Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

M 01

Ga je dan voor de M2 of de M4? Of wellicht de M6? De laatste en nieuwste toevoeging aan het M-gamma is de M2. Een lichte en extreem sportieve versie van de 2-serie coupé. Zoals eigenlijk alle Duitse premium-merken hun gamma uitbreiden met nieuwe modellen, nieuwe categorieën en soms zelfs niches is ook BMW hier hard mee bezig. Denk in dit geval aan de X6, de i8 en de 5-serie GT, welke allemaal de laatste jaren het licht zagen. Stuk voor stuk brengen deze wagens gemengde reacties, waarbij de woorden van “extreem gaaf” en “vernieuwend” naar “oerlelijk” en “een schaamte voor het merk” gaan. Aangezien BMW M GmbH (officieel: BMW Motorsport GmbH) een 100% dochter van BMW is geldt dit ook in meer of mindere mate voor de sportieve tak van onze passie. Zijn ze bij BMW M dan ook op zoek naar gaten in de markt of zijn ze gerichter bezig?

Vroeger was dit een stuk makkelijker. Wou je een sportieve M-coupé, dan ging je voor de M3. Wou je een nog hardere versie kocht je de M3 CSL of de modernere M3 GTR. Wou je een dikke sedan uitgevoerd als M had je de M5. Tegenwoordig heb je de M2, de M4 en de M6 als coupés, maar als vierdeurs heb je de keuze tussen de M3, de M5 en de M6 Gran Coupe. “Door de bomen het bos niet meer zien” is hierdoor een goed passende uitspraak geworden…

Neemt de M4 de fakkel over van o.a. de E46 M3? Of toch niet…

De M4 is wellicht de spirituele “nieuwe M3 coupé”, maar nu is er ook een M2 coupé. Wat is dan precies het verschil en wie koopt welke van de nieuwste generatie? Wie gaat er voor de M2 en wie gaat er voor de M4?

M 02

De M2 en de M4. Gelijk bloed, maar waar zitten de verschillen?

Zoals voor iedereen te zien is zijn er veel overeenkomsten tussen beide nieuwe modellen, maar zijn er ook de nodige verschillen. De M2 is veel kleiner, heeft minder vermogen en is dus ook langzamer dan de M4. Tel daarbij op dat de vanafprijs zo’n €30.000.- minder is. Maar dat betekent niet dat de M2 een wannabee M4 is. Met 365pk en een 0-100km/h tijd van 4,3 seconden is deze alles behalve te onderschatten en zal deze wagen akelig goed meekomen met zijn grotere zus. Waar de M2 echter wel verschilt is het type klant dat op deze wagen af zal komen. Door zijn kleinere formaat en dus lagere gewicht is de M2 meer geschikt voor mensen die een compacte en zeer wendbare wagen zoeken, maar geen hothatch willen. De M2 is voor de mensen die de E46 M3 (CSL) prefereren over de nieuwe M4, omdat zij laatst genoemde te groot of te ingewikkeld vinden. De M2 is voor de mensen die een circuitwagen voor dagelijks gebruik willen, waar de M4-klanten een dagelijkse auto voor het circuit wensen.

M 03

Dit betekent uiteraard niet dat de M4 eigenlijk ongeschikt is voor het circuit. Met 431pk is deze wagen alles behalve traag en door de TwinPower Turbo 3,0 liter 6-in-lijn heeft deze wagen in werkelijk ieder toerengebied de mogelijkheid om het asfalt aan stukken te scheuren. BMW M heeft de wagen zo ontwikkeld dat er amper een turbolag te merken is en heeft dit blok nog steeds de typerende BMW M snerp die de E46 ook had. Een gevalletje van sterke engineering waarbij ook rekening gehouden is met brandstofverbruik d.m.v. een twinturbo. Een win-win situatie dus als je het mij vraagt!

Al met al kan de M4 net zo’n grote maniak zijn als de M2 is, echter lijkt het erop dat de M2 een meer hardcore ervaring biedt. Het is in mijn ogen dus niet zo dat de M2 klanten wegsnoept van de M4 of vice versa, het is gewoon een ander kaliber auto met een andere markt. Dus als jij het persoon bent dat een grijns op zijn of haar gezicht wilt door een auto onbeperkt hard door de bochten wilt gooien en dat belangrijker vind dat ultieme snelheid, dan is de M2 de auto voor jou. Ben jij het persoon dat de ultieme machine in zijn klasse zoekt, welke ook met bizar harde snelheden de bocht door kan, maar wil je niet teveel inleveren op comfort en dagelijks gebruik, dan is de M4 jouw wagen. Echter, wil je onze ultieme held zijn? Dan daag ik je uit om ze beiden te bestellen… Neem dan wel een knalblauwe M2 en een stijlvol mooie witte M4 met cognac interieur!

M 04

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons op het forum een enorm grote achterban met meer dan 29.200 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Koed Guerrilla Exhaust BimmerParts
Fullcartuning ST Suspension Z Performance Automaan
KW suspensions Remus  Wagner Tuning  

Populaire artikelen

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte