Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

Een-grote-stap-op-weg-naar-autonoom-rijden-voor-BMW-Bimmer-Portal2

BMW Group zet een belangrijke stap op weg naar autonoom rijden met de deelname aan het onderzoeksinitiatief Ko-HAF, wat een afkorting is van 'Kooperatives Hochautomatisiertes Fahren'. Met 'coöperatief' wordt de interactie tussen autonoom rijdende auto's bedoeld.

 

Om voor meer veiligheid en comfort te zorgen d.m.v. bestuurdersassistentiesystemen, kunnen deze assistentie bieden om de taken zelfs helemaal volledig over te nemen van de bestuurder. Het systeem kan de auto vooruit en achteruit laten rijden en bochten laten nemen.

Als onderzoeksdoel wil BMW Group met Ko-HAF standaards ontwikkelen en testen, die volautomatische besturingssystemen van storingen vrijwaren. Hierbij komen uiterst nauwkeurige digitale routekaarten aan te pas, met daarin o.a. gegevens over tijdelijke wegomleidingen of wegversmallingen. Het doel is dat besturingssystemen tot 300 meter vooruit de wegsituatie en verkeersomstandigheden kunnen monitoren via interactie met elkaar en door meldingen van andere hoog geautomatiseerde (HAF) voertuigen. De data van deze HAF-voertuigen worden in een beveiligde server opgeslagen en zijn via snelle LTE-mobiele netwerken uitwisselbaar tussen de voertuigen.

Omdat de bestuurder juridisch toch verantwoordelijk blijft bij autonoom rijden, wordt ook gekeken hoe de automobilist veilig de besturing kan overnemen als dat nodig is. BMW Group wil het 'noodzakelijk overnemen' zo goed als uitsluiten en focust zich dan ook op bijzondere verkeerssituaties, zoals gevaarlijke weggedeelten, wegwerkzaamheden en snelwegknooppunten. De onderzoeksresultaten worden daarom in simulaties en op testbanen getest. In een later stadium gebeurt dat ook op de openbare weg.

Een-grote-stap-op-weg-naar-autonoom-rijden-voor-BMW-Bimmer-Portal3


De start van het onderzoeksplan was op 1 juni 2015 en loopt tot en met november 2018. Het project wordt geleid door TÜV Rheinland.

De specialisten van BMW Group Forschung und Technik nemen deel aan:
• Het ontwikkelen van uiterst nauwkeurige stratenmodellen voor het genereren van digitale kaarten.
• Voertuiglocatiebepaling op de digitale kaarten en onafhankelijk van de kaarten op basis van wegmarkeringen.
• Het onderzoeken van concepten voor veilige overname van de besturing door de bestuurder.
• Autonoom reageren op storingen en hindernissen in het verkeer.
• Anticiperende werking op normale verkeerssituaties.
• Het vergroten van de verkeersveiligheid met hoog geautomatiseerde assistentiesystemen.

Hierbij gaat het ook om het ontwikkelen van voorstellen voor standaardisering van testsituaties, meetmethoden en -eenheden. Voor het waarborgen van een storingsvrije werking op de openbare weg wordt eerst een virtueel concept voor autonoom rijden ontwikkeld.

Een-grote-stap-op-weg-naar-autonoom-rijden-voor-BMW-Bimmer-Portal1


De BMW Group is wereldwijd een van de koplopers met het ontwikkelen van gedeeltelijk of volledig automatische systemen. Zo werd al in oktober 2009 de BMW Track Trainer op de Nordschleife van de Nürburgring gepresenteerd als een experimentele voorbode van een autonoom rijdende auto die in elke bocht de ideale lijn aansnijdt. Verder toonde de BMW Track Tainer ook zijn kwaliteiten op de circuits van Laguna Seca, Zandvoort, Hockenheim- en Lausitzring en Valencia. Hierbij verzamelden de constructeurs belangrijke praktijkinformatie over de besturen en positiebepaling onder zeer extreme omstandigheden.

Dit leverde ook een bijdrage aan het onderzoeksproject BMW Nothalteassistent. Mocht de bestuurder bijvoorbeeld onwel worden tijdens het rijden, dan brengt het systeem het voertuig automatisch en veilig tot stilstand op de vluchtstrook en alarmeert hulpdiensten.

De testauto's van BMW Group rijden sinds medio 2011 autonoom op de A9 van München richting Nürnberg. Op deze manier worden de prototypes constant verder ontwikkeld in de praktijk. De testauto's van BMW Group kunnen zelfstandig remmen, accelereren en inhalen. Ze houden daarbij rekening met het verkeer, de verkeerssituaties en de verkeersregels bij snelheden van 0 tot 130 km/u. De specialisten hebben momenteel al zo'n 25.000 testkilometers afgelegd. De voertuigen maken gebruik van rondom gemonteerde camera's en sensortechniek, zoals lidar, radar en ultrasoon.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons op het forum een enorm grote achterban met meer dan 29.200 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Koed Guerrilla Exhaust BimmerParts
Fullcartuning ST Suspension Z Performance Automaan
KW suspensions Remus  Wagner Tuning  

Populaire artikelen

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte