320i B48 automaat - Te hoge versnelling bij constante snelheid

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Boogyjext
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2016, 14:02

320i B48 automaat - Te hoge versnelling bij constante snelheid

Bericht door Boogyjext » 04 apr 2022, 13:43

Sinds een half jaar heb ik een F30 320i B48 M-Sport uit 2018 met flippers.

Bij 50km/h constante snelheid (gaspedaal en speed limiter) in de Comfort-stand kiest de automaat een érg hoge versnelling waardoor het toerental nét boven de 1000 hangt.

Het rare is dat als ik de cruise control instel op 50 km/h er wel een lagere versnelling wordt gekozen met een toerental van rond de 1500.

Je zou verwachten dat de limiter en CC bij gelijke snelheid de zelfde versnelling kiezen.
Daarnaast lijkt 1000/1100 rpm me veel te laag, zeker aangezien dat toerental ook wordt vastgehouden als je een (flauwe) helling op rijdt.

Ik zou graag willen dat de auto bij gebruik van gaspedaal en limiter in Comfort ook rond de 1500 toeren blijft, net als bij cruise control.

Zijn er hier meer mensen met soortgelijke ervaringen? Hoe hebben jullie dit opgelost? Is het resetten van de rijstijl-aanpassing van gasrespons en transmissie een mogelijke oplossing? Wat is de beste manier om dit te doen? Of kan ik toch beter langs de dealer? Ik heb nog premium selectie garantie maar mijn ervaring is dat BMW bij alles zegt "dat is een producteigenschap".

bmvvinnie
Berichten: 139
Lid geworden op: 10 dec 2020, 05:47

Re: 320i B48 automaat - Te hoge versnelling bij constante snelheid

Bericht door bmvvinnie » 23 aug 2022, 15:29

Wat gebeurt er met je toeren als je het blok op andere standen zet? Eco pro of sport?

Boogyjext
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2016, 14:02

Re: 320i B48 automaat - Te hoge versnelling bij constante snelheid

Bericht door Boogyjext » 23 aug 2022, 17:43

Eco Pro vind ik persoonlijk minder geschikt voor de stad en gebruik ik alleen bij lange stukken op de snelweg. Sport en Sport+ blijven wel in een lagere versnelling en rijden soepeltjes, maar doordat de turbo boost veel sneller bijspringt als je het pedaal intrapt is het verbruik dan ook een stuk hoger in de stad. Ook schakelt de 8HP dan niet meer zo boterzacht als in Comfort.
Inmiddels heb ik geaccepteerd dat dit het "normale" gedrag is van deze motor met een automaat (dit ook via andere fora bevestigd gekregen door andere gebruikers). Mijn redenering is dat er bij gebruik van CC een lagere versnelling wordt gekozen omdat de auto klaar wil zijn voor een druk op het gaspedaal, terwijl hij dat bij gebruik van de limiter niet nodig acht. De bestuurder heeft immers specifiek aangegeven de ingestelde snelheid niet te willen overschrijden. De vibraties die ik meen te voelen bij dat toerental moet ik dan maar voor lief nemen. Wat de gevolgen op de lange termijn zijn voor de lagerschalen etc. moet zich dan maar uitwijzen....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”