N53 blok met olieverbruik
Geplaatst: 30 jul 2025, 01:04
Beste,
De 6 serie met N53 blok gaf een aantal maanden geleden aan om een liter olie bij te vullen (toen nog 5w30).
Na 3000 km moest ik nog een liter bijvullen.
Ook rook ik wat verbrande olie als de motor warm was en zodra ik weg reed uit stilstand (olie lekje aan de vaccuuumpomp ??).
Echter is er geen blauwe rook.
Dus klepseals lijken nog goed .
Blok is kurkdroog op wat zweten van het kleppendeksel na, lekkage is dus uitgesloten.
Carterontluchting zou kunnen, maar dat is volgens mij een flinke ingreep om preventief uit te voeren.
Nu heb ik dit bij de garage aangegeven en hun adviseren 10w60.
Dit leek me te dik maar toch maar geprobeerd.
Het zit me niet lekker dat er zo’n dikke olie in zit. Auto heeft nu 180dkm gelopen.
Wat adviseren jullie? Ik lees overal dat je 5w40 als dikkere olie kan proberen. Dit doen? Of toch verder zoeken naar waar olieverbruik zit?
De 6 serie met N53 blok gaf een aantal maanden geleden aan om een liter olie bij te vullen (toen nog 5w30).
Na 3000 km moest ik nog een liter bijvullen.
Ook rook ik wat verbrande olie als de motor warm was en zodra ik weg reed uit stilstand (olie lekje aan de vaccuuumpomp ??).
Echter is er geen blauwe rook.
Dus klepseals lijken nog goed .
Blok is kurkdroog op wat zweten van het kleppendeksel na, lekkage is dus uitgesloten.
Carterontluchting zou kunnen, maar dat is volgens mij een flinke ingreep om preventief uit te voeren.
Nu heb ik dit bij de garage aangegeven en hun adviseren 10w60.
Dit leek me te dik maar toch maar geprobeerd.
Het zit me niet lekker dat er zo’n dikke olie in zit. Auto heeft nu 180dkm gelopen.
Wat adviseren jullie? Ik lees overal dat je 5w40 als dikkere olie kan proberen. Dit doen? Of toch verder zoeken naar waar olieverbruik zit?