Home

Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

De afgelopen jaren heeft BMW veel kennis opgedaan door de ontwikkeling van de BMW i modellen. Het werd tijd voor een volledig elektrisch model van de X-series van BMW. Dit BMW model valt in de SAV (Sports Activity Vehicle), deze nieuwe BMW iX3 verenigt emissievrij rijplezier met het sportieve karakter waar de auto’s van BMW bekend om staan. Met de BMW iX3 zet BMW Group tevens het modellenoffensief in het kader van zijn NUMBER ONE > NEXT strategie voort op de markt voor geëlektrificeerde auto’s. De BMW iX3 is leverbaar vanaf € 71.000,-.


China krijgt de primeur van de BMW iX3

BMW geeft aan dat zij later dit jaar in China deze iX3 lanceren. Een grappig feitje, deze modellen rollen de BMW fabriek uit in het Chinese Shenyang. Deze fabriek is onderdeel van de joint venture BMW Brilliance Automotive.

BMW iX3 fabriek

Debuut voor BMW eDrive technologie van de vijfde generatie

Met de BMW iX3 debuteert ook de BMW eDrive technologie van de vijfde generatie. De nieuwste versies van de elektromotor, de elektronica, de laadtechnologie en de hoogvoltage-accu brengen een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van prestaties, energieverbruik en actieradius. De componenten die ontwikkeld zijn door BMW Group zelf worden vanaf 2021 ook in de BMW i4 en BMW iNEXT gemonteerd.

BMW iX3 elektrische motor

Geïntegreerde aandrijvingstechniek

De geïntegreerde aandrijvingstechniek in de BMW iX3 is essentieel voor het optimaliseren van het vermogen en de efficiency. In de nieuwste BMW eDrive technologie zijn de elektromotor, de elektronica en transmissie in één behuizing samengebracht. De elektromotor in de iX3 werkt volgens het principe van een synchrone draaistroomelektromotor zonder magneten. In deze constructie is het gebruik van zeldzame aardmetalen overbodig.
De elektromotor in de BMW iX3 levert 30% meer kracht in vergelijking met de motoren in de bestaande volledig elektrische modellen van BMW Group. Het rendement van de elektromotor loopt op tot 93%, terwijl het rendement van verbrandingsmotoren nog geen 40% bedraagt. Het nieuwe aandrijvingssysteem heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) en een indrukwekkend koppel van 400 Nm. Dat blijft – anders dan met veel andere elektromotoren – in stand bij hoge toerentallen.

Wel achterwiel aandrijving, maar de topsnelheid is begrenst!

De BMW iX3 sprint vanuit stilstand in 6,8 seconden naar 100 km/h, wat vergelijkbaar is met de conventioneel aangedreven BMW X3 xDrive30i. De topsnelheid is uiteraard ‘elektronisch’ begrensd op 180 km/h. Op de vraag waarom geeft BMW geen antwoord, maar de efficiëntie zal de voornaamste reden zijn. De aandrijving op de achterwielen zorgt niet alleen voor het klassiek rijplezier waar BMW bekend om staat. De ARB technologie zorgt ervoor dat er beperkt wielslip kan plaats vinden.

BMW iX3 zijkant

80% opladen in net iets meer als een half uur?

De nieuwe technische vindingen die debuteren onder de vlag van de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie zijn onder meer een innovatieve oplader, die energie levert aan zowel de 400-voltaccu voor de aandrijving als de gewone 12-voltaccu. Aan een laadpunt met wisselstroom is zowel eenfase als driefase laden mogelijk met maximaal 11 kW. Aansluiten op een snellader (gelijkstroom) maakt opladen met maximaal 150 kW mogelijk. In 10 minuten kan 100 kilometer rijbereik worden bijgeladen. De hoogvoltage-accu in de BMW iX3 kan in slechts 34 minuten van 0 tot 80% van zijn capaciteit worden opgeladen.

BMW iX3 aan de lader

Sportieve wegligging en maximale tractie

De hoogvoltage-accu van de nieuwste generatie is extreem plat. Daardoor is hij perfect geïntegreerd in de flexibele architectuur van de BMW iX3: hij is in de bodem van de auto geplaatst. Hierdoor ligt het zwaartepunt van de auto 7,5 cm lager dan dat van de andere BMW X3 modellen. Uiteraard is dat ook in het voordeel van de rijdynamiek van de BMW iX3.

BMW iX3 weg rijden

Nieuw besturingssysteem en een volledig nieuw navigatie systeem

Dit model maakt gebruik van het nieuwste cloud-based navigatiesysteem BMW Maps. De voordelen hiervan lees je hier: BMW Maps. Ook is de iX3 uitgerust met het nieuwste besturingssysteem ID7.

BMW iX3 kenmerken die verschillen met de X3

Mode specifieke designdetails optimaliseren de aerodynamische kenmerken en geven uitdrukking aan het op duurzaamheid gerichte aandrijvingsconcept. De voorbumper en de BMW nierengrille zijn grotendeels dicht en de achterzijde van de BMW iX3 is zodanig gevormd dat de luchtweerstand wordt geminimaliseerd.

BMW iX3 voorkant

Maximale aerodynamica voor de BMW

Ook de innovatieve, aerodynamisch gevormde lichtmetalen wielen verbeteren de luchtstroming rond de auto. Ze worden voor het eerst toegepast op de BMW iX3 en verlagen de luchtweerstand met zo’n 5% ten opzichte van een vergelijkbaar model met reguliere lichtmetalen wielen. De winst is bereikt door middel van verfijnde inzetten in het wiel in V-spaak styling, waardoor de lucht veel vloeiender doorstroomt. Het resultaat voor de BMW iX3 is een gemiddeld 10 km grotere actieradius in de WLTP testcyclus. Samen met de aerodynamische aanpassingen aan de achterdiffuser, de wielophanging en de beweegbare kleppen om de luchtstroom te verbeteren, geeft dat de volledig elektrische BMW iX3 een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van slechts 0,29.

BMW iX3 velgen wielen

BMW IconicSounds Electric

Dit systeem debuteert in de BMW iX3 en geeft de rijbeleving in de elektrische auto extra emotionele diepte. Variaties in de belasting van de auto worden weerspiegeld in een eveneens soepel variërend geluid. Energieterugwinning als de bestuurder het gaspedaal loslaat en remt, gaat eveneens vergezeld van een soepele variatie in het geluid. Iedere manier van rijden wordt begeleid door een bijpassend geluidsbeeld. Als de start-stopknop wordt ingedrukt, is een korte melodie te horen die de sfeer van de komende elektrische rit weergeeft. Deze voorziening is standaard in de BMW iX3, terwijl de geluiden tijdens het rijden behoren tot de uitvoering High Executive.

De ‘rijgeluiden’ zijn specifiek gecomponeerd door de sound designers en acoustic engineers van BMW. De melodie bij de start-stopknop is het resultaat van de samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale. Het is een primeur in een productieauto. Soundtracks voor de BMW iX3 voor het rijden die zijn voortgekomen uit de samenwerking met Hans Zimmer zijn later ook voor andere geëlektrificeerde BMW modellen beschikbaar.

BMW iX3 achterkant

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons op het forum een enorm grote achterban met meer dan 30.469 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan

BMW agenda 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste BMW nieuws? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van BimmerPortal.


Wist je dat deze nieuwsbrief naar meer dan 30.000 leden en liefhebbers verzonden wordt?

Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Koed Guerrilla Exhaust BimmerParts
Fullcartuning ST Suspension Z Performance Automaan
KW suspensions Remus  Wagner Tuning  

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamenlijke interesse is een mooie basis
check-vink Evenementen: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Onderdeel nodig? Bekijk het te koop gedeelte