De BMW 5 Touring van de Buurman

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 28 jun 2022, 15:39

Vandaag de auto weer opgehaald.
De monteur heeft er een beste kluif aan gehad maar alles zit weer op z'n plek. Gelukkig blijkt de koppakking het hele verhaal overleefd te hebben. Uitgebreid warmdraaien, meer dan een uur stationair laten lopen, daarna een stuk gereden en 'm ook wel op z'n falie gegeven: geen krimp. Grote blij!

Ook ben ik erg blij met de nieuwe stuurpomp. Eindelijk een normaal stuurgedrag in bochten en bij parkeren. Wel gaf de monteur aan dat het kruisstuk op het stuurhuis wel aan vervanging toe lijkt, af en toe haakt het daar en het heeft (minimale) speling.

Tenslotte heb ik ter plekke de MAF-sensor vervangen. En ook dat doet tot nu precies wat ik ervan hoopte en verwachtte: de gaspedaalrespons is enorm verbeterd én de auto rijdt nu veel soepeler. Zowel vertrekken vanaf 0 als de tussenacceleratie gaat nu indrukwekkend veel soepeler. Het was al enorm veel beter geworden met de nieuwe Vanos, maar dit maakt het af. Benieuwd of de koude start nu ook beter zal gaan.

Helaas wel weer een nieuw probleem: het nieuwe scherm van de navigatie/bc/radio gaf er de brui aan in de warmte en het zonlicht.
Meteen de bekende persoon uit Den Helder weer gecontact. Hij heeft de radio gerepareerd en het scherm vervangen. Met beide units zijn helaas problemen, maar hij heeft beloofd het op te losssen. En als ik recenties over Jurjen zo lees heb ik daar ook alle vertrouwen in.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 30 jun 2022, 08:55

Gisteren een P1500, samen met noodloop van de motor.
Mijn stationairklep is echt schoon (zelf gedaan). Na resetten en de motor herstarten was het ook weg.
Iemand meer ideeën?
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 06 jul 2022, 23:28

Ondertussen aan het proberen de airco te fixen.
Inmiddels zijn de pomp, droger, condensor en hogedrukslang van condensor naar droger al door mij vervangen, en nog is het systeem lek. Eind van de week komt de hogedrukslang van pomp naar condensor binnen en dan ga ik maandag aanstaande naar een aircospacialist voor een diagnose over de lekkage, als die dan nog aanwezig is. Ik hoop van harte dat het de verdamper niet is, want dat is een klus waar ik niet op zit te wachten.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 07 jul 2022, 09:53

De bestelde slang was er al. Bij het ophalen gevraagd of de verdamper van de airco van de E39 vaak kapot ging/gaat. Het redelijk geruststellende antwoord was ¨eigenlijk nooit´. Dus ik hou de vingers maar gekruist, maandag weet ik meer.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 13 jul 2022, 15:12

De test gaf aan dat alleen de hoge/lagedrukleiding nog lek was.
Aangezien het aanschaffen van dat ding geen grapje is heb ik besloten om er een uit een sloper te halen. Uiteraard met het risico dat die ook lek zou zijn.

Het systeem van de auto waar ik de leiding uitgehaald heb had nog rest-vacuüm van het legen van het systeem, dus dat ga de burger moed. Daarnaast hielp het nogal om zelf de leiding te demonteren - daardoor weet je hoe het zit, nietwaar?

Afijn, na een heel gevecht ook die leiding vervangen en weer naar het aircovulstation. En met succes: het systeem kon gevacumeerd worden en dus ook gevuld. Niks te vroeg met deze temperaturen...


Afbeelding

Afbeelding
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 15 jul 2022, 16:43

Goed, de airco werkt nu. Nu alleen het defecte scherm nog vervangen en de radio tot de orde roepen, want dat geknal over speakers bij het starten kan natuurlijk niet.

Dus vandaag weer naar de welbekende specialist in de kop van Noord-Holland om een en ander te laten fixen. Het scherm dat hij geplaatst had was duidelijk stuk en is dan ook vervangen.

De knal uit de radio krijgen kostte bepaald meer moeite. Eerst besloten om iets met condensatoren te proberen, maar dat was niet afdoende. Het laat de BM54 wel beter klinken, trouwens. Daarna de print maar vervangen en dat hielp, maar nu gingen de speakers fluiten op het toerental van de motor. Daarvoor uiteindelijk nog een filter ingebouwd en eindelijk werkt alles dan zoals zou moeten.
Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg genoten van rustig cruisen met cruise control en de airco aan. In de file op de A4 ging de kilometerstand door de 400.000, dus nu is deze Bimmer dan officieel ingelopen, wat mij betreft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de auto gekocht bij kilometerstand 393.500 in februari van dit jaar. Dus in 5 maanden + 1 dag 6.500 kilometer gereden, tussen alle reparaties door. Alle reparaties, want het is veel.
Het complete koelsysteem, de complete airco (op de verdamper na), radio, navigatie beeldscherm, remmen, ontsteking, luchtmassameter multiriemen, stuurpomp, lucht- en interieurfilterhuizen, het oliefilterhuis, de dashboard verlichting: allemaal vervangen. En natuurlijk de "normale" onderhoudsbeurt nog.
Dat kost een berg geld, inmiddels meer dan de auto gekost heeft. Gelukkig krijg je daar ook echt veel "Freude am Fahren" voor terug.

Op dit moment staan de banden nog op de nominatie om vervangen te worden (voor de winter, ze hebben droogtescheurtjes maar nog niet zorgwekkend) maar dat is het dan eigenlijk ook wel (knocks on wood).

Spijt heb ik absoluut niet van de aanschaf van deze auto, maar als ik de Reparaturstau vooraf zo had in kunnen schatten had ik hem waarschijnlijk wel laten staan. Maar zoals hij er nu voorstaat ben ik er gewoon heel erg blij mee. Vanaf nu wordt het bijhouden van de techniek en proberen de auto cosmetisch weer netjes te krijgen.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
LarsBrugman
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door LarsBrugman » 16 jul 2022, 16:39

Mooie kilometerstand. Hopelijk blijft de auto het vanaf nu goed doen!

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 23 jul 2022, 12:06

Voorlopig lukt dat prima, Lars! :gekdoen:

Nog maar eens een ergernis aangepakt: ik had de inlaatluchtslang van luchtmassameter naar de tweede luchtinlaatslang vervangen. Voor een Febi slang. In eerste instantie leek dat prima, maar later viel me op dat de slang een soort van ovaal werd en meer samengeknepen raakte als er meer lucht doorheen moest. Ver van ideaal natuurlijk.

Omdat ik de oude slang nog had liggen vanwege het feit dat er eigenlijk niks aan makeerde (...) heb ik deze uitgebreid gereinigd en daarna weer terug gemonteerd. Zie het verschil:

De Febi ¨kwaliteit¨
Afbeelding
Versus origineel:
Afbeelding

Daarnaast eindelijk uitgevonden hoe de motorkap te stellen. Aan de passagierszijde kierde die nogal na het verwijderen en terugmonteren van het front tijdens de aircoreparatie-avonturen. Stellen blijkt enorm simpel als je het eenmaal weet en dat dus maar even gedaan. Ziet er weer strak uit.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 25 jul 2022, 13:25

Verbruikcijfers, ook interessant.

Gisteren een rit Den Haag-Winterswijk vv, heen in de stikstofreductiesnelheid van 100 km/h (nou ja, zo ongeveer :lol: ) en terug gewoon met 130 +/- 5 km/h.
Afgelegde afstand vanaf voltanken tot weer voltanken: 370 kilometer precies.
Verbruik (benzine, hypothetisch) volgens bc 8,4 l/100 km (= 1 op 11,9)
Gemeten LPG verbruik 370 km/40,59 l (= 1 op 9,11)

Zowel heen als terug de airco op 20 graden, autostand. Zoveel mogelijk op de cruise control (ca 95 procent van de rit schat ik).
Zit ie op LPG toch zo'n 27% boven wat de boardcomputer zegt bij rijden op benzine. Dat zal in de praktijk ook wel iets tegenvallen, maar binnen 10% zoals Vialle belooft blijft ie (nog) niet.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Lennert
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2022, 03:54

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Lennert » 23 aug 2022, 18:35

Hallo mensen, ik ben op zoek naar Jurjen. Kan iemand mij laten weten hoe ik met hem in contact kom? Ik wil mijn BM 54 laten reviseren vanwege krakende speakers. De speakers zelf zien er nog goed uit. Bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 24 aug 2022, 07:33

Via Marktplaats...
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Flerflep » 02 sep 2022, 10:32

Flinke lijst zeg, knap dat je ook zo veel zaken zelf hebt gedaan. Het sleutelen aan een airco systeem is altijd mijn grootste ergernis geweest. (op boutjes en moertjes die onder een onmogelijke hoek geplaatst zijn na dan)

Heb je ook bijgehouden wat je kosten tot nu toe zijn? Het viel mij na 1.5 jaar E60 toch wel wat tegen ondanks dat ik niet het gevoel kreeg bijna maandelijks een klein kapitaal te versleutelen aan de voiture.

Dat de FEBI slang zo slechts presteert valt mij ook wel tegen zeg, had best een hoge pet op van hun kwaliteit maar wellicht dat het door de jaren heen toch minder is geworden. Succes met de auto!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 05 sep 2022, 16:10

Ik heb de kosten wel bijgehouden, maar ook weer verdrongen. In ieder geval heb ik aan onderhoud en reparaties al bijna de aanschafprijs uitgegeven... ;)

Dank je wel verder, de auto bevalt prima en zal nog best een poosje blijven.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 27 okt 2022, 18:52

De laatste weken toch weer regelmatig narrig met koude start. Starten, aanslaan en meteen weer afslaan.
Tot voor kort deed ie het dan na de tweede poging wel, maar ook dat werd steeds minder, tot helemaal niet meer aanslaan aan toe.
Aangezien de auto op LPG gewoon goed rijdt verdacht ik geen sensoren als oorzaak van deze problemen, maar eerder het benzinetoevoertraject. Inmiddels had ik brandstoffilter/brandstofdrukregelaar al vervangen en dat hielp wel iets, maar nog niet afdoende.

Daarom vandaag de benzinepomp vervangen voor een exemplaar van de sloop. Dit omdat dit soort intermitterende storingen kunnen komen door een pomp die zijn beste tijd gehad heeft en het soms zelfs even helemaal niet meer doet.
Opvallend: het stukje slang tussen pompuitgang en (door mij geplaatst) keerklepje bevatte bijna zwarte benzine. Ergo: dat stukje slang tussen pompuitgang en keerklep was geen brandstofslang, al was het wel als zodanig verkocht, en was aan het desintegreren. Vond het ook al raar dat er niet op stond dat het benzineslang is. De tank zag er vanbinnen schoon uit en daar was ik erg blij mee.

Hoe dan ook, met andere pomp en zonder keerklepje startte hij in ieder geval goed, sloeg netjes aan en liep meteen mooi op 6 cylinders. Dit wel met warme motor, want naar de sloperij geweest. De vlotter doet het ook nog, dus in zoverre is de operatie geslaagd. Morgen eens kijken wat er met koude start gebeurt.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Ray_530i_2001 » 23 nov 2022, 13:53

Buurman schreef: 11 apr 2022, 08:23

Zelfde toeval is de bakmelding, die veroorzaakt wordt door slechte contacten in de versnellingskeuze schakelaar. Meten leerde dat er op het moment van de storing dode contacten te vinden zijn. Is een redelijk easy fix, even de schakelaar onder de auto vandaan vissen en open pulken, contacten opschuren en dan zou die het weer moeten doen.

We komen er wel... 8)
Hoi Buurman.

Waar kun je deze contactpunten doormeten bij de E39 TRANS. FAILSAFE PROG melding? Ik heb de melding af en toe. Opnieuw starten lost het eigenlijk op. Ook bij stilstaan en in zijn P zetten wil dit nog wel eens veroorzaken bij mij.

In het verleden een rotte accu vervangen en daarna was de melding jaren weg, nu heb ik de melding weer en de accu werd slecht, dus ik dacht... nieuwe accu! Alleen is het probleem nu niet opgelost. Doormeten dus maar even, maar waar?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”