Restauratie E39 M5 (style 65) velgen

Specifieke vragen of gewoon praten over het E39 ///M5 model.
Gebruikersavatar
badouwes
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2010, 13:41
Locatie: Voorburg

Restauratie E39 M5 (style 65) velgen

Bericht door badouwes » 10 mar 2021, 09:23

Beste allen,

Langs deze weg kunnen jullie de restauratie van mijn E39 M5 velgenset volgen. De welbekende "black chrome" velgen die origineel onder de E39 M5 zijn geleverd.

De reden voor de restauratie is dat de chroomlaag op een aantal plekken begon los te laten en enige kleine beschadigingen en corrosie. Daarbij werden de velgen steeds matter en een poetsbeurt hielp niet meer. Ik had het vermoeden dat de velgen eerder al 'gerestaureerd' waren, maar op een mindere manier om het maar zo te zeggen. Nadat ik vorige zomer het zelf heb geprobeerd (zonder succes) ben ik aan het bekijken hoe verder te gaan.

Een indruk hoe de velgen er uitzagen (op de eerste foto is al iets van de lak afgebeten):.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door badouwes op 15 mar 2021, 12:21, 5 keer totaal gewijzigd.
OEM M5 is enough.... lovely!

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Restauratie E39 M5 (style 65 )velgen

Bericht door Robin » 10 mar 2021, 09:33

Leuk project! Ben benieuwd!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
badouwes
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2010, 13:41
Locatie: Voorburg

Restauratie E39 M5 (style 65 )velgen: wat is de originele 'black chrome'?

Bericht door badouwes » 14 mar 2021, 11:54

Een steeds terugkerende vraag/discussie is hoe de velgen er origineel uitzagen. Hierbij deel 2 om een beeld te creëren.

Allereerst een slechte scan van de folder van het internet geplukt... waar het 'chroom' karakter/indruk wel duidelijk te zien is.

Afbeelding

Of wat foto's van een E39 M5's met weinig kilometers op de teller (van een Amerikaanse dealer die claimt zo origineel mogelijke BMW's te leveren en zonder de garantie dat de velgen hiervan al onder handen zijn genomen....):
AfbeeldingAfbeelding

Hieronder twee voorbeelden van opgeknapte velgen (waarvan de linker meer chroom en de rechter meer anthraciet is).

AfbeeldingAfbeelding

Tot slot iets over het toegepast procédé en waarom ook de velgen origineel van uiterlijk konden verschillen.
De toegepaste lagen: 1) primer, 2) zwart dat super glad moest zijn als ondegrond voor de 3) 'chroomverf' laag afgedekt met 4) blanke laklagen. Met name de dikte en wijze waarop de chroomverflaag is opgespoten tezamen met de 'gladheid' van de zwarte laklaag bepaalt het uiterlijk van de velg. Mede daarom is het zo dat fabrieksnieuwe velgen onderling kunnen veschillen, zeker bij nabestellingen.

Dus: hoe goed kunnen we bepalen wat de originele 'kleur' is van de E39 M5 velgen......? :s
OEM M5 is enough.... lovely!

Gebruikersavatar
badouwes
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2010, 13:41
Locatie: Voorburg

Restauratie E39 M5 (style 65 ) velgen: mislukte DHZ poging

Bericht door badouwes » 14 mar 2021, 14:55

Na wat offertes gevraagd en gekregen te hebben, besloot ik dat het wel leuk en leerzaam (en zo mogelijk goedkoper) om het zelf te proberen. Het is me dus niet goed gelukt....

Na veel zoek en speurwerk besloot ik het met Mipa's Vicrom lak te proberen. Eerst heb ik een aantal flessen volgens het bekende procédé gespoten om te bepalen hoe goed het zelf te doen was én om de gewenste chroomlak laagdikte te bepalen.

Dit was het resultaat, waarbij van links naar rechts steeds meer chroomlak is gespoten:

AfbeeldingAfbeelding

Met bovenstaande test was het niet mijn bedoeling om perfect spuitwerk te leveren.... :) Vervolgens de flessen naast de velgen gehouden. De gelijkenis met mijn velgen, was heel goed. Dus besloten om de velgen zelf onder handen te gaan nemen..

En toen begon een hele lange weg....

Oude laklagen verwijderen: stralen of afbijten? Ik besloot om af te bijten om de oppervlakte van de kale velgen zo glad mogelijk te houden. Welnu, de blanke lak, chroomverf en onderliggende zwarte laklagen waren goed af te bijten. Echter de daaronder liggende zwarte coating niet....

AfbeeldingAfbeelding

Tevens werd het me ook duidelijk dat ik mijn voorste en achterste setje verschillende levens hebben geleid. De achterste kon ik makkelijker afbijten. Zie hier het verschil:

AfbeeldingAfbeelding

Deze 'afbijt' ervaringen waren het begin van de 'drama': dagen heb ik hierin gestoken met professionele afbijt.... om vervolgens pure DCM (in een tijl afgedekt met water) te gebruiken. Daarin werd de coating na langer weken zachter, maar lang niet zacht genoeg om dit goed af te ronden. Tijd om dit deel uit te besteden. Aanvankelijk wilde vrijwel niemand dit doen. Mede omdat ze het risico niet wilden lopen om hun dure baden met chemicaliën te bevuilen. Uitiendelijk eentje gevonden die het wel wilde doen, maar tegen een behoorlijk bedrag en inclusief een laag epoxy primer. Dit was het resultaat:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door badouwes op 15 mar 2021, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
OEM M5 is enough.... lovely!

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Restauratie E39 M5 (style 65 ) velgen

Bericht door Marcel RSD » 15 mar 2021, 09:24

Ik heb mijn set een aantal jaar geleden in de UK laten doen, nagenoeg OEM en toen nog betaalbaar. Waar je voor op moet passen is dat de velg in de zon niet dood valt qua kleur. We hebben het in NL geprobeerd en onder kunstlicht was het resultaat heel aardig. Maar zodra je ermee buiten kwam werd in daglicht de kleur totaal anders en viel het black-chrome effect totaal weg. Werd het veel te zilverachtig.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) ///M5”