Auto schud bij stationair in Neutraal

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Aron van der Eijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2020, 12:18

Auto schud bij stationair in Neutraal

Bericht door Aron van der Eijk » 29 apr 2020, 13:02

Goedemiddag,

Mijn E39 540i 2001 automaat schud met stationair toerental. Voelt alsof hij valse lucht aanzuigt. Je shaked echt een beetje heen en weer in je stoel, zou niet moeten met een V8! Dit doet hij alleen in neutraal.

Daarnaast, als ik afrem bij een stoplicht, lijkt de motor niet snel/goed genoeg te corrigeren terug naar stationair, maar schiet door naar 0rpm en valt bijna uit voordat deze terug schiet naar stationair, bijna alsof hij zich 'verslikt'. Met de airco aan en daardoor hoger toerental doet ie dit niet!

Voor de rest rijdt de auto echt als een zonnetje, start altijd overtuigend en is in alle toeren sterk.
Aangezien ik de wagen al een tijdje bezit is er het een en ander gedaan (o.a. hiervoor):

* Carter ventilatie is goed bevonden bij BMW specialist.
* Nokkenas sensoren zijn vervangen.
* Krukas sensor is vervangen
* Lamda sensoren zijn vervangen
* Inlaattraject is eraf geweest (valley pan cover vervangen) -> teruggeplaatst met volledig nieuwe seals rondom.
* Luchtmassa meter is 70dkm geleden vervangen en daarna nog eens schoongemaakt
* Gasklephuis is schoongemaakt
* 2x injector cleaner door de brandstof gedaan
* Nieuwe bougies, luchtfilter, brandstoffilter
* 8 nieuwe bobines

Tips?
Laatst gewijzigd door Aron van der Eijk op 22 okt 2020, 09:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Bmw7811
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2019, 19:50

Re: Auto schud bij stationair in Neutraal

Bericht door Bmw7811 » 29 apr 2020, 13:50

Stationair schudden zou door versleten motorsteunen kunnen komen..
Aron van der Eijk schreef: 29 apr 2020, 13:02
Daarnaast, heel soms als ik flink afrem bij een stoplicht, lijkt de motor niet snel/goed genoeg te corrigeren terug naar stationair, maar schiet door naar 0rpm en valt bijna uit voordat deze terug schiet naar stationair, bijna alsof hij zich 'verslikt'.
Tijd om de automaatbak te laten spoelen? Is de bakolie wel op peil?

Gebruikersavatar
Aron van der Eijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2020, 12:18

Re: Auto schud bij stationair in Neutraal

Bericht door Aron van der Eijk » 29 apr 2020, 13:53

Motorsteunen zijn ook gecontroleerd en goed en de automaat bak is ook gespoeld :)

Gebruikersavatar
Aron van der Eijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2020, 12:18

Re: Auto schud bij stationair in Neutraal

Bericht door Aron van der Eijk » 05 aug 2020, 09:51

iemand anders nog tips?

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Auto schud bij stationair in Neutraal

Bericht door ehombie » 05 aug 2020, 14:16

realtime laten uitlezen? --> om een directie te krijgen? misfire(s) op 1 of meerdere cilinders, fueltrims waardes van beide banken?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Aron van der Eijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2020, 12:18

Re: Auto schud bij stationair in Neutraal

Bericht door Aron van der Eijk » 14 jan 2021, 14:10

Ik kreeg op een gegeven moment inderdaad ook misfire alarmen. Ik heb de injectoren toen uitgebouwd en ultrasoon laten reinigen. Dat is nu opgelost en hij loopt veel beter. Hij schud nu nog een heel klein beetje. Dit laatste beetje was verholpen na VANOS revisie. Alles loopt nu als een zonnetje.

Gebruikersavatar
Aron van der Eijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2020, 12:18

Re: Auto schud bij stationair in Neutraal

Bericht door Aron van der Eijk » 24 nov 2021, 11:46

Uitslag: voor de mensen die het later teruglezen met soortgelijk probleem.

Het doorschieten naar 0rpm deed hij nog steeds. Blijkbaar was dit het onbedoeld terugschakelen naar de eerste versnelling in de D-drive. Normaal gesproken hoort de automaat in D-drive maximaal tot de 2e versnelling terug te schakelen. Dit kon alleen voorkomen worden door met airco aan te rijden (hoger stationair toerental) of in S-stand te rijden (maar ook dit hielp niet meer na een aantal maanden). Automaat is gespoeld en heeft de laatste software maar mocht niet baten. Na speurwerk kom ik dit euvel tegen op internet, om de een of andere reden gaat de motor té laag in zijn stationair zitten (550 ipv 650rpm) wat dit veroorzaakt. Enige oplossing is het stationair 100rpm omhoog 'tunen'. Dit laten doen bij Van Beek Racing. Nu geen problemen meer.

ps.
De auto kent van fabriek 4 verschillende stationair toerentallen, het gaat om het stationair toerental bij 'in-gear and A/C-off'.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”