. Of niemand schrijft erover, haha.

Binnenkort weten we meer.

Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door Toink » 13 apr 2017, 20:56

Ze zitten eronder. Wat een fantastische band. Als je van comfort en stilte houdt is deze band wat je zoekt.

Perfect gebalanceerd bij een garage die er de tijd voor nam.

Gebruikersavatar
BMW_Mischa
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:26

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door BMW_Mischa » 13 apr 2017, 21:51

Dat zijn mooie resultaten! Thnx voor het delen. Denk inderdaad niet dat er al veel mensen hier zijn die de "SCT" al hebben uitgeprobeerd.
Afbeelding
E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)

lekkerebert
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door lekkerebert » 14 apr 2017, 02:16

Zou t nou echt verschil maken bij een 5-serie E39 uit 2002? Dat ding is al ongelofelijk gestroomlijnd en stil. Volgens mij komt de meeste herrie toch van windgeruis en de motor. Mijn eigen touring is, ondanks zn open dak, zo stil dat mijn regelmatige bijrijder, dat is mn vriendin, zelfs op korte stukken van 10 minuten, in slaap valt. Misschien ben ik niet zo'n spannende chauffeur ook.

Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door Toink » 14 apr 2017, 05:26

Ik begrijp wat je zegt, daar zat ook mijn twijfel. De isolatie van een e39 is goed. Ook het geluid van het schuifdak verdwijnt als je de hemel ervoor schuift. En met dubbelglas heb je al amper wondgeruis, heb je dat?

Wat me opvalt ten opzichte van mijn winterbanden met dezelfde geluidsaanduiding is dat er daadwerkelijk veel minder geluid doordringt in het interieur. Afrolgeluid op goed wegdek hoor je met beide banden al amper, het is vooral het geluid op klinkerwegen en oneffenheden dat minder wordt.

Wel een mooi compliment van je vriendin voor je chauffeurskwaliteiten trouwens, haha.

lekkerebert
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door lekkerebert » 15 apr 2017, 01:36

Geen idee of ik dubbelglas heb, kan ik dat ergens aan zien?
Dacht dat ik alle opties had, behalve de electrisch te openen achterklep, en natuurlijk moet ik t zien te redden met een 3.0 6-in-lijn ipv een V8.

Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door Toink » 15 apr 2017, 09:21

Dubbelglas zal ongeveer een halve cm dik zijn. Doe je raam maar eens naar beneden. In het topic van mijn e39 staat een foto.

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: De zin/onzin van banden met (SCT) Sound Comfort Technolo

Bericht door Peerke007 » 15 apr 2017, 09:42

Interessant voor de volgende wissel zal ik maar zeggen. Mooi dat je de ervaring deelt. Hebben we tenminste wat aan :duim: .

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Performance en tuning”