Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
joostvdkieft
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:42
Locatie: Nijmegen

Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door joostvdkieft » 30 apr 2021, 20:53

Goedenavond,

Een maand geleden heb ik samen met een monteur van een DHZ garage beide wielsnelheidssensoren achter vervangen van mijn 523i sedan. Degene rechtsachter zat muurvast en is uiteindelijk uitgeboord. De kop van de bout is ook door metaalmoeheid afgebroken. Uiteindelijk de nieuwe sensor (Bosch) gemonteerd met vloeibare pakking. Hierna bleef hij goed zitten.

Nu is het echter zo dat het ABS altijd ingrijpt bij snelheden tot 50 km/h. De lampjes van de ABS en DSC branden niet, heel af en toe knippert het DSC lampje kort. Snelheidsmeter en verbruiksmeter doen het ook nog. Gelukkig hoor je van buiten niks, maar zelfs normaal rustig remmen is echt verschrikkelijk nu. Ben ook bang dat de remfunctie niet optimaal is tijdens een eventuele noodstop.

Zou het kunnen zijn dat er bij het uitboren wat materiaal doorgeschoten is en tussen de sensor en de meettanden(?) gekomen is, waardoor het slecht gemeten wordt? De tanden waren intact na het uitboren. Of zou dit kunnen komen doordat de kabel van de sensor ergens niet goed zit? Ik hoop namelijk dat het een van deze twee is en niet de module… of de naaf.

Anyways, hopelijk heeft iemand dit al eens eerder gehad en weet een van jullie de oplossing. Kan hier namelijk ook niks over op google vinden.

Ik hoor het wel!

Groeten,
Joost
E39 523iA Executive - Anthrazit Metallic - 2000: Bernhard Markus Wilhelm I, roepnaam Klaus

vester86
Berichten: 235
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door vester86 » 30 apr 2021, 22:08

stuurhoek sensor ge-reset? bandenspanning sensoren gereset?

joostvdkieft
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:42
Locatie: Nijmegen

Re: Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door joostvdkieft » 30 apr 2021, 22:48

Ha Vester,

Er is naar mijn weten niks gereset, wel foutcodes verwijderd. Heb wel aan de hand van een instructie op Youtube de ECU gereset, maar dat heeft niet geholpen betreffende de ABS ingrepen. Wel heeft het andere kleine dingen opgelost, dus het is goed gegaan haha!

Na het loshalen van de ABS module schiet de automaat in noodprogramma en doen de snelheidsmeter plus verbruiksmeter het niet. Ook branden alle lampjes van het remsysteem. Maar dit lijkt me nogal logisch allemaal, als je de module deactiveert.

Gr Joost
E39 523iA Executive - Anthrazit Metallic - 2000: Bernhard Markus Wilhelm I, roepnaam Klaus

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door martindebelitos » 01 mei 2021, 10:02

ik denk dat je sensor niet goed zit wat betreft afstand. groet martin

Gebruikersavatar
Aron van der Eijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2020, 12:18

Re: Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door Aron van der Eijk » 04 mei 2021, 10:24

Vloeibare pakking heeft losgelaten blijkbaar. Haal het wiel er eens af en bekijk het. Ik zou ook geen pakking gebruiken om te lijmen.

joostvdkieft
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:42
Locatie: Nijmegen

Re: Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door joostvdkieft » 04 mei 2021, 19:09

Aron en Martin,

Wat is volgens jullie de beste manier om de sensor vast te krijgen? De huidige manier werkt blijkbaar dan inderdaad niet goed...
Het is wel een regelmatige ingreep. Dus geen trilling die er op zou kunnen wijzen dat de sensor zelf trilt in de houder.

Ik zal zsm eens het wiel demonteren inderdaad, benieuwd of er buiten het pakkingsmateriaal iets vreemds te zien is.

Dank beiden.
E39 523iA Executive - Anthrazit Metallic - 2000: Bernhard Markus Wilhelm I, roepnaam Klaus

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door martindebelitos » 05 mei 2021, 10:25

hallo joost je zou het afgebroken boutje kunnen uitboren met een 3mm boortje en dan er een parker kunnen indraaien voor het vaastzetten van de sensor. succes mart

joostvdkieft
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:42
Locatie: Nijmegen

Re: Constant ABS ingreep na vervanging sensoren

Bericht door joostvdkieft » 04 jun 2021, 09:52

Inmiddels is uitgezocht dat de ABS computer gerepareerd gaat worden door ACTronics. Mijn lokale garage lukte het niet om de ABS uit te lezen, wat 1 van de kenmerken is van een niet goed werkende computer. Ook de storingslampjes mbt de sensoren waren vermoedelijk foutief. Gelukkig heb ik geen uitval gehad van snelheidsmeter en/of toerenteller.

Bedankt voor alle tips! Ik heb alles uitgezocht, daarna kwamen we tot deze conclusie.
E39 523iA Executive - Anthrazit Metallic - 2000: Bernhard Markus Wilhelm I, roepnaam Klaus

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”