Pagina 1 van 1

Terugval in toeren (conclusie?)

Geplaatst: 20 jan 2010, 08:22
door gekke mac
Goedemorgen luitjes,

als eerste voor de moderators, ik heb gezocht met de zoekfunctie maar niet iets kunnen vinden waar ik tevreden mee was dus dan start ik zelf maar een nieuw berichtje.... (zul je zien dat ik er weer overheen gekeken heb)

Nu voor de rest en de moderators zelf ook natuurlijk!!

De laatste tijd heb ik problemen met een terugval in toeren! (duh....) Dit fenomeen gebeurt tussen de 2000 en de 2500 ontiegelijke toeren.
Vooral merkbaar in de 4 en de 5. Wat er gebeurt is, bij optrekken richting de 3000 toeren zakt ie gewoon een 300tal toeren dat gepaard gaat met een zware brom (lijkt wel of ik ineens een sportuitlaat + openluchtfilter heb) en daarna gaat ie weer vrolijk verder alsof er niks aan het handje is...

Nu gebeurt dat regelmatig als ik een stukje snelweg heb gereden met een redelijke snelheid van 140/150 (Koos, ge kunt de groete uut broabant krijge k*t) en daarna dus een iets mindere hoge snelheid moet rijden ivm een 80 of 100 weg...
MAAR na een paar kilometer rustig gereden te hebben merk ik er weinig meer van....

Heeft hier iemand een flauw idee wat er aan de hand kan zijn?
Iets te warm geworden?
Motor verzuipt zich?
je verzint het maar!!!

met de zeer vriendelijk groeten van Marc!! :W

edit: het gaat trouwens om een 318D uit 2004...

UPDATE

GIsteravond weer last gehad van het aangegeven probleem.... Ik heb het gevoel dat het sneller voorkomt als je weinig rekening houd met warm rijden. Ik was gisteravond verlaat bij een afspraak dus heb ik moeten opschieten en kreeg binnen een paar minuten weer het probleem!
Nu heb ik een goed opgelet en het viel mij op dat de toeren omhoog vliegen bij de +/- 2000 tot +/- 2600 (lijkt net of ik een gare koppeling heb) daarna hetzelfde aantal weer terugvallen tot de +/- 2000 om vervolgens normaal door het toerental te trekken.
Dit alles met het pedaal strak op de bodem in de 4 en de 5de versnelling.
Na verloop van tijd word het beetje bij beetje minder maar je merkt het nog steeds na een uur rijden.

Iemand hier met een wonderbaarlijke :! ??

UPDATE 2

Afgelopen weekend alleen maar met het probleem rond gereden...
Nu viel het me op dat na een stukkie behoorlijk goed doortrekken en hoge snelheid dat ik het euvel meteen weer terug heb...
Als ik me aan de snelheid houd en normaal optrek is er niks aan het handje maar 1 keer flink de toeren in jagen en HOPLA het probleem is weer terug....
Het aparte is dat het verbruik niet verandert en de motor gaat als een bezetene voordat het probleem begint :?
Nu weet ik dat bij een YPR-765 de motor er snel mee ophoud als ie in 1 keer peper in zn achterste krijgt.... ( is natuurlijk niet de goede vergelijking maja ;) )

Misschien dat de koppeling gaar het worden is?
Turbo kapot?
Het is alleen merkbaar in de 4 en de 5....

Bij de keuring afgelopen maand is wel opgevallen dat ik een wat hoge roetmeting heb! En dat mn dieselt een slokje olie lust!

Vandaag toch ma weer mn specialist bellen! -_-

Re: Terugval in toeren

Geplaatst: 20 jan 2010, 18:39
door bjornc
Hmmm, Had Fabian ook niet eens zoiets?
een gespleten inlaatstuk dacht ik. (Die zwarte, van kunstof)

Re: Terugval in toeren

Geplaatst: 21 jan 2010, 08:08
door gekke mac
Geen flauw idee.... Maar ik zal Fabian eens een PBtje sturen!! Dank u voor de tip! :W

Re: Terugval in toeren

Geplaatst: 22 jan 2010, 14:12
door Fabian79
Hey,


rookt de motor???

Bij een gespleten inlaatspruitstuk heb je eigenlijk gewoon turbodruk verlies, omdat je een open verbinding naar buiten hebt.
De auto gaat hier heel erg van roken, omdat je een te "rijk" mengsel krijgt. Oftewel roetvorming door te weinig lucht in de brandstof-luchtverhouding.


Het inhouden gebeurt dan dus altijd.

denk dat je dit dus niet hebt.


Kom je naar de meeting??? Neem ik ff een ander LMM voor je mee. (heb er 1 liggen dus...) kanje die ff testen.
Klinkt namelijk als een regelfout in het brandstof of luchtsysteem.

Re: Terugval in toeren

Geplaatst: 24 jan 2010, 19:21
door gekke mac
Hej fabian,

bedankt voor het aanbod maar ik kon vandaag jammer genoeg niet aanwezig zijn op de meeting....
Maar mijn motor rookt niet idd en het inhouden gebeurt ook niet continu!
Maar goed, als dit sporadisch grapje van mn bimmer doorgaat naar een regelmatig grapje dan zal ik mn specialist ereens op af sturen....

iemand met andere ideeen zijn natuurlijk altijd welkom!! ;)

groeten marc :W

Re: Terugval in toeren (update 2)

Geplaatst: 08 feb 2010, 08:40
door gekke mac
Update 2!! :P

Re: Terugval in toeren (update 2)

Geplaatst: 08 feb 2010, 20:09
door Fabian79
Is die auto niet een beetje langzaam op z'n eigen olie aan het lopen dan.
Trek de slang vanaf de turbo naar het inlaatspruitstuk eens los. Ik zou daar eerst maar eens kijken of de turbo niet overmatig lekt.

Dat zou ook de schommelingen in toeren verklaren en ook dat de auto als een malle er van door gaat.
Op motorolie gaan ze vaak best wel hard rijden ;)

Re: Terugval in toeren (update 2)

Geplaatst: 10 feb 2010, 08:09
door gekke mac
Moggel fabian,

ik heb van de week met de mannen van Supro gebeld (waar ik mn dieselt ook heb laten chippen) en hun denken dat het waarschijnlijk de variabele schoepen zijn in de turbo... Aangezien mijn type niet de meest fantastische turbo heeft zal dat wel de oorzaak zijn!
De 20ste kan ik bij mn specialist langs en dan gaat er eens goed naar gekeken worden!

Wat betreft het olie verbruik, het is niet dat ik elke tankbeurt een flesje derbij moet gooien maar als ik me het een btje goed herinner is het verbruik van 2 liter op zo´n 10k... dnek ik :X
Gister iig weer netjes opgetopt en de stand is nu 155.000.... :)

Ligt het misschien ook aan de soort olie? Ik heb er nu 5w40 van Castrol Edge LL04 erin gebonsjoert! Of zou 5w30 iets beter zijn?

Re: Terugval in toeren (conclusie?)

Geplaatst: 24 feb 2010, 11:00
door gekke mac
Hoppatee, afgelopen weekend ff langs geweest bij mn specialist!
Klein stukje rond gereden maar uiteraard kwam het probleem niet opdagen... Wat ik ondertussen denk is dat het de variabele schoepen zijn in de turbo die blijven hangen...
Het kan niet de koppeling zijn omdat het niet continu gebeurt maar bij een lang stuk rijden in het meest krachtige toerengebied en of een keer flink de sporen geven, gebeurt het meestal direct daarna!

Wat me ook opvalt is dat als ik parkeer en mn auto uitzet dat ik een zware verbrande oliegeur ruik... En aangezien mn bimmert een slokje olie lust zal het hoogstwaarschijnlijk toch echt een turbo probleem zijn...
Bijkomend dat mn FL niet de beste turbo heeft is de conclusie weer snel getrokken!!!

Wat is jullie mening daarover? Want om de turbo uit voorzorg te gaan vervangen is een duur grapje...

Heel graag daar jullie mening over trouwens want ik word er knetterbek onderhand van!!! x| :W

Re: Terugval in toeren (update 2)

Geplaatst: 24 feb 2010, 11:13
door bjornc
Je kan de turbo laten controleren op speling van het turbine rad.
Als deze teveel speling heeft, kan je beter je Turbo vervangen.
Mocht je namelijk een turbo failure krijgen, kan de turbo de carter olie gaan opzuigen, en gaat je blok op hol slaan.
Hoef ik je niet uit te leggen wat er duurder is, toch?

Re: Terugval in toeren (update 2)

Geplaatst: 24 feb 2010, 11:20
door gekke mac
Dat lijkt me een duidelijk verschil inderdaad.... :zwaai: Toch maar weer eens mn turbo laten controleren, een kleine 1,5 maand geleden is het al gedaan maar toen was er niks op aan te merken!
We shall see of wir werden mal sehen voor onze bjorn!

Re: Terugval in toeren (conclusie?)

Geplaatst: 30 apr 2010, 20:51
door Danishbmw
Ik heb bij een 320d, dat als je precies 180 rijd, dat die dan terugvalt tot ietsies onder de 100 en het dan weer verder oppakt. Het gebeurt alleen bij de 180. Je kan gas geven wat je wil maar hij niet meer voorrruit dan (noodtoestand ofzo?) Kan dit misschien zijn gekomen doordat de throttle maps gereset is? dit had ik gelezen hier op een topic ergens. Onder de 180 rijd die perfect nergens last van.

Hoop dat jullie wat advies hebben ;)

Re: Terugval in toeren (conclusie?)

Geplaatst: 07 mei 2010, 11:26
door Feluchie
Ik heb dit ook, de mijne is een 320d autom. als hij van 3 naar 4 gaat lijkt het net of hij de versnelling te vroeg ingaat en bromt hij even, ook als ik 100 rij in zn 4 en met een plat pedaal door trap stijgen de toeren om vervolgens gelijk terug te vallen en door te gaan. Echt heel vreemd. Ik heb een hoop vervangen incl autom bak. daar zal het niet aan liggen. Ik dacht zelf ook aan de schoepen van de turbo die niet meer goed bewegen, waardoor je hem erdoorheen moet stampen. Kon niks hierover vinden hier. Volgende week komt er een nieuwe turbo in, ben benieuwd of het beter word.

Re: Terugval in toeren (conclusie?)

Geplaatst: 07 mei 2010, 22:00
door Danishbmw
Ik ben er mee naar een specialist geweest en die vertelde mij dat het ingeleerd moet worden als je je throttle maps reset. Die waardes moet je bij de bmw dealer aanvragen (kan alleen een garage) en moet het opnieuw inleren. Maar ben ook benieuwd naar jouw vervaging van de turbo, wellicht helpt dat ook iets.