• Advertentie

BimmerPortal Algemeen Forum Algemeen BMW Forum Artikelen

BMW swirl flaps - diesel

Index artikelen op BimmerPortal.nl

BMW swirl flaps - diesel

Berichtdoor Dnl » 16 okt 2009, 22:48

Dit artikel gaat over “swirl flaps” wat in het Nederlands het beste te omschrijven is als zijnde “wervelkleppen” of “vlinderkleppen”. BMW gebruikt deze kleppen in de inlaatspruitstukken van de dieselmotoren van 2001 tot 2004. Zover ons bekend zitten de swirl flaps in de volgende in de volgende motoren van BMW:

Bouwjaar 2001
  • E46 320d, 320Cd, X3 2.0d
Bouwjaar 2002
  • E46 330d/330Cd, X3 3.0d, X5 3.0d, E60/E61 530d/535d, E65 730d
Bouwjaar 2004
  • E60/E61 525d
Tot op heden worden de swirl flaps door BMW gebruikt op diverse diesel motoren. Je kunt dit checken door rechtsonder het inlaatspruitstuk te kijken of er ook vacuüm slangen (4 of 6 in dit geval) aan het spruitstuk gekoppeld zijn.

Het doel van de swirl flaps
De swirl flaps variëren de lengte/volume in het inlaatspruitstuk om zodoende een mooier koppelverloop en meer efficiëntie te creëren. De BMW swirl flaps worden bediend d.m.v. een motor vacuüm vanaf het onderdruk circuit van de EGR en de turbo. De stand van de swirl flaps is dus gerelateerd aan de stand van het gaspedaal, stand van de turbo geometrie en de stand van de EGR.

De BMW swirl flaps in gemonteerde toestand op een BMW E46 320d:

Afbeelding

Het probleem met de BMW swirl flaps
Het probleem wat echter kan ontstaan is dat de swirl flaps of het mechaniek waarop de swirl flaps gemonteerd zijn bezwijken in het inlaatspruitstuk. Het meest aannemelijke is dat metaal moeheid optreedt vanwege de kool aanslag gecombineerd met de (turbo) druk in het spruitstuk. Kool aanslag in het spruitstuk is de normaalste zaak van de wereld bij de moderne dieselmotoren omdat deze een EGR gebruiken. Dit systeem recyclet een deel van de (roet houdende) uitlaatgassen om het milieu tegemoet te komen (verminderd de uitstoot van NOx-en).

Gevolgen…
De gevolgen van een afgebroken swirl flap zijn desastreus! Kort gezegd kost het je motor waarna deze of vervangen moet worden of anders gereviseerd. Wat gebeurt is dat een afgebroken klep in de cilinder van de motor terecht komt en vaak de zuiger, kleppen en cilinderkop beschadigd. Het is daarbij niet onmogelijk dat ook de drijfstang en zelfs de krukas een piekbelasting krijgen en daardoor schade oplopen.

De oplossing
In principe is de oplossing met de BMW swirl flaps vrij simpel: verwijderen! Een klep die er niet zit breekt ook niet af. Qua theorie zou het verwijderen van de swirl flaps uit je E46 gevolgen moeten hebben voor het karakter van de motor maar in de praktijk is dit nauwelijks merkbaar.
Founder BimmerPortal/BimmerPortal.
Vragen? Mail mij gerust..

Dnl

Beroemd

Mijn BMW: E87 118i M
Status: Offline

BimmerAds

Swirl flaps DIY op een BMW E46 318d

Berichtdoor Dnl » 17 okt 2009, 18:45

DIY: Do It Yourself - BMW swirl flaps verwijderen
Met dank aan: Niels

Het slachtoffer is in dit geval een BMW E46 318D uit bouwjaar 2004 met 170.000km op de teller. Wat bleek was dat de 318d de swirl flaps niet had, maar controleer dit altijd voor de zekerheid. Better safe than sorry…

Het sleutelen aan de BMW gaat op zich vrij gemakkelijk maar de kappen rondom de motor gaan er wat lastig af. De boutjes zijn gemakkelijk te vinden alleen voordat je bij de motor kunt moet je demonteren:

• 1 = Voorste motorkap => easy
  • 2 = Pollenfilterbak => easy
  • 3 = Achterste motorkap => not easy, je moet daarvoor een extra plaat demonteren voor het kachelhuis. Deze plaat zit onder de pollenfilterbak.
Afbeelding

Deze plaat zit met drie torxen vast:

Afbeelding

Afbeelding

De "extra" plaat:

Afbeelding

Aan de achterste motorkap zitten nog wat dingetjes aanvast. Het is al wat frummelen om de kap er af te krijgen zorg dus dat alles los is voordat je begint te roppen en te scheuren.

Afbeelding

Motor aanzicht zonder kappen:

Afbeelding

Het inlaatspruitstuk kun je op zich gemakkelijk losdraaien:

Afbeelding

Wat moet verder los?

• I = De EGR; dit is vrij gemakkelijk en je kunt er redelijk bij. Vergeet bij het in elkaar zetten niet het vacuum slangetje weer aan te sluiten. Verstandig is om het slangetje met iets van een wasknijper even aan vast te klemmen.
  • II = De dingen aan het spruitstuk loskoppelen (slangetjes, oliepijlstok e.d.) en het kabelboompje er overheen. Het kabelboompje kun je losdraaien met een dopje 5 (geloof ik).
  • III = De bouten en moeren van het inlaatspruitstuk losdraaien:
Afbeelding

De EGR bleek een beetje vies..

Afbeelding

Afbeelding

Het kabel gootje:

Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterkant ff losknippen en het tayripje vervangen als je het weer vast zet:

Afbeelding

Pijlstok ff losdraaien:

Afbeelding

Alle bouten rondom het inlaatspruitstuk zitten handvast op een paar na. Bij het vastzetten heb ik voor deze bouten/moeren dan ook geen ratel gebruikt om te voorkomen dat er dingen kapot gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Na alle bouten los gedraaid te hebben (Goed checken of alles los zit!) plakken de pakkingen nogal goed dus heb ik voorzichtig hier en daar ff met een kunstof hamer getikt:

Afbeelding

Vervolgens aan de rechterkant wat geduwd en gewrikt. Het spruitstuk komt dan vrij gemakkelijk los:

Afbeelding

Het spruitstuk los en.. GEEN swirl flaps. Rechtsboven zie je een stekker aansluiting wat nogal priegelen kan zijn om em (de stekker) los te krijgen: (en er weer op..)

Afbeelding

Ik kon al geen vacuum slangetjes vinden aan de onderkant van het spruitstuk dus ik vermoedde al dat er geen swirl flaps (meer) in zaten. Aangezien de 318D meer dan prima rijdt met veel mooier koppelverloop dan mijn eigen 136pk 320d zie ik het nut niet echt in van de swirl flaps en nadat de boel weer in elkaar zat met een schone EGR liep het ding als een trein.

Het kale blok:

Afbeelding

Helaas kan ik dus niet specifiek op het verwijderen van de swirls flaps in gaan maar volgens ingewijden moet het te doen zijn met een paar m5 boutjes, moertjes, ringetjes en locktite. Waar je dan nog even om moet denken is dat je het vacuum systeem weer door lust. Erg moeilijk is het niet. Met het uitpuzzelen hoe sommige dingen los moesten was ik een uur of 4 kwijt. Moeilijkheid op een schaal van 10.....een 7,5 maar je moet wel wat sleutel ervaring hebben voor het verwijderen van de swirl flaps uit je E46.
Founder BimmerPortal/BimmerPortal.
Vragen? Mail mij gerust..

Dnl

Beroemd

Mijn BMW: E87 118i M
Status: Offline

• Advertentie

Keer terug naar Artikelen