Goed, de schade is onlangs opnieuw hersteld en is nu een stuk beter gedaan

. Jammer dat het niet in 1 keer kan...
Wat betreft de huidige problemen:
>>> Her en der zet ik er wat
referenties bij voor de duidelijkheid. <<<
Inhouden. Ik heb de laatste maanden ook weer last van inhouden en het af en toe inzakken van de toeren (vooral bij afremmen), maar met de BMW Scanner krijg ik foutcodes op alle cilinders dus ik vermoed de nokkenassensor of bobine. De nokkenassensor is goedkoper dus die eerst maar even vervangen. De waardes van de LMM (vorig jaar nog vervangen) en lambdasondes zijn gewoon goed (onlangs nog getest). Het luchtfilter, de bougies, stappenmotor en EGR lijken eveneens nog in orde.
Ik kan maar geen grip vatten op het inhouden. Sinds een half jaar of wat geleden heb ik dat voor het eerst gemerkt, maar er zijn weken dat 'ie het niet doet, en dan weer enkele ritjes wel (en best erg). Hij houdt dan in (volgens mij voornamelijk bij koude motor) zo rond de 2500 toeren, en vooral in de lagere versnellingen. Het metertje van het brandstofverbruik schiet wel volledig naar rechts (lijkt me goed) maar hij bokt en de toeren gaan dan niet omhoog. Eenmaal daar doorheen (dus boven de 2500) kan ik 'm vol richting de 6000 doortrekken zonder problemen. De laatste tijd lijkt het echter erger te wordenLekkage radiateur. Weinig nieuws eigenlijk. Ik heb het een hele tijd afgekeken en hij lijkt enkel een beetje te lekken bij langere ritten, maar ook dat de laatste tijd niet zo erg meer... Misschien dat het bij warm weer (opnieuw) ernstiger wordt, maar op het moment vind ik (en de monteur eveneens) het niet nodig om deze (plus toebehoren zoals slangen en thermostaat, puur uit voorzorg) te gaan vervangen.
Vorig jaar zomer lekte 'ie flink, toen hebben we er een 'wondermiddel' in gedaan met het idee van; we vervangen de radiateur later wel. Niet veel later is de waterpomp kapot gegaan. Die vervangen, en sindsdien lijkt het lekken niet echt meer voor te komen. Het lijkt me echter sterk dat 1) de radiateur magisch hersteld is door de waterpomp of 2) het wondermiddel nog steeds effect heeft.Alarm storing. Zie onderstaande.
Onregelmatige airco. Ook hier eigenlijk weinig nieuws. We (monteur en ik) hebben zo ongeveer alles al uitgesloten / vervangen qua airco-toebehoren, dus ik kan alleen nog maar hopen dat het probleem toch stiekem in de kachelweerstand (egel) zit, en aangezien ik deze al een hele tijd heb liggen ga ik die toch maar vervangen binnenkort.
Onregelmatige airco houdt in: in het begin is de lucht zeer koud, maar neemt steeds meer af. Ook de manuele stand heeft als resultaat dat de lucht steeds minder wordt. Als ik daarna de airco uit zet, dan komt er na een minuut of wat veel koude lucht binnen. Na het opnieuw inschakelen van de airco begint het van voor af aan. Lijkt op overbevriezing. Koelmiddel zit er genoeg in.De GM5 module moet ik nog laten repareren (wat zeer waarschijnlijk de alarmstoring veroorzaakt, ik heb er namelijk maanden geen last van gehad, tot het onlangs een dagje warm weer was en de storing optrad, dus dat lijkt me het geval te zijn), maar als het handschoenkastje er dan toch uit moet dan kan ik beide puntjes net zo goed combineren (scheelt weer werk).
Alarm storing houdt in: snel knipperen van de 'clown neus' na het locken (enkel warm weer) en geen werking van de sensoren. Normaal ervaren mensen problemen met het locken / unlocken van de deuren als gevolg van de GM5 module, maar dit kan ook het alarm beïnvloeden: The GM5 is used to control a variety of different functions. Here is a list of functions this module controls: *knip* Vehicle alarm (siren, tilt & sonar sensors and clown nose light) *knip* (via http://www.bmwgm5.com/).Lekkage distributiekast. Geen planning vooralsnog...
Onlangs moest ik flink wat olie bijvullen (nadat 'ie pas een grote beurt had gehad), en nu blijkt dat ik een flinke lekkage heb aan de onderzijde (links), bij de distributieketting in de buurt. Dat gaat mijn monteur een gehele werkdag kosten zegt 'ie, dus dat is even pijnlijk. De pakkingen zijn niet duur, maar het is gruwelijk veel werk.Nu zit ik eigenlijk een beetje in dubio.Ik wil binnenkort rondom nieuwe bandjes monteren en tegen de zomer / van de zomer mijn velgen laten opknappen en de auto goed laten poetsen zodat de hologrammen op de motorkap weg zijn en de swirls / kleine krasjes her en der minder opvallen, maar ik heb een aanbod gekregen van een potentiële werkgever (tevens enkele gesprekken gehad) en daarbij zit de optie tot een leaseauto. Aangezien de kosten die ik maak enkel maar hoger worden door stijgende brandstofprijzen + het feit dat ik (veel) extra moet gaan rijden, zou het betekenen dat ik financieel gezien beter kan gaan stoppen met privé rijden en dus mogelijk ga voor de lease auto.
Nu is dat wellicht jammer daar ik veel geld in deze auto heb gestoken, maar dat is dan maar zo. Mocht ik de auto daadwerkelijk gaan verkopen, dan zit ik eigenlijk met het onderhoud. De nokkenassensor, GM5 module en kachelweerstand ga ik sowieso wel aanpakken, maar ik wil dan uiteraard geen zorg meer dragen voor het lekkageprobleem dat ik heb. Daarnaast bestaat natuurlijk het risico dat de reparaties die ik wil doen niet de problemen oplossen, maar dat is nu nog onbekend natuurlijk. De 'niet cruciale' dingen (banden, poetsen, velgen herstellen) wil ik dan eveneens overslaan.
Mij lijkt echter wel dat het verstandig is de gebreken te noemen, niet waar? Sowieso heb ik weinig zin in Marktplaats en dergelijke, dus mogelijk ga ik 'm hier te koop zetten, maar iedereen kan natuurlijk dit topic lezen en zal zien wat ik er aan gedaan heb maar ook wat er mis mee is (geweest), en mogelijk daardoor afhaken.
De echte liefhebber zal echter sommige problemen als uitdagingen zien (wellicht?) en er minder moeilijk over doen, maar wat is wijsheid? Bijvoorbeeld: ik erger me aan de krassen in (zij)ruiten, maar ik ben dan ook een pietlut. Ik heb er echter wel over gesproken hier dus eronderuit komen kan ik niet. Ik ben dan afhankelijk van wat de potentiële koper ervan vindt / erover denkt. Mocht ik 'm niet kwijtraken dan zal ik hem waarschijnlijk verpatsen aan een handelaar, maar dat geniet niet mijn voorkeur.
Graag hoor ik jullie ideeën / tips.
Inmiddels vervangen:
- Spoiler: Laat zien
- Blower fan (motor).
Veer rechtsachter.
Trailing arm bussen achter.
Draagarmen voor.
Waterpomp.
Luchtmassameter.
Schokdempers achter.
Vacuümslang inlaatspruitstuk.
Carterventilatieklep.
Alarm-sensor motorkap.
Relais achterruitverwarming.
Airbag-mat passagierskant.
Uitlaatbeugel.
Een of andere pakking ten behoeve van olielekkage.
Busjes ten behoeve van de versnellingspook.
'Mods' reeds uitgevoerd:
- Spoiler: Laat zien
- Alpine MP3-CD-wisselaar geïnstalleerd.
Nieuwe pookhoes (origineel leder).
Nieuwe middenconsole.
Bekerhouders / muntenhouder.
Nieuwe interieurlijsten (Titan).
Nieuwe koplamp linksvoor (rechtsvoor reeds vervangen door de vorige eigenaar).
Nieuwe pookknop (M-sportpook).
Clutch Stop
Multifunctioneel sportstuur
Titan tellerringen
Parkeersensoren
Boordcomputerhendel (richtingaanwijzerhendel met B/C knop)
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".