VANOS probleem 118i N46

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
RickStigter
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

VANOS probleem 118i N46

Bericht door RickStigter » 18 jan 2022, 19:34

De motor van mijn 118i hapert bij optrekken.
Is langzaam begonnen en werd steeds erger na verloop van enkele weken / maanden dagelijks gebruik.

Gaf "misfires" als foutcodes.
Uiteindelijk is het haperen opgehouden als ik de stekker lostrek van de vanos bovenop de motor naast de olievuldop.
Dus: vanos probleem?

Solenoids getest en werken.
Solenoids schoongemaakt.
Solenoids gewisseld.
Olie ververst.

Wie kan helpen het probleem verder uit te pluizen voor ik de motor open trek?
Ik rijd nu al ruim 10.000km met de stekker los, maar dan ben je een hoop vermogen kwijt bij laag toerental.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door ehombie » 19 jan 2022, 17:48

exacte codes?
hoezo de link naar vanos met misfire?
welke scantools heb je?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

RickStigter
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door RickStigter » 19 jan 2022, 20:09

Exacte codes weet ik niet meer.
Misfire cylinder 4, misfire multiple cylinders

VANOS sensors loskoppelen lost het probleem op. Of stekker eruit trekken van de vanos solenoids ook.
Dus moet wel vanos zijn.

Ik sta op het punt de motor open te maken in de komende weken om de tandwielen open te maken. Maar misschien heeft iemand andere ervaringen met vanos problemen in deze motor? Het meeste wat ik op internet kan vinden gaat over 6 cilinder motoren en die zijn anders dan deze n46.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door ehombie » 20 jan 2022, 08:57

Volgens mij haal je vanos en valve lift systeem door elkaar.
Hoe is de werking als je met computer doet aan sturen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

RickStigter
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door RickStigter » 21 jan 2022, 21:37

Ik weet niet hoe / wat ik met de computer aan zou moeten sturen. Ben niet zo'n held met inpa.

Volgens mij bedoel ik echt de vanos tandwielen. Kan alleen geen afbeeldingen delen om een of andere reden. "Bijlagelimiet forum bereikt"
Op de voorkant van het blok zitten 2 stekkers met 2 solenoids voor de olie naar deze tandwielen.
Als ik 1 van deze 2 solenoids lostrek, of de stekker van de sensors bovenop het kleppendeksel (die is al een jaar los ofzo) stopt het probleem. Maar gebrek aan vermogen bij lage toeren is een beetje hinderlijk (vooral voor m'n vriendin, haha)

Heb al vanalles geprobeerd en hoor graag of er nog wat anders uit te proberen is alvorens de tandwielen zelf te inspecteren (en dus distributieketting los en alle gedoe van dien)

RickStigter
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door RickStigter » 25 jan 2022, 22:36

ehombie schreef: 20 jan 2022, 08:57 Volgens mij haal je vanos en valve lift systeem door elkaar.
Hoe is de werking als je met computer doet aan sturen.
Ik zit te denken.
Die stekker die ik had losgehaald is inderdaad van de valvetronic sensor. Ik rijd nu dus al tijden zonder valvetronic ?

Maar als ik de vanos solenoids loshaal houdt het probleem ook op.
Dat is gek!

Toch maar eens verder verdiepen in hoe die valvetronic werkt.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door ehombie » 26 jan 2022, 07:32

als je vanos problemen geeft heb je MOGELIJK eerder vanos/timing codes. Valve tronic geeft ook codes....maar het is nu moeilijk om je verder te helpen op deze manier. (zonder je op het verkeerde pad te sturen)
als ik jouw was, zou ik toch eens youtube door spitten om te kijken of je met inpa e.a. kunt bewerkstelligen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Nique1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2022, 08:00

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door Nique1988 » 15 mar 2022, 08:01

Ik heb exact dezelfde symptomen als jij. Ik rijd nu ook met de stekker van de solenoids losgekoppeld.

Ben je al iets verder gekomen?

RickStigter
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Re: VANOS probleem 118i N46

Bericht door RickStigter » 17 mar 2022, 07:07

Helaas rijd ik nog zonder. Heb de auto elke dag nodig en ben bang dat het wel een paar dagen duurt als ik de motor open maak.

Ik vermoed de motor of de sensor van de valve tronic unit. Sensor vervangen betekent volgens mij nokkenassen los of in ieder geval kleppendeksel eraf?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”