A739 code kofferbak gaat niet open

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Alessandro335d
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2021, 09:48
Locatie: Stein (Limburg)

A739 code kofferbak gaat niet open

Bericht door Alessandro335d » 02 sep 2023, 13:12

Beste forumleden,

Ik heb een klein probleem met mijn kofferbak (E91).
Deze wilt niet meer open gaan.

Bij het gebruiken van de hendel om de kofferbak open te maken is er een klik hoorbaar maar hij gaat niet open.

Bij het uitlezen kwam deze code naar voren: A739 PL2 CENTRAL LOCK, DRIVE TAILGATE.

Nu heb ik dit probleem al eerder gehad dit jaar en toen is het bekende probleem met de kabelboom geheel vervangen.

Nu ben ik van plan om het slot en de hendel te vervangen. Zou dit afdoende zijn?
Wat is jullie ervaring hierin.

Het raam van de kofferbak gaat wel gewoon open.
Ik heb momenteel om toch gebruik te kunnen maken van de kofferbak een touw aan de manuele hendel aan de binnenkant bevestigd.

Ik hoor graag van jullie.

Groet Alessandro

Alessandro335d
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2021, 09:48
Locatie: Stein (Limburg)

Re: A739 code kofferbak gaat niet open

Bericht door Alessandro335d » 24 sep 2023, 16:55

Ik heb inmiddels het slot en de hendel vervangen (originele exemplaren) samen €140.
Maar het probleem blijft helaas gehandhaafd.
Er was zoals gezegd begin dit jaar een nieuwe kabelboom ingezet maar er toch weer geen verbinding met het slot.
Blijkt dus toch weer de kabelboom te zijn, misschien op een andere plek dan in dat knikwerk van de achterklep?

Iemand suggesties?

Groet Alessandro

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: A739 code kofferbak gaat niet open

Bericht door ehombie » 24 sep 2023, 21:24

Stroomschemas erbij proberen te pakken en testen…
Kan ook een slechte krimp of soldeer verbindingen zijn?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Alessandro335d
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2021, 09:48
Locatie: Stein (Limburg)

Re: A739 code kofferbak gaat niet open

Bericht door Alessandro335d » 03 okt 2023, 09:33

Hij gaat 13 Oktober naar De Maassche, want ik ben een beetje klaar met mijn huidige garage.
Hij zou sowieso weer een oliewissel krijgen, dus kunnen ze daar ook meteen naar kijken.

Voor de vakantie Xenon lamp en module vervangen, zit er nu vocht in de lamp waardoor de module van de actieve koplampen kapot is gegaan omdat die onderin de lamp zit, bleek dat de pakking / deksel niet goed zat.
Maar het vocht / water bleef erin lopen op een of andere manier, had ik nooit last van gehad.
Ik heb maar 2 vervangende koplampen erin gezet (behoorlijk karwei maar wel leuk om te doen).
Nu zie ik bij de oude koplamp dat ook de bedrading van de xenon module is doorgebrand en dat de xenon lamp naar links staat en niet meer terugdraaide.

En dan ook nog het probleem met de bekabeling van de achterklep (hoogstwaarschijnlijk).
Er zou een geheel nieuwe kabelboom ingezet zijn maar dat betwijfel ik nu er dus weer geen signaal is (a739 code)

Nu moet ik nog even met die garage bellen dat ze mij tegenmoet gaan komen met deze problemen waar ik nu extra tegenaan ben gelopen omdat ze de lamp niet op de juiste manier hebben terug gemonteerd en of ze de kabelboom wel echt hebben aangepakt.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2850
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: A739 code kofferbak gaat niet open

Bericht door Source » 04 okt 2023, 12:56

Alessandro335d schreef: 24 sep 2023, 16:55 Ik heb inmiddels het slot en de hendel vervangen (originele exemplaren) samen €140.
Maar het probleem blijft helaas gehandhaafd.
Er was zoals gezegd begin dit jaar een nieuwe kabelboom ingezet maar er toch weer geen verbinding met het slot.
Blijkt dus toch weer de kabelboom te zijn, misschien op een andere plek dan in dat knikwerk van de achterklep?

Iemand suggesties?

Groet Alessandro
Nieuwe kabelboom...origineel of after market?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Alessandro335d
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2021, 09:48
Locatie: Stein (Limburg)

Re: A739 code kofferbak gaat niet open

Bericht door Alessandro335d » 08 okt 2023, 14:30

Ja dat weet ik niet en betwijfel ik nu ook ten zeerste.
Ik heb een conflict met de garage waar ik kwam i.v.m. de kofferbak en verlichting.
Op de factuur wordt aangegeven dat er nieuwe kabelboom is ingezet in Maart dit jaar.
Ik heb bij vrijwel alle reparaties (gloeibougies, slangen e.d.) gevraagd om originele onderdelen te gebruiken en dat was ook mogelijk.
Maar nu na de problemen met de verlichting twijfel ik eigenlijk aan deze reparaties.
Alleen met de gloeibougies en de regeleenheid zijn er geen problemen meer opgetreden (die waren ook preventief vervangen nadat ik storingen kreeg)
Naar mijn ogen heb ik best wel een vrij goede auto op deze leeftijd en vrij hoge kilometerstand (316.000km)
Ik geef 3000 euro uit per jaar aan met name preventief onderhuid en 3x per jaar oliewissel elke 10.000km.
Hier en daar wat onderdelen vervangen etc.
Maar er zijn helaas nu wat kleine problemen tegelijkertijd opgetreden wat voor de nodige frustraties zorgt omdat ik er van uit ben gegaan dat de problemen waren opgelost op het vakantie pech geval na (brandstofleiding kapot gebeten bij de filter)
Ik heb inmiddels nieuwe lampen erin gezet en die problemen zijn verholpen, maar toch weer even €500 lichter.
Nu blijkt ook in de lamp waar het vocht in stond dat de bekabeling van de xenon module helemaal is doorgebrand, en die was dus vervangen begin Augustus, de xenon lamp staat ook niet recht.
Volgende week naar de De Maassche en dan een korte update.

Alessandro335d
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2021, 09:48
Locatie: Stein (Limburg)

Re: A739 code kofferbak gaat niet open

Bericht door Alessandro335d » 18 okt 2023, 23:27

De auto is bij De Maassche in Echt geweest en is weer in orde!
De bekabeling van de achterklep was dus niet vervangen en is nu wel gefixt, fijn!
De auto heeft een oliewissel gehad en heeft nog een nieuwe ruitenvloeistofreservoir gekregen, daar zat een scheur in.
Voor de rest nog een technische check gehad en alles was OK.
Binnenkort worden wel nog een aantal turboslangen vervangen, die begonnen te zweten.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”