Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

De nieuwe maxi scooter van BMW Motorrad heet C evolution. Met zijn actieradius van 160 kilometer is deze emissievrije maxi-scooter een leuk speeltje voor erbij. Daarnaast is er een versie leverbaar die nog gereden mag worden met het A1 rijbewijs.

Nu klinkt dit natuurlijk fantastisch allemaal, maar als je wat meer in de materie duikt van deze elektrische maxi-scooters, zijn er ook zeker minpunten te vinden. De oplaadtijd wanneer de modules volledig leeg zijn bedraagt namelijk 3 uur. In 2 uur en 15 minuten zit je rond de 80%. Deze modules zijn namelijk gelijk aan die van een BMW I3. Het daadwerkelijke rijbereik wordt eerder ingeschat op 100 km en bij koud weer laden de modules minder goed op en lopen ze sneller leeg.

Wie herinnert zich nog de BMW Motorrad C1? De maxi-scooter met het dakje erover?

De BMW C1 was met zijn dakje, een gewicht van 185 kg en 125 cc motor nu niet echt een prestatie topper. Daarnaast klaagde veel mensen over de stabiliteit en dat de “scooter” in verhouding tot andere scooters erg breed was. De BMW C1 is dan ook nooit echt aangeslagen.

Stiekem bekruipt dan toch ergens het gevoel dat de nieuwe C evolution in dezelfde maten niet geheel praktisch zal zijn bij dagelijks gebruik. Oké, de topsnelheid wordt geclaimd op 129 km/u. De sprint van 0 tot 50 in 2,7 seconden. De C evolution is geen lichtgewicht met zijn 265 kilo. Zodra je de prethendel vol opentrekt en de topsnelheid aantikt van rond de 120km/h, verlies je volgens meerdere reviews al gauw per gereden kilometer een kleine 10 kilometer aan rijbereik.

Een ander praktisch nadeel is dan ook nog de beperkte ruimte in de buddy. Hier bevindt zich namelijk het oplaadt/stekkerblok. Dus even je helm hierin opbergen is meer puzzelen dan je normaliter gewend bent bij een gewone maxi scooter.

Samenvattend:

De nieuwe C evolution is het gewoon eigenlijk nog net niet. Misschien met een hoger rijbereik, minder hoge prijs ( €15.250,-) en iets praktischer comfort (door lager gewicht en lege buddy) ooit wel.

Het alternatief?

Vergelijkend ben je met een BMW C 650 GT met Highline pakket (want wie wil er nu niet een verwarmde buddyseat en handvaten in de koude maanden?) op een €13.026,- een stuk beter uit.
En als dat niet overtuigt, misschien doen de topsnelheid van 180 km/h en actieradius van 260 kilometers bij normaal gebruik dat dan wel.

 

Bekijk hieronder de foto's.

 

Tekst + foto's door Jasper.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons op het forum een enorm grote achterban met meer dan 29.200 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Koed Guerrilla Exhaust BimmerParts
Fullcartuning ST Suspension Z Performance Automaan
KW suspensions Remus  Wagner Tuning  

Populaire artikelen

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte